Reacties voor: ‘Gratis’ telefoon geldt voortaan als lening

Een telefoonabonnement met 'gratis' toestel of toestel op afbetaling wordt voortaan gezien als een lening, heeft minister Dijsselbloem besloten.
Lees het complete artikel → ‘Gratis’ telefoon geldt voortaan als lening

Reacties: 39 reacties

  1. Mooi zo, het moet sowieso eens ophouden met dat onnodige geconsumeer van spullen die we eigenlijk niet kunnen betalen OF/EN NIET ECHT NODIG HEBBEN. Trieste combi

  2. Dit gaat toch veel te ver…? een BKR registratie voor een mobiel 😬 ik verwacht dat mensen langer hun mobiel gaan houden waardoor er minder “duurdere” smartphones worden verkocht… Ik koop mijn iPhone wel, zoals altijd.

  3. Goede zaak, er zijn zoveel mensen die maar de duurste telefoons nemen via abonnementen terwijl ze daar eigenlijk geen geld voor hebben. Nu worden ze daar bewuster mee geconfronteerd.

  4. Terecht. Alles wat je koopt op afbetaling is een lening, waarom zouden we een telefoon anders noemen?

  5. @Gurby_NL: Als je een telefoon op afbetaling koopt is dat toch niet gek? Als je een koelkast op afbetaling koopt of bijvoorbeeld een auto heb je dezelfde situatie.

  6. Ik verbaas me altijd al over de uitspraak “Ik mag een nieuwe telefoon uitzoeken…”

    Nee, je mag geen nieuwe telefoon uitzoeken, je koopt een nieuwe telefoon op afbetaling omdat je na 2 jaar je vorige eindelijk hebt afbetaald.

  7. Het hebben van een abonnement voor je telefoon, betekent al een BKR registratie. Dit is niet nieuw, dit is al jaren zo.

    Tijdens een van mijn veiligheidsonderzoeken van ruim 10 jaar geleden, kwam ik hier al achter. Ik was toen verbaasd, maar het is wel zo.

    Vraag me af of je 2x een BKR registratie krijgt, voor toestel en abonnement?

  8. Werkelijk BIZAR dit!Behandelen als een krediet? Dat betekent dus het volgende;Straks moet je met je salarisstrook naar een telefoonwinkel. De NIET WFT geschoolde medewerker moet vervolens beoordelen of je dit “krediet” aan kunt en bovendien zal je ook even een opsomming van al je privè uitgaven als hypotheek of huur en evt verdere kredieten of creditkaarten moet geven. Ben je dichtbij je pensioenleeftijd, dan is uiteraard een pensioenoverzicht ook nodig om te kunnen beoordelen of je de maandlast napensioenleeftijd ook nog kunt betalen. Vervolgens zal de (oh ja, niet WFT geschoolde) medewerker een rapport moeten schrijven waarin de gevolgen van de nieuwe maandelijkse verplichting duidelijk worden. En dit dan allemaal in de telefoonwinkel om een telefoon…. Oh ja: En al die privé gegevens van mij liggen straks dus bij een telefoonprovider (???) Het landje van de regels slaat voor de zoveelste keer door. In plaats van dat men de mensen/providers ZELF laat beoordelen of zij de telefoon met abonnement kunnen afsluiten? Nee, de regering gaat wederom voor het betuttel-beleid waarbij de burgers langzaam dommer wordt gemaakt. “Denk niet meer na, dat doen wij wel voor u”.Is Dijsselbloem door Griekenland zo bang geworden, dat er nieuwe regels nodig zijn voor de nederlandse burger omdat zij hun telefoonabonnement-verplichtingen niet meer kunnen voldoen?Heeft het BKR gelobbyd voor meer werk?Ik begrijp er in ieder geval niets meer van. Moet ik me straks ook bij de slager verantwoorden als ik mezelf trakteer op een duur stukje vlees?Een diepe zucht … met dit al warme weer.

  9. Jullie allen hebben uiteraard wel gelijk, het is alleen wel zo dat je een abonnement afsluit en daarbij een mobiel krijgt. Exact zoals je een abonnement afsluit bij KPN voor digitale televisie en een decoder erbij krijgt. Natuurlijk moeten mensen bewust worden, alleen ben ik van mening dat je hier een abonnement afsluit en niet een toestel op afbetaling.
    Het gevaar is wel dat die BKR lijst alleen maar groter wordt, neem een student. Je hebt al een studielening welke geregistreerd staat en dan ook nog een lening voor een mobiel. Ik ben benieuwd hoe banken ‘hypotheekverstrekkers’ hier in de toekomst na gaan kijken…
    Wat betreft die BKR registratie, die geldt op dit moment al wanneer je een betalingsachterstand hebt en dat vind ik uiteraard logisch.

  10. @victor: Wat een geblaat en complete onzin. Wil je je dure telefoon, ga je lekker sparen. Heb je ook geen BKR registratie. En trouwens, er zijn meer telefoons dan iPhones, Samsung Galaxys en andere high end toestellen. Als die te veel kosten, zijn er genoeg goedkopere alternatieven. En je bent ook niet verplicht je telefoon elke twee jaar te vernieuwen.

  11. (Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.

  12. Hahahah hier zullen de providers en de smartphone makers blij mee zijn:D

  13. Dit topic is onderhand ook populair op Tweakers, maar ik zal hier ook even reageren.

    Een telefoon bij een abonnement is op zich niet veel duurder of goedkoper dan een sim-only + hetzelfde toestel. Het is gewoon handig dit elke keer even opnieuw uit te rekenen, wanneer je er aan toe bent.

    Ik ben wel fan van het “bestel de telefoon er maar bij”, terwijl een paar jaar geleden het voor mij goedkoper was om elk jaar de nieuwe iPhones maar bij een sim-only te kopen.

    Daarnaast krijg je bijvoorbeeld bij KPN (en vast ook anderen) weer andere kortingen als je alles van deze provider neemt, zoals nu gratis HBO als je internet en mobiel via hun neemt. Als je al HBO hebt, is dit dus een besparing op een ander vlak, waardoor je dus eigenlijk meer te besteden hebt.

    Deze bescherming is op zich prima, mensen die het niet kunnen betalen en dus in de problemen komen hierdoor, worden een beetje beschermt. Maar ik zie het niet zitten om voor 1 of andere vakantiekracht mijn gehele financiele situatie uit de doeken te doen (via een winkel of de provider zelf). Die informatie hoort nou eenmaal niet op straat te liggen.

    Ik gok dat het dus inderdaad weer losse iPhones kopen wordt.

    En nog een andere vraag:

    Moeten energieleveranciers, water bedrijven etc dit ook gaan doorvoeren straks? Je neemt daar iets af wat je ook maandelijks of jaarlijks afrekent.

  14. Bijzonder dit. Vorig jaar mijn iphone 5s bij een abbonement gekocht. (vodafone 300 bel min, 700mb)
    jaar abbo van 32 euro. (12×32=€384) los bijbetaalt voor het toestel €284. maakt een totaal van €668
    Het toestel koste los €599 op dat moment. Wat inhoud dat ik een abbo heb van 69 euro voor een jaar. (€5,75 p/m)

    Wat hier gezegd word dat je het toestel toch wel betaalt is dus niet echt waar… want vodafone heeft niet zon Sim-only die zo goedkoop is, en bij menig ander provider betaal je ook echt wel meer..

  15. @Peabz21: Daar gaat het me ook niet om. Ik koop mn iPhone al jaren zelf bij de Apple Store en zoek dan een simonly abonnement. Het gaat me vooral om die betuttelende regering die aan de ene kant aangeeft dat ze minder regels willen en een makkelijker belastingstelsel en aan de andere kant er telkens nieuwe (onzinnige) regels bij verzint. Straks is er weer een één of andere commissie nodig die dit weer gaat controleren en dat kan dan weer uit de belastingkas betaald worden. Ik denk dat mensen heel goed ZELF kunnen beoordelen of ze de telefoon met abonnement kunnen betalen. En mocht dat toch niet lukken, dan weet de provider dat toch? Zij kunnen een volgend abonnement NIET verstrekken. En andere providers zien de slechte betaalgeschiedenis van die persoon ook en kunnen dus ook besluiten om geen abonnement te verstrekken. Maar of ze dit allemaal doen??

  16. @Jeroen: en omdat je abo verlopen is “kan je een nieuwe toestel uitzoeken”.

  17. @victor: Dat jij dit kunt, twijfelt niemand aan. Maar een groot deel van de Nederlanders realiseert zich dit echt niet. En die mensen moeten helaas worden beschermd. Als het niet gebeurt, en ze komen in de problemen, wijzen ze iedere verantwoordelijkheid af en gaan ze hun hand ophouden. Dan is het de schuld van de verkoper of overheid. Drie keer raden wie er dan moet bijspringen….dat zijn jij en ik middels de belasting. Wordt onze iPhone ook ineens een stuk duurder. Dus: betutteling JA, noodzakelijk: helaas ja.

  18. Heb zelf in het verleden in de KPN-winkel gewerkt. Daar wordt altijd al getoetst bij BKR. Vaak genoeg klanten weggestuurd omdat ze niet door de computer geaccepteerd werden.

  19. @vuurvreter: Dat was 10 jaar geleden zo ja. Enkele jaren terug hebben de providers een eigen kredietregistratiesysteem bedacht die ze onderling gebruiken. Bij wanbetalers werd dat daar in gemeld, en niet meer bij het BKR.

  20. Ik koop om de twee jaar nieuwe toestel “los” (iPhone 6 64 GB – bij verkoop via marktplaats altijd nette waarde) – daarnaast alleen sim only. Ben dik tevreden !

    Ps. Ik vind wel minder dat onże uitgaven steeds vaker digitaal gerigistreed worden. “Kapitaal controle”.

  21. Ik snap niet welk niet bestaand probleem hiermee opgelost wordt. Zolang de provider transparant over de kosten per maand is, maakt het voor de inschatting of je iets kunt betalen niet uit welk gedeelte voor het abbo is en welk gedeelte voor de telefoon.
    Het zal voor sommige mensen misschien lastiger worden om een lening/krediet elders af te sluiten, maar dan nog vind ik het veel rompslomp en het wegnemen van eigen verantwoordelijkheid.

  22. @Flieps: waarom zou mijn iphone duurder worden doordat een ander persoon zijn betalingsverplichtingen niet kan nakomen?

  23. Nice! Weg met de” kijk mij eens iets hebben wat ik eigenlijk niet kan betalen” cultuur..

  24. Heb laatst nieuwe banden gekocht voor m’n motor, gelukkig kon ik ze zo betalen. Hoefde niet in Tiel getoetst te worden 😜

  25. Hoeveel mensen hebben hier al betalingsproblemen gehad? Die weten dus al dat ze bij het BKR geregistreerd stonden: ze krijgen grote en langdurige problemen! Geen hypotheek wordt meer verstrekt de komende vijf jaar…
    En dit geldt ook wanneer je geen “gratis” toestel hebt genomen.
    Niets nieuws dus, alleen worden we nu eens op de feiten gewezen.

  26. Niks is gratis. Je betaalt uiteindelijk het toestel dubbel en dik terug.

  27. Origineel geplaatst door Jeroen
    Ik verbaas me altijd al over de uitspraak “Ik mag een nieuwe telefoon uitzoeken…”

    Of deze: “Ik mag verlengen!”

    Ik kwam laatst in de KPN-winkel waar de verkoper ook opgetogen riep: “Ik zie dat u mag verlengen!” Nou heb ik een Hi sim-only, dus ik snapte de lol niet waarom ik zou willen overstappen van een relatief goedkoop Hi-abonnement naar een (duurder) KPN-abonnement.

  28. Pff, ben ik de enige die eerst nadenkt voordat ik een nieuw abonnement telefoon neem?

  29. Origineel geplaatst door Gonny van der Zwaag
    Of deze: “Ik mag verlengen!”
    Ik kwam laatst in de KPN-winkel waar de verkoper ook opgetogen riep: “Ik zie dat u mag verlengen!” Nou heb ik een Hi sim-only, dus ik snapte de lol niet waarom ik zou willen overstappen van een relatief goedkoop Hi-abonnement naar een (duurder) KPN-abonnement.

    Omdat HI niet meer bestaat? En was sowieso al een zusterbedrijf van KPN

  30. Dat is absurd, want als ik 19 ben en een iPhone wil nemen zit ik dus al in de schulden/ bkr registratie?
    Absurd dit.

  31. Origineel geplaatst door Daniel
    @Flieps: waarom zou mijn iphone duurder worden doordat een ander persoon zijn betalingsverplichtingen niet kan nakomen?

    Wanbetaler->schuld->hulpverlening->overheid->belasting->minder besteedbaar inkomen. iPhone voelt dan zwaarder in mijn budget.

  32. Origineel geplaatst door Michel
    Dat is absurd, want als ik 19 ben en een iPhone wil nemen zit ik dus al in de schulden/ bkr registratie?
    Absurd dit.

    Het _is_ ook een lening waar je een schuld op neemt.
    Je krijgt nu iets en betaalt dat in termijnen terug.
    Hetzelfde als je bij mediamarkt een koelkast op afbetaling neemt.

  33. @Michel: Begin maar met sparen dan. Heb je daar geen last van. Sparen lijkt wel een vies woord tegenwoordig.

  34. Tja, wat helpt het. Een kennis van me met bijstandsuitkering (en de nodige schulden) heeft laatst weer de nieuwste iPhone6 ontvangen op afbetaling. Waarschuwing of niet, blijkbaar kan het gewoon.

  35. Origineel geplaatst door Adam
    Vaak genoeg klanten weggestuurd omdat ze niet door de computer geaccepteerd werden.

    Computer says no! 😃

  36. Gewoon een hele mooie regeling, je ziet tegenwoordig zoveel vader en moeders met een dure smartphone met abbonement terwijl ze hun kinderen niet eens op schoolreisje kunnen sturen !!

  37. Wat is het nut van Preventel dan nog? Dit gaat de telecomsector klappen kosten.

    Tekst vd BKR site:

    Doen telecombedrijven een kredietcheck in het CKI bij BKR?

    Nee, telecomaanbieders doen geen kredietcheck in het CKI bij BKR. In CKI staan ook geen gegevens van telecombedrijven geregistreerd.

    De telecombedrijven KPN, Telfort, T-Mobile en Vodafone zijn per 1 januari 2011 gestopt met het registreren in het CKI. Vanaf deze datum zijn ook alle bestaande registraties en eventuele coderingen, die door deze telecombedrijven in het CKI bij BKR waren geregistreerd, uit het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) verwijderd.

    Indien u een telefoonabonnement aanvraagt is het wel mogelijk dat er een kredietcheck plaatsvindt. Veel telecombedrijven raadplegen uw gegevens bij Preventel. Dit is een samenwerkingsverband tussen aanbieders van telecommunicatiediensten.

  38. Kortom weer bemoeienis van een toch al onbetrouwbare regering waar niemand op zit te wachten. En mensen die hier roepen dat het een goede zaak is snappen niks vd wereld.
    (Zo dat heb ik ook weer gezegd 😉

  39. @Michel: Je hebt helemaal gelijk. Deze maatregel is absoluut absurd. Dit is ook nog geen gedane zaak.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.