Apple Watch Series 2 trekt meer vrouwen en jongeren

Relatief meer vrouwen en jongeren blijken de Apple Watch Series 2 te kopen. Babyboomers haken af, terwijl millennials nu de grootste groep kopers vormen.

De Apple Watch Series 2 is nu bijna een week mondjesmaat verkrijgbaar via Apple. Interessant is daarom om te zien welke mensen voor deze nieuwe smartwatch kiezen en hoe de verkoopcijfers afwijken van de eerste generatie Apple Watch. Wat opvalt: de Apple Watch Series 2 trekt meer vrouwen en meer jongeren. Millennials zijn zelfs uitgegroeid tot de grootste groep. Ondertussen haken babyboomers af.


Slice Intelligence: Apple Watch Series 2 en geslacht

Minder nadruk op mode, toch meer vrouwelijke kopers
Toch zijn vrouwen nog in de minderheid, want bij de Apple Watch Series 2 bleek 26% van de bestellingen afkomstig van vrouwen. Bij de eerste generatie was dat 20%, zo becijferde Slice Intelligence. Eigenlijk is dat een grappige ontwikkeling, want bij de eerste generatie Apple Watch legde Apple sterk het accent op vrouwen, mode en verwisselbare bandjes. Grote modebladen zoals Vogue hadden uitgebreide reportages en plaatsten modellen met de nieuwe smartwatch op de cover. Apple schakelde celebrities en mode-iconen zoals Karl Lagerfeld in om de Apple Watch te promoten.

Slice Intelligence: Apple Watch Series 2 en leeftijdsgroep

Bij de Apple Watch Series 2 merken we weinig meer daarvan. De nadruk ligt bij dit nieuwe model volledig op sport en fitness. Dat is een insteek die blijkbaar meer vrouwen aanspreekt, ook al zijn ze nog in de minderheid. Slice Intelligence ontdekte ook dat babyboomers de Apple Watch minder snel kopen: het percentage ging van 26% naar 20%. De grootste groep zijn nu millennials (39%), op de voet gevolgd door Generatie X (36%).

Slice Intelligence: Apple Watch Series 2 en formaat

Verder ontdekte Slice Intelligence dat de meeste pre-orders werden gedaan voor het 42mm-model. Dat is niet verbazingwekkend, als je bedenkt dat mannen nog steeds de grootste groep zijn. De Apple Watch Series 2 is qua design vrijwel hetzelfde gebleven, maar door GPS en waterbestendigheid is het meer geschikt voor sporten, zwemmen en douchen. Ook brengt watchOS 3 iets meer functies mee die het horloge geschikt maken om te sporten. Je kunt nu bijvoorbeeld meer data aflezen tijdens actief sporten en er zit een Ademhaling-app in om na het sporten te relaxen.

Slice Intelligence: Apple Watch Series 2 en materiaal

Nog meer leuke cijfers:

  • 71% van de kopers van de Apple Watch Series 2 zijn nieuw, ze hadden nog niet de eerste generatie.
  • 82% kiest voor aluminium, slechts 18% kiest staal. Bij de eerste generatie werd veel vaker (35%) voor staal gekozen.
  • Bij de sportbandjes kiest 54% voor zwart en 20% kiest wit. De overige kleuren komen niet boven de 10% uit.
  • Bij de nylon bandjes kiest 46% voor zwart en 24% voor parelgrijs. Verder blijken roze/blauw en koffie/karamel in de smaak te vallen bij respectievelijk 12% en 11%.

Slice Intelligence: Apple Watch Series 2 en kleur bandje

Slice Intelligence keek voor deze statistieken naar de pre-orders die tussen 9 en 12 september 2016 waren uitgevoerd en vergeleek dit met de periode van 10 tot 13 april 2015, toen de eerste generatie Apple Watch net verkrijgbaar was.

Slice Intelligence: Apple Watch Series 2 en nieuwe kopers

Meer over de nieuwe smartwatches lees je in ons dossier Apple Watch Series 2. Ook helpen we je op weg met de keuze: Apple Watch Series 1 of Apple Watch Series 2, welke past bij jou?

Bekijk ook

Apple Watch Series 2: specificaties, functies en meer

Lees alles over de Apple Watch Series 2, de tweede generatie Apple Watch die in 2016 verscheen. Check de Apple Watch 2 functies en verbeteringen, het laatste nieuws, prijzen en alles wat je verder nog moet weten.

https://www.iculture.nl/gids/apple-watch-series-model-kiezen/

Reacties: 14 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.