Marketingplan voor iPhone duikt op in Google Groups

In de nieuwsgroepen van Google Groups is een vele pagina's tellend marketingplan voor de iPhone opgedoken. Daarin worden doelgroepen, mogelijke concurrenten en een SWOT-analyse voor de iPhone besproken. Maar is het wel echt?
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

marketingplanIn de nieuwsgroepen van Google Groups is een uitgewerkt marketingplan opgedoken. Daarin worden de doelgroepen, SWOT-analyse en mogelijke concurrenten voor de iPhone beschreven. Opmerkelijk is dat Palm en Microsoft als belangrijkste concurrenten worden genoemd, niet Nokia, Samsung en LG. Een belangrijkere vraag is echter, of het document wel echt is.


Het marketingplan beschrijft tot in detail de unieke features van de iPhone. Als auteurs worden Colleen Maxwell, Bryan Lee, Anthony Suen en James Hofmann genoemd. In het document noemen zij zich de vier consultants die de marketingstrategie van de iPhone gaan bepalen. Zij zullen maandelijks vergaderen met het bestuur van Apple om de voorgang te bespreken en bij te sturen. In 2010 moet al minstens 50% marktaandeel zijn bereikt. Vreemd is wel dat de iPhone op allerlei doelgroepen is gericht: professionals, studenten, zakelijke gebruikers, ondernemers en medische beroepen.

Maar de schrijver verraadt zich eigenlijk door de vele spelfouten: “smart phone” wordt meestal aanelkaar geschreven, Palm Trio schrijf je als Palm Treo en de prijs klopt ook niet: $350. Handiger was geweest als de vervalser de werkelijke prijzen erbij had gezocht. Ook is het heel toevallig dat Bryan Lee een van de topmannen bij de ontwikkeling van de Microsoft Zune was. Het lijkt erop dat een werkloze marketeer met teveel fantasie en een hoop vrije tijd zich op dit ‘droomproject’ gestort heeft – al was het alleen maar op papier. Andere onthullingen zoals een speciale Beatles Edition met het complete oeuvre van de Beatles erop, moeten we dan ook met een flinke korrel zout nemen.

Maar stel dat het wel echt is, of dat het gewoon een hele vroege versie is van een werkelijk bestaand marketingplan. En dat de auteurs gewoon werkzaam zijn bij Apple, maar zich niet als zodanig op websites profileren. We houden nog even een slag om de arm, al blijft het gevoel hangen dat er iets niet helemaal in de haak is…

En eigenlijk is een marketingplan helemaal niet nodig, want de iPhone krijgt zoveel free publicity dat het straks zichzelf wel verkoopt.

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.