Apple Watch 1

’18-karaat gouden Apple Watch kost minstens 1200 dollar’

De gouden Apple Watch zal minstens 1200 dollar gaan kosten, voorspellen juweliers. Alleen de behuizing kost al 600 dollar om te maken. Maar je krijgt dan wel een horloge met een bijzonder doosje.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

Apple Watch 1De duurste uitvoering van de Apple Watch kan rond de 1200 dollar gaan kosten, voorspellen insiders. Zelf heeft Apple alleen een instapprijs van $349 gecommuniceerd, maar die prijs geldt niet voor de duurdere modellen die in 18-karaat geelgoud en roségoud zijn uitgevoerd. TechCrunch informeerde bij een aantal juweliers hoeveel zo’n gouden of vergulde Apple Watch zou moeten kosten. Zij vinden dat Apple het beste een goudlegering kan gebruiken. Alleen al de 18-karaat gouden behuizing van de Apple Watch zou rond de 600 dollar kosten om te produceren, volgens horloge-expert Chad Rickicki. Daarbij zijn interne componenten en marges nog niet meegerekend.

apple-gouden-apple-watchEerder beweerde analist Ming-Chi Kuo dat de duurste versie van de Apple Watch duizenden dollars zou kunnen kosten. De prijs kan dan ook nog variëren, afhankelijk van de vraag of Apple kiest voor een dun goudlaagje (vergulden) of een massieve goudlegering. Apple spreekt van versterkt goud: “twice as hard as standard gold” schrijft Apple op de eigen webpagina. Dat wekt de indruk dat het om een legering of andere combinatie van materialen gaat.

De gouden Apple Watch Edition is één van drie uitvoeringen van de Apple Watch. Daarnaast zijn er de standaard Apple Watch en de Apple Watch Sport, die van lichtgewicht aluminium is gemaakt en volgens geruchten geen saffierglas heeft. Mogelijk is de sportuitvoering ook meteen het instapmodel van 349 dollar. De standaard Apple Watch heeft wél saffierglas en een behuizing van gepolijst staal.

Tip: lees ook ons Dossier Apple Watch en informatie over de verkrijgbaarheid van de Apple Watch.

Gouden Apple Watch in speciaal doosje

Als je de duurste Apple Watch koopt, hoef je niet te rekenen op een kartonnen doosje. Apple heeft echt moeite gestoken in de verpakking: er zit een juwelendoosje omheen, die tevens dienst doet als oplader. Aan de achterkant van het doosje zit een Lightning-aansluiting en binnenin is de magnetische oplader te vinden. Als je ‘s nachts gaat slapen leg je je gouden Apple Watch terug in het doosje, om te laden.

Maar hoe interessant is de markt voor dure horloges, waar sommige mensen makkelijk vijfduizend euro neertellen voor een horloge van Breitling, Rolex of Longines? Analist Benedict Evans maakte een grafiek waaruit je kunt aflezen wat Apple’s aanpak is:

apple watch markt

De grafiek lijkt verdacht veel op andere markten waarin Apple actief is. Aan de onderkant van de markt zit de massa, maar daar is vrij weinig aan te verdienen. Apple richt zich liever op de bovenkant van de markt, met kleinere aantallen maar met grotere verdienkansen. Dat doen ze met de Mac Pro – een extreem dure computer die ervoor zorgt dat Apple’s overige aanbod van computers vriendelijk geprijsd lijkt. Maar ze doen het ook bij de iPhone: Apple brengt geen goedkope smartphones uit, maar richt zich op mensen die wat meer willen betalen. En daarmee zijn ze extreem succesvol: ze maken meer winst dan elke andere telefoonmaker.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 15 september 2014, 1:05
Categorie iDevices
Onderwerp apple watch

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.