Review: NRC Handelsblad, krant lezen op de iPhone

Review van NRC Handelsblad, een applicatie waarmee je op de iPhone de digitale editie van deze krant kunt lezen. Tegelijk kwam er een soortgelijke applicatie voor De Volkskrant uit. Via In App Purchases koop je de krant.

Vanaf vandaag kun je twee nieuwe Nederlandse kranten in de App Store vinden: NRC Handelsblad (€0,79) en Volkskrant (€0,79). Beide zijn gemaakt door Tupil (bekend van CookieCombo), in samenwerking met Graphicart eService GmbH. Dit Duitse Zwitserse bedrijf bracht al een digitale editie van La Stampa uit. Nóg een applicatie van de Volkskrant? Er waren er toch al drie? Misschien wil de Volkskrant zo breed insteken met een applicatie voor elke doelgroep. De gratis applicatie Volkskrant (gemaakt door Jamoo Design) is namelijk ook nog steeds in de App Store verkrijgbaar.


De twee vandaag gelanceerde krantapplicaties voor NRC en Volkskrant zijn beide bedoeld voor mensen met een digitaal abonnement die de krant op hun iPhone willen lezen. Omdat beide applicaties op elkaar lijken en NRC eerder nog geen officiële iPhone-applicatie had uitgebracht, heb ik me bij deze review geconcentreerd op de NRC Handelsblad-app. Beide applicaties zijn geruisloos in de App Store verschenen, maar dat komt misschien omdat de afdeling communicatie van de kerstvakantie geniet.

NRC in digitaal formaat

Ik was twee maanden geleden niet zo enthousiast over het lezen van de digitale epaper-editie van NRC Handelsblad op de iPhone. Het zag er niet goed uit en het had niet de uitstraling die ik van een digitale krant had verwacht. Vandaag is er een iPhone-applicatie in de App Store verschenen die meer leesgenot belooft: geen lange ongestructureerde brij van teksten, maar artikelen die netjes zijn voorzien van een titel en de bijbehorende tekst, zodat je niet op drie plekken in de applicatie het artikel bij elkaar moet schrapen. Abonnees van de digitale editie krijgen na aanschaf van de applicatie (€0,79) onbeperkt toegang tot de krant (via hun digitale abonnement). Heb je (nog) geen abonnement, dan kun je vanuit de applicatie ook je dagelijkse krantje kopen via een In App Purchase. Dit kost €0,79 per nummer. Je kunt de krant vervolgens offline lezen (handig!).

Koop je de applicatie, dan krijg je de eerste editie van de krant er meteen gratis bij zodat je een indruk hebt van de mogelijkheden. Bij het opstarten van de applicatie zie je het meest recente nummer van de krant, een linkje naar het laatste nieuws op nrc.nl en de mogelijkheid om je accountgegevens van het digitale abonnement in te voeren. De krant ziet er in deze applicatie heel wat beter uit: een opgerolde krant in de originele layout. Klik je erop, dan krijg je in één oogopslag een blik op de voorpagina. Je bladert vervolgens door naar de diverse rubrieken (Voorpagina, Binnenland, Buitenland t/m Achterpagina).

Krantlezen op de iPhone

Alle artikelen zijn volledig te lezen in een weergave die is geoptimaliseerd voor het iPhone-scherm. Je hebt echter geen mogelijkheid om te reageren of reacties te lezen. Onderaan elk artikel is een grijs blokje aanwezig met de tekst ‘Advertentie’. Blijkbaar is dit een soort placeholder voor als er straks advertenties in de applicatie worden getoond. Dat is vreemd: in de gratis Volkskrant-applicatie betaal je niets voor de krant en krijg je ook geen advertenties. In de nu gelanceerde NRC- en Volkskrant-applicaties moet je elke dag voor je krant betalen en je krijgt nog advertenties op de koop toe. Ergens klopt daar iets niet.

De artikelen zijn in portret- en landschapsweergave te lezen, waarbij er een soort hangslot-overlay in beeld verschijnt om de schermrichting vast te zetten (dus ook voor bedlegerige NRC-lezers geschikt). Hier is goed over nagedacht. Ook over de lettergrootte is nagedacht: met icoontjes onderin het scherm T- en T+ kun je de lettergrootte elk moment aanpassen. Het betekent echter wel dat je onderaan het scherm een strook van zo’n 4 tekstregels moet missen, omdat de zwarte balk met T- en T+ voortdurend in beeld is. Op die balk staan ook pijlknoppen om naar het volgende artikel te gaan. Op zich zijn die pijlknoppen overbodig, want met een swipe-beweging kun je eveneens doorbladeren naar het volgende artikel.

Wil je naar een andere rubriek, dan kan dat op twee manieren: terugbladen naar het startscherm of via een eindeloze knopjes bovenin het scherm doorbladeren naar de gewenste categorie. Van dit menu zijn steeds maar drie opties zichtbaar. Echt mooi is het niet gedaan, maar het werkt wel.

Is NRC z’n prijs waard?

Het is voor de eerste keer dat een krant zoveel geld vraagt om via een iPhone-applicatie te kunnen lezen. De vraag is daarom gerechtvaardigd: is deze applicatie z’n geld waard? De Telegraaf en NRC Handelsblad zijn twee tegenpolen wat Nederlandse kranten betreft. Toen ik de iPhone-applicatie van De Telegraaf reviewde was ik onder de indruk van de opties die de ontwikkelaars erin hadden gestopt: er was overal aan gedacht, het zag er overzichtelijk uit en er zaten allerlei leuke opties in, zoals het soort fotocollage van nieuwsfoto’s en de mogelijkheid om trefwoorden op te geven zodat je artikelen over jouw favoriete onderwerpen meteen op een rij hebt. Begin je echter te lezen, dan kom je dezelfde ANP-artikelen tegen die je op alle internetnieuwssites ziet, maar dan in de typische Henk van der Meijden-schrijfwijze: vol spelfouten en met rare zinswendingen.

nrc handelsbladBij deze NRC Handelsblad-applicatie is het precies andersom: de applicatie zelf biedt op zich niet zoveel mogelijkheden en is eigenlijk wat saai en kaal: geen artikelen doorsturen via e-mail, geen favoriete artikelen markeren om later te lezen en al helemaal geen optie om te twitteren of te hyven, maar gewoon een simpele nieuwsapplicatie waarmee je tekst kan lezen. Inhoudelijk valt er echter veel meer te beleven. Neem nou het hiernaast afgebeelde artikel over een zekere mevrouw Surewaard, die net zo oud is als de koningin, maar wél dagelijks op internet te vinden is. Er zijn de afgelopen dagen heel wat verongelijkte bloggers in de pen geklommen om te laten weten dat de koningin het met haar kersttoespraak bij het verkeerde eind had. Maar zo’n artikel over een generatiegenoot van de koningin die lekker de hele dag met de computer bezig is, vind ik interessanter om te lezen dan het relaas van een twintiger/dertiger die precies kan uitleggen hoe social media werkt. Zo ben ik nog wel meer interessante artikelen tegengekomen in de editie van vandaag, die ik niet op NU, Fok en andere sites die gespecialiseerd zijn in ‘snel nieuws’, heb gezien. Natuurlijk heb je niet elke dag tijd om uitgebreid alle artikelen te lezen. Maar op zo’n drukke dag kijk je gewoon (via de link in de app) bij ‘Laatste nieuws op nrc.nl’ naar de korte nieuwsberichten. Op dagen waarop je wat meer tijd hebt koop je voor €0,79 de krant en heb je interessante artikelen voor mensen die wat meer te lezen willen hebben dan de zoveelste inbeslagname van vuurwerk of ‘Amy Winehouse ingestort’.

Conclusie

Qua functionaliteit is de applicatie van NRC Handelsblad niet zo heel bijzonder. Veel extra functies zitten er niet in: de applcatie toont eigenlijk gewoon de nieuwsitems. Het is echter een grote vooruitgang ten opzichte van de epaper-versie van de krant. Kwaliteit heeft een prijs en daarom vind ik het niet zo erg dat er €0,79 voor de dagelijkse krant betaald moet worden. Je krijgt er ook betere artikelen voor dan je in de gratis krantjes op het station vindt.
De verleiding is groot om de NRC Handelsblad-applicatie een hoger cijfer te geven dan de Telegraaf (die kreeg een 8), omdat de inhoud van de artikelen beter is. Toch zou dat onterecht zijn, want ik heb de Telegraaf ook niet afgestraft voor de slordige artikelen en heb de applicatie voornamelijk beoordeeld op vormgeving, gebruiksgemak en functionaliteit. Vandaar dat ik NRC een 7 geef: de applicatie is prima te gebruiken en is goed genoeg om je papieren abonnement op te zeggen. Maar als iPhone-applicatie had er meer uitgehaald kunnen worden. Ik verwacht geen fotocollages zoals de Telegraaf heeft, maar wel wat andere verbeteringen: de fontgrootte onderbrengen in een optiemenu zodat het niet voortdurend in beeld is, de mogelijkheid bieden om artikelen te markeren om later te lezen, artikelen die je al gelezen hebt grijs maken, een optie om een artikel door de sturen naar een vriend, etc. En hoe zit het eigenlijk met de reclamebanners onder elk nieuwsartikel?

Info: NRC Handelsblad

  • Ontwikkelaar: Graphicart eService GmbH/Tupil
  • Applicatie: NRC Handelsblad
  • Te koop via: App Store
  • Prijs: €0,79
  • Geteste versie: 1.0
  • Bestandsgrootte: 0,9MB
  • Cijfer: 7

Reacties: 27 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.