Nederlandse providers niet bang voor belfunctie WhatsApp

WhatsApp introduceert later dit jaar een belfunctie, waarmee het mogelijk is online telefoongesprekken te voeren. Zijn de providers voorbereid?
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

WhatsApp TelefoonHet is één van de grootste ontwikkelingen op appgebied: WhatsApp zal later dit jaar een belfunctie aan de app toevoegen. Daarmee gaat WhatsApp wederom de concurrentie aan met telecomproviders, zoals ze eerder ook al deden door een goedkoper alternatief op sms’en te bieden. In feite kon je al langer bellen met apps, maar omdat WhatsApp op bizar veel smartphones geïnstalleerd is kan het een behoorlijke impact hebben. Zijn de Nederlandse telecomproviders wel voorbereid op deze mogelijk volgende bedreiging van hun inkomstenstroom? iCulture vroeg T-Mobile, Vodafone en KPN om hun reactie op de aanstaande belfunctie van WhatsApp.

T-Mobile: ‘Wij zijn betrouwbaarder dan apps’

T-Mobile vreest nog niet voor internetbellers die WhatsApp gebruiken. Bellen via je provider is volgens T-Mobile betrouwbaarder, zonder dat je data aan Facebook geeft:

Er zijn al diverse app-aanbieders die bellen aanbieden (denk aan Skype/Viber), maar de kwaliteit laat vaak te wensen over. Consumenten kiezen op dit moment nog steeds voor de betrouwbaarheid en kwaliteit van reguliere spraakgesprekken. Ook de privacy (zeker na de voorgenomen overname van WhatsApp door Facebook) speelt natuurlijk een rol en zal door consumenten in overweging worden genomen bij hun communicatiekeuze.

Vodafone: ‘Voorbereidingen al getroffen’

Bij Vodafone zijn de voorbereidingen voor een belfunctie in WhatsApp al getroffen met de introductie van nieuwe abonnementen:

We zien al enkele jaren de trend dat het gebruik van data toeneemt ten koste van het gebruik van belminuten en sms-berichten. Vodafone heeft daarop ingespeeld door data de kern van zijn abonnementen te maken. Onlangs vergrootte Vodafone de databundels van de RED-abonnementen.

KPN: ‘Wij hebben miljarden geïnvesteerd’

KPN heeft zich voorbereid door miljarden te investeren:

Wij zijn eerder al ingesprongen op het toenemend dataverbruik door onze abonnementen aan te passen. Data is voor ons inmiddels het uitgangspunt, voor ons zal er daarom niet heel veel veranderen als WhatsApp een belfunctie introduceert. Wij maken ons geen zorgen over mogelijke capaciteitsproblemen door WhatsApp: we hebben miljarden euro’s in ons netwerk geïnvesteerd.

Hoeveel data?

WhatsApp dataverbruikDetails over WhatsApp’s belfunctie zijn op het moment nog schaars, maar één ding weten we wel: een telefoongesprek via WhatsApp zal zo min mogelijk data verbruiken. Hoeveel data je per minuut kwijt bent is nog niet bekend, maar een alternatief van Apple biedt wel enig inzicht. Een telefoongesprek met Apple’s internetbeldienst Facetime Audio verbruikt 1MB per 2 minuten. Met wat geluk zal WhatsApp’s belfunctie zich hier aan meten of zelfs minder verbruiken.

Daling in sms-berichten

Vodafone en KPN zeggen het al: de providers richten zich in de hedendaagse abonnementen vooral op dataverbruik. Deze verandering kwam niet zomaar: in 2011 daalde het aantal verzonden sms-berichten in Nederland voor het eerst volgens telecomwaakhond Opta, hoogstwaarschijnlijk omdat berichtenapps een beter alternatief via internet aanbieden. WhatsApp is hier als de populairste berichtenapp voor een groot deel verantwoordelijk voor.

Netneutraliteit

WhatsApp Skype ViberDe populariteit van apps zoals WhatsApp en Skype zorgden er in 2011 nog voor dat KPN overwoog om een ander soort abonnementen te introduceren. Hierbij zou betaald moeten worden voor het gebruik van bepaalde diensten. Vodafone blokkeerde op zijn beurt voip-diensten waarmee online gebeld kan worden. Deze praktijken werden uiteindelijk door de Tweede Kamer verboden, waarna er Nederlandse wetten voor netneutraliteit volgden. Het is sindsdien voor providers niet toegestaan om specifieke vormen van datagebruik te belemmeren. Er mag dus geen onderscheid worden gemaakt tussen de data die je voor WhatsApp gebruikt en de data die van een andere app afkomstig is.

Later introduceerde KPN abonnementen waarbij het gebruik van sommige internetdiensten buiten de bundel valt. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk om naar Spotify te luisteren of tv te kijken zonder dat er data in rekening wordt gebracht. Volgens Bits of Freedom is dit niet in strijd met de wetten rond netneutraliteit, omdat gewone abonnementen niet worden belemmerd. KPN vertelt aan iCulture dat het nog te vroeg is om te spreken over dergelijke abonnementen voor WhatsApp’s belfunctie. Wel zegt de provider altijd te kijken naar dit soort mogelijkheden. Vodafone en T-Mobile hebben zich niet uitgelaten over een mogelijk ‘WhatsApp-belabonnement‘.

WhatsApp en privacy

WhatsApp ligt sinds de overname door Facebook behoorlijk onder de loep. Velen zijn bang dat Facebook achteloos zal omgaan met de gebruikersgegevens van WhatsApp. Het CBP dreigt daarnaast met een dwangsom, omdat de app de privacy van gebruikers zou schenden.

Facebook-CEO Mark Zuckerberg bevestigde onlangs dat er door de overname niets zal veranderen in hoe WhatsApp met gebruikersdata omgaat. WhatsApp blijft exact hetzelfde opereren en deelt geen gegevens met anderen. In een eerder artikel hebben we het verdienmodel van WhatsApp en de huidige concurrentie op een rij gezet.

WhatsApp

WhatsApp is de populaire berichtendienst, die bijna iedere Nederlander op zijn of haar smartphone heeft staan. Hier vind je alles over WhatsApp op een rijtje: van berichten verwijderen, gesprekken archiveren, je privacy goed instellen en op de desktop gebruiken tot de betekenis van de gekleurde vinkjes, groepsgesprekken voeren en een hele WhatsApp-community opzetten. Check ook de beste WhatsApp-tips.

WhatsApp

Reacties: 30 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.