The Phone House-winkel.

The Phone House heeft faillissement aangevraagd (Update)

The Phone House heeft faillissement aangevraagd. De winkelketen heeft last van tegenvallende resultaten, maar er wordt gezocht naar een doorstart. De winkels blijven voorlopig nog wel open.
Benjamin Kuijten - · Laatst bijgewerkt:

The Phone House-winkel.
The Phone House is in de problemen gekomen. Vandaag heeft het bedrijf bij de rechtbank een faillissement aangevraagd. Het gaat om The Phone House Netherlands B.V., The Phone House Retail B.V. en Typhone E-concepts B.V., zo meldt Nu.nl. In totaal werken er 806 mensen bij het bedrijf, verdeeld over het hoofdkantoor in Amersfoort, de zeventig eigen winkels en de webwinkels. De winkels blijven voorlopig open en er wordt gezocht naar een doorstart.

Update 16:15: Uit bronnen hebben wij vernomen dat ook iCentre een faillissement heeft aangevraagd. De salarissen zouden niet meer uitbetaald kunnen worden, waardoor de winkels vanaf morgen niet meer open gaan. Het zou niet de eerste keer zijn dat iCentre in zwaar weer zit. In 2013 werd iCentre al failliet verklaard en na een doorstart werd iCentre wederom failliet verklaard, samen met de winkels van Dixons.

Update 15-02-2017 10:40: iCentre heeft contact opgenomen met iCulture omtrent onze berichtgeving omtrent hun faillisement. Onze informatie blijkt incorrect te zijn en hierbij rectificeren wij dus onze berichtgeving hierover. Wij hebben van meerdere medewerkers binnen iCentre informatie ontvangen dat salarissen niet meer betaald zouden kunnen worden. Wij hebben deze naar eer en geweten gecontroleerd en geplaatst. Ondanks deze controles is de informatie toch foutief en wij betreuren enig misverstand wat hierdoor kan zijn ontstaan.

The Phone House van Relevant Holdings

The Phone House maakt onderdeel uit van Relevant Holdings. Dit bedrijf nam na het faillissement van de BAS Group ook iCentre, Dixons en MyCom over, waardoor al deze partijen onder de naam van Relevant Holdings vielen. In oktober 2015 nam Relevant Holdings de winkels van de BAS Group over, waardoor veel vestigingen van bijvoorbeeld iCentre konden blijven bestaan.

Nu blijkt dat er bij The Phone House onvoldoende resultaten geboekt zijn die ook niet werden verbeterd, ondanks dat het bedrijf kostenbesparende maatregelen genomen had. Tegenover Nu.nl zegt het bedrijf dat de omzet onder druk staat als gevolg van de directe concurrentie van de telecomoperators. Ook de nieuwe regeling voor gratis telefoons bij een abonnement, drukte de omzet bij The Phone House. Door de nieuwe wet mogen telecomaanbieders geen rente of extra kosten in rekening brengen. Ook lagere vergoedingen van providers zorgden voor terugvallende resultaten. Overigens vallen de 74 franchisevestigingen buiten het faillissementsverzoek.

Het faillissement van The Phone House heeft alleen betrekking op deze BV’s en heeft dus geen gevolgen voor de andere winkels van Relevant Holdings. Curatoren zijn momenteel nog aan het onderzoeken in hoeverre een doorstart tot de mogelijkheden behoort.

Revisiegeschiedenis:

  • 2017 - 15 februari: Zie updatetekst.
  • 2017 - 14 februari: Ook iCentre zou volgens bronnen faillissement aangevraagd hebben.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 15 februari 2017, 10:36
Categorie Achtergrond
Onderwerpen icentre, phone house

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.