Operator krijgt vijf jaar exclusiviteit voor de iPhone

AT&T heeft 5 jaar exclusiviteit voor de iPhone in de VS bedongen. In die periode mag Apple ook geen CDMA-versie van het teostel uitbrengen. Het is te hopen dat de afspraken met Europese operators wat soepeler worden.

AT&T heeft concurrentie in zijn greep met 5 jarige exclusiviteitHet lijkt erop dat mobiele operator AT&T toch niet een ondergeschikte, volgzame rol speelt in de deal met Apple over de iPhone. AT&T heeft bedongen dat ze vijf jaar lang de exclusieve distributierechten hebben in de VS. Dat is een eeuwigheid in de wereld van mobiele operators. En Apple mag in die periode ook geen versie voor CDMA-netwerken maken. Dat laatste is een belangrijk punt: de grootste rivalen van AT&T zijn Verizon Wireless en Sprint. Beide hebben alleen een CDMA-netwerk in de lucht.

De deal zorgt ervoor dat AT&T de concurrentie in zijn greep heeft en zonder moeite klanten bij andere providers kan wegtrekken. Voor Europa maakt het niet veel uit, al is het te hopen dat de contracten met onze mobiele operators wat minder lang zjin.

Voor AT&T is het een comfortabele positie: de concurrentie zal proberen om soortgelijke telefoons uit te brengen, maar het is moeilijk om de concurrentie met de iPhone aan te gaan. Volgens topman Roger Entner van IAG Research is Wall Street de boosdoener: de waarde van mobiele operators wordt voor een groot deel bepaald door het aantal nieuwe abonnementen dat ze afsluiten. Een paar jaar geleden konden ze nog groeicijfers van 25% lagen zien, maar nu iedereen een mobiele telefoon heeft, wordt het steeds moeilijker om nieuwe klanten te stikken. In de VS heeft nu 78% van de huishoudens een mobiele telefoon. Vijf jaar geleden was dat nog 53%.

Er zijn nu 210 miljoen abonnees in de VS. Iedereen die een telefoon zou willen hebben, heeft er eentje. Alleen de ouderen, zeer jonge kinderen en de arme bevolking heeft geen telefoon, maar dat zijn nou niet bepaald de doelgroepen waarop de grote operators zitten te wachten: het gaat immers niet alleen om abonnementen, maar ook om de omzet per abonnee. Er zit dus niets anders op dan klanten bij een ander weg te stelen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 23 mei 2007, 11:41
Categorie Providers

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.