Reacties voor: Google betaalt Apple 1 miljard dollar per jaar voor zoekdeal

Google zou Apple 1 miljard dollar betalen om de standaard zoekmachine in Safari te zijn. In totaal zou dit Google afgelopen jaar 335 miljoen dollar hebben opgeleverd. Google Zoeken op de iPhone en andere iOS-apparaten zou steeds belangrijker gaan worden voor Google in de toekomst.
Bert van Doorn -

Reacties: 11 reacties

  1. Misschien moet Apple toch maar wel een eigen zoekmachine maken….

  2. haha, ze kopen gwn onbekende over. en dan zetten ze het onder hun eigen naam 😛

  3. Waarom had Apple toendertijd een eigen zoekmachine van af gezien?

  4. @hierboven: een zoekmachine is niet iets dat je even maakt. Google heeft een heel goed algoritme en geeft vaak beter resultaten dan bijvoorbeeld Yahoo of Bing. Daarnaast wordt Google een soort standaard of is het dat al.

  5. Wablief….??
    Wat een geld!

    Zou je voor zo’n bedrag niet iets in eigen beheer kunnen (laten) ontwikkelen?
    Voor een miljard per jaar zet je een heel leger van programmeurs aan het werk.

  6. @Frankie: Google betaald aan Apple. Apple is zelf (financieel) dus niet gebaat bij een eigen zoekmachine. Behalve dat ze dus minder afhankelijk van Google worden.

  7. Ik zou hier toch eerder de kop boven hebben gezet: Google verdient 300 miljoen aan iOS met zijn zoekmachine ^^

  8. Ik ben het niet met Schachter eens. Qua inkomsten is het misschien geen groot bedrag, maar dat komt doordat er 1 advertentie wordt weergegeven op pagina 1 in Safari, 3 ads op pagina 2, 1 ad op pagina 3 en de pagina’s daarna 0 advertenties.. (Uitgevoerde zoekopdracht: “tv” zonder aanhalingstekens via Google-tab in Safari.)
    Echter is dit wel een vervanging van de desktop-inkomsten! Verder heeft op de desktop een groot deel van de mensen een adblocker actief, waardoor nooit iemand op een advertentie zal klikken en Google veel inkomsten mist. Bij Mobile Safari is geen standaard adblocker ingebouwd en Apple voorkomt dat je zoiets inbouwt (uitgezonderd JB en alternatieve browsers, maar weinig adblock users, verwaarloosbaar).
    Dezelfde zoekopdracht via de Google-tab in Safari biedt overigens op elke pagina 2 advertenties, wat eigenlijk niet interessant is om te weten aangezien er bij misschien 3% van de resultaten op pagina 2 of 3 gekeken zal worden.

    Kortom dit zijn vervangende inkomsten van die op de desktop, waarbij ook nog eens de kans groter is dat er een advertentie weergegeven &/of aangeklikt wordt.

    Ik heb geen statistieken, maar Schachter gaat alleen op omzet & winst af en bij de mobiele markt moet je dat niet doen.

    Origineel geplaatst door hoi
    @hierboven: een zoekmachine is niet iets dat je even maakt. Google heeft een heel goed algoritme en geeft vaak beter resultaten dan bijvoorbeeld Yahoo of Bing. Daarnaast wordt Google een soort standaard of is het dat al.

    Ik zie een leuke start (Yahoo! Search) in combinatie met andere reeds overgenomen bedrijven gespecialiseerd in zoek-algoritmen (recent artikel).

    @Wilbert: Apple zal iAds echt wel willen uitbreiden op den duur, dus een eigen zoekmachine zou perfect zijn daarvoor.

  9. Waarom betaalt Google eigenlijk? Wat zouden ze anders als standaardzoekmachine gebruiken? Bing? Yahoo? Yeah right. Google is voor een reden N°1 zoekmachine he

  10. @Thibaut: De grootste zijn is 1 ding, een enorme meerderheid van 85% hebben is niet noodzakelijk hetzelfde.

  11. Ik denk dat apple siri met meer functionaliteit moet uitbreiden. Het lijkt mij een goede strategie om dingen als wolfram alpha en prijsvergelijkingsites te integreren omdat ze heel goed zijn in het vinden vn bepaalde info. De interface(siri, bijv.) bepaalt dan welke methode het beste is om de info die de gebruiker nodig heeft te vinden. Zo kunnen ze en google omzeilen en veel betere resultaten geven. Ook handig: als een van de diensten die geintregreerd worden wegvalt kan die zonder problemen(en updates, siri staat op een server) vervangen worden, want er zijn genoeg alternatieven.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.