Korte video’s voor televisie en online worden steeds vaker gemaakt met een iPhone, maar ook een langere documentaire is mogelijk. Dat bleek op de internationale conferentie Mojocon over mobiele video in het Ierse Galway, waar we eerder over schreven. Eleanor Mannion en Jean Devlin van de Ierse publieke omroep RTE draaiden de documentaire The Collectors op de iPhone 6s Plus in 4K. “Met de iPhone kun je nu echt broadcast-kwaliteit draaien”, aldus Mannion.


Documentaire iPhone

Documentaire ‘The Collectors’ gefilmd met iPhone

De documentaire gaat over zes mensen met een verzameling, zoals Barbies, Lego of Coca Cola-spullen. Op YouTube is de promo te zien (link), terwijl op Mojocon stukjes uit de documentaire op groot scherm werden getoond. De kwaliteit was verbazingwekkend.

Voor The Collectors gebruikten de documentairemaaksters de app FilmicPro (link) waarin je scherpte, witbalans en audio heel precies kunt instellen. Ook gebruikten ze een FeiyuTech Gimbal voor stabiele ‘zwevende’ shots, diverse statieven en microfoons, aangevuld met lenzen van Olloclip.

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

In eerste instantie maakte Mannion een promo op haar iPhone, zodat ze geld voor de documentaire bij elkaar kon krijgen. Ze monteerde de promo op de iPad met de app Pinnacle Studio Pro (link). De kwaliteit verbaasde iedereen bij de documentaire-afdeling van de Ierse publieke omroep en het idee ontstond om de hele documentaire op iPhone te draaien.

Intieme documentaire
Dit bleek een schot in de roos. “Met mijn iPhone kon ik een intieme documentaire maken”, aldus Mannion. Ze filmde veel bij mensen thuis, maar ook onderweg in de auto en op straat. Ook maakte ze gebruik van het feit dat de iPhone klein is. Ze plaatste de telefoon bijvoorbeeld binnenin een huis gemaakt van Lego, om unieke shots te maken.

Het draaien met iPhone had nog meer voordelen. Zo was het makkelijk om mensen in de lens te laten praten. “Bij een grote camera vinden mensen dit nog wel eens spannend, nu was het geen enkel probleem”, aldus Devlin. Ook merkten de documentairemakers dat de close-ups van de iPhone prachtig waren. Het grootste probleem bleek de batterij van de telefoon; een extra iPhone-accu bleek van levensbelang.

Documentaire iPhone

Er was onder collega’s ook scepsis toen Mannion bezig was met haar iPhone-documentaire. Ik stond bekend als de dame die bezig was met de iPhone-documentaire, maar collega’s speculeerden hardop of de film ooit uitgezonden zou worden.” Ze verbaasde vriend en vijand. Na 35 draaidagen en 5 weken montage (op een desktopcomputer met AVID, dat wel…) was de iPhone-documentaire klaar. In de pers en op sociale media waren de reacties lovend.

De documentaire werd vorig jaar gemaakt, toen de montage-apps voor iPhone nog niet zo geavanceerd waren. Inmiddels is sinds december LumaFusion (link) verkrijgbaar in de App Store en sinds deze maand KineMaster (link). Beide apps zijn een ware revolutie voor montage op de iPhone. Mannion en Devlin denken dat het nu zelfs mogelijk is om op de iPhone (of iPad voor groter scherm) te monteren.

Benieuwd naar de technische kit van Mannion en Devlin? Bekijk de interactieve kaart op Thinglink.

Journalist Geertje Algera was voor iCulture bij Mojocon in Ierland. Geertje is gespecialiseerd in MoJo (mobiele journalistiek) en geeft trainingen professionele video’s maken met iPhone, zie www.geertjealgeramedia.nl.

Hieronder zie je de apps die in dit artikel zijn genoemd:

 
 
 
 
Bekijk ook

Bekijk deze documentaire in 4K, gemaakt met een iPhone 6s Plus

Twee filmmakers draaiden een documentaire in 4K-kwaliteit helemaal op een iPhone 6s Plus. Zo kun je zien, wat er met (met een beetje moeite en talent) moeite mogelijk is met de camera van deze nieuwe iPhone.
Bekijk ook

Undercover journalist in Syrië maakt documentaire met iPhone

Een undercover journalist heeft met een iPhone een documentaire gemaakt over de opstand in Syrië. Hij koos voor de iPhone, omdat een gewone camera te riskant zou zijn in het land.

Reacties: 1 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.