Muziekwinkels vechten om steeds kleiner wordende doelgroep

Volgens een onderzoek van NPD maken Amerikanen meer gebruik van digitale downloads, maar het aantal mensen dat niet voor muziek betaalt is nog veel sterker gegroeid. DRM blijkt niet het ultieme obstakel, want na de lancering van de DRM-vrije muziekwinkel van Amazon is deze nog steeds relatief klein.

Muziek luisteren en betalenNPD heeft een onderzoek gedaan naar muziek luisteren, downloaden en kopen. Het onderzoek vond plaats onder Amerikaanse internetgebruikers en dat is tegenwoordig zo’n 80% van de bevolking. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat de bedrijven die betaalde muziek aanbieden, vechten om een markt die steeds kleiner wordt. NPD ontdekte dat 10% van de muziek die gebruikers in huishaalden, afkomstig is uit betaalde downloads. Dat is een aardige groei ten opzichte van de 7% uit 2006. Maar omdat de verkoop van fysieke cd’s is ingestort is het aantal betalende muziekliefhebbers per saldo gedaald.


Dat percentage daalde van 48 naar 42 procent. Meer dan de helft van de muziekluisteraars loopt dus rond met muziek waarvoor niet is afgerekend. NPD keek ook hoe goed Amazon’s digitale muziekwinkel het doet, vijf maanden na de lancering. De muziekindustrie verwachtte veel van Amazon; alle vier grote muzieklabels boden aan om hun muziek als onbeveiligde mp3-bestanden te verkopen, zonder kopieerbeveiliging. Het doel daarvan was om mensen terug te winnen die geen muziek meer kochten vanwege de vele beperkingen (DRM). Maar dat argument blijkt voor mensen toch niet zo belangrijk als het uiteindelijke prijskaartje. De cijfers van NPD laten zien dat Amazon een sterke start doormaakte en nu op nummer 2 in de verkoopranglijsten staat, maar het is nog steeds een dwerg in vergelijking met iTunes, dat in marktaandeel tienmaal zo groot is.

Meer info: New York Times

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.