Amac Flagship Store

Amac neemt alle winkels van iCentre over [update: reactie Amac]

Amac neemt winkelketen iCentre over, waarbij alle 24 winkels behouden blijven. Ook de werkgelegenheid blijft gehandhaafd. iCulture sprak met Amac-oprichter Ed Bindels over de overname.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

Mac-winkelketen Amac heeft zojuist bekendgemaakt dat ze iCentre zullen overnemen. Het gaat om de 24 winkels en het reparatiecentrum in Almere. De winkels van iCentre blijven gewoon open, maar krijgen wel een nieuwe naam: “We hebben gekozen voor Amac”, liet oprichter Ed Bindels aan iCulture weten. Maar wat betekent het voor jou als consument?

Amac Flagship Store

De huidige eigenaar Rebound Holdings B.V. en A-Mac B.V. hebben overeenstemming bereikt over de overname van iCentre en het Apple Repair Center van Rebound Services B.V. in Almere. De overname betreft alle 24 iCentre winkels, de webstore, het reparatiecentrum en de supportafdeling. Amac wordt daarmee in een keer de grootste Apple Premium Reseller van Nederland. Voor klanten verandert er eigenlijk niets: zij kunnen met hun aankopen en garantiegevallen bij dezelfde winkels terecht, waar ze door dezelfde medewerkers zullen worden geholpen. Alleen prijkt er wel een andere naam op de gevel: Amac.

iCulture vroeg Amac-oprichter Ed Bindels hoe de samenvoeging in z’n werk gaat:

We hebben gekozen voor de naam Amac voor alle winkels. We moeten het vooral hebben van de synergie. Met 47 winkels hoef je maar één vorm van communicatie te doen, dus vandaar dezelfde naam.

De iCentre-winkels zijn voornamelijk gevestigd in de noordelijke helft van Nederland, terwijl Amac actief is in het midden en het zuiden van Nederland. De locaties zijn volgens beide partijen volledig complementair aan elkaar en de winkels zullen dan ook gewoon open blijven. Er zullen geen ontslagen vallen. Overigens werkten de twee bedrijven al samen tijdens de iDays (korting op Apple-producten) en voor het iMember-lidmaatschap (persoonlijke ondersteuning bij vragen en problemen met Apple-apparatuur).

Bindels vertelt aan iCulture:

Ik zie iCentre niet als concurrentie, omdat we regionaal zijn gespreid. We hebben straks wel twee locaties in Utrecht in Rotterdam, maar die steden zijn groot genoeg voor meerdere winkels.

Amac neemt garantie over

Ook goed om te weten: als consument ga je er door de overname niet op achteruit, want de garantie voor aankopen loopt gewoon door. Amac-woordvoerder Yvin Hei bevestigde ons:

Amac neemt ook alle lopende garanties en de afhandeling daarvan van iCentre over. Klanten van iCentre kunnen voor garantiekwesties gewoon bij Amac terecht.

Amac Flagship Store

Hoe kan het eigenlijk dat iCentre van het ene naar het andere faillissement rolde, terwijl het bij Amac relatief rustig bleef? De keten opende onlangs nog een fraaie flagship store in Rotterdam.

Bindels:

In 2012 hebben wij ook in zwaar weer gezeten, maar we hebben meteen drastisch ingegrepen. We merkten natuurlijk ook de lagere bezoekersaantallen. We hebben daardoor één slecht jaar gehad en zijn daarna weer bezig gegaan met uitbouwen. iCentre speelde daar minder op in en ging in 2013 failliet. Op dat moment speelde ook het gedoe met die zeepboer.

Ik ben heel erg bezig met het schaalbaar maken van ons DNA en ben van mening dat je waarde moet toevoegen. In onze winkels krijgen de medewerkers geen bonussen, omdat ik vind dat ze niet moeten verkopen wat de de hoogste bonus oplevert.

Bij iCentre zal het bonussysteem dan ook worden afgeschaft na de overname. Dat Amac erin slaagde om iCentre over te nemen heeft volgens Bindels te maken met het faillissement van de Phone House: “Relevant moest daardoor een compleet nieuwe organisatie optuigen.” Of het ook iets te maken heeft met de steeds wisselende investeerders waarmee Centre te maken had?

Misschien. De BAS Group kreeg iCentre in 2013 wel weer redelijk op het spoor. Maar ze hebben er twee jaar over gedaan om te begrijpen wat een APR inhoudt, dat het een heel ander publiek is en dat het om heel andere producten gaat. Terwijl ik mijn hele leven Apple al verkoop.

Amac Flagship Store

iCentre in 2013 en 2015 failliet

iCentre heeft een roerige tijd achter de rug. In oktober 2015 maakten de winkels een doorstart, samen met de winkels van Dixons. De destijds failliet verklaarde winkelketens gingen over van de BAS Group naar Relevant Holdings, tevens eigenaar van de Phone House en Typhone. Inmiddels is Dixons volledig uit het straatbeeld verdwenen en zijn een deel van de winkels van Phone House en internetwinkel Typhone in februari ook opgedoekt. iCentre bleef als een van de weinige originele APR’s (naast A-Mac, Xando en Ivizi) overeind staan.

In 2013 werd iCentre voor het eerst failliet verklaard. In de loop der jaren zijn door al die problemen veel medewerkers hun baan kwijtgeraakt. Amac doet het ondertussen prima: ze openden enkele maanden geleden nog een nieuwe flagship-store in Rotterdam, waarvan je in dit artikel enkele foto’s ziet.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 30 maart 2017, 19:15
Categorie Achtergrond
Onderwerpen apple premium reseller, icentre

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.