Reacties voor: Review: 9292ov Pro, complete reisinformatie openbaar vervoer op je iPhone (exclusief)

Review van 9292ov Pro, een applicatie waarmee je van deur tot deur reizen met het openbaar vervoer in heel Nederland kunt plannen. Alle bussen, trams, metro's, treinen en veerponten zitten erin. 9292ov Pro komt binnenkort in de App Store. iPhoneclub kreeg alvast de kans om een exclusieve review te maken.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 76 reacties

  1. Ga ik zeker aanschaffen!

  2. Ziet er uit als het programma dat aan al mijn wensen voldoet. Ik snap alleen niet waarom ik voor dit soort informatie zou moeten betalen: thuis betaal ik ook niet voor het gebruik van 9292.nl. Maar dat buiten beschouwing gelaten, ga ik dit programma zeker kopen!

  3. Nou ze mogen deze App ook wel maken voor Windows Mobile en Android dan!

  4. Als het gaat doen wat het belooft gaat het hier een veelgebruikte App worden.

  5. Allereerst Gonny! Zeer goede (P)review. Bedankt voor de inzet.

    Het lijkt me een gigantisch goede applicatie dat echt een klapper kan worden. Realtime info is iets wat ik echt nodig heb. Meeste reizen die ik neem ken ik de oorspronkelijke info wel. Toch ziet dit er veelbelovend uit en heb de EU 1.59 er zeker voor over.

    Kan niet wachten totdat ik hem in mijn handen heb om hem eens flink te testen!

  6. Eindelijk geen gedoe meer met busplanningen!

  7. Deze app gaat LANG op nr 1 staan. Het is dan nog wel geen review, maar als deze goed draait gaan veel mensen deze kopen volgens mij. Echt een ware toevoeging!! Vooralsnog blijft Trein voor mij de applicatie om vertragingen snel te checken.

  8. Goed om te lezen ๐Ÿ™‚ De kaarten die ik via 9292ov krijg snap ik nooit :p

  9. Nog even een aanvulling:

    Actuele vertrektijden zitten er nog niet in, dus vergelijken met Trein vind ik op dat punt niet helemaal kloppen. Ik kan nog steeds niet terecht bij 9292 Pro voor deze vraag.

    Verder; wat kun je over de snelheid van de applicatie zeggen? Is de informatie een beetje snel op te vragen?

  10. @jorgje:

    Je kan nog steeds gratis gebruik maken via de mobiele website. Voor de informatie betaal je dus niet. Maar meer voor het programma wat het plannen via 9292ov een stuk makkelijker maakt ๐Ÿ™‚

  11. Ik had verwacht dat ze met een webapp zouden komen, maar dit is echt veel beter. Ziet er goed uit, schaf het meteen aan zodra die beschikbaar is.

  12. Nu zou je nog iets als met Push notifications kunnen doen in deze app. Bijvoorbeeld vertragingen doorgeven van je dagelijkse forensentrip.

  13. In sommige gebieden kun je in Google maps een route met het openbaar vervoer laten bepalen. Ik had liever gezien dat de data die 9292ov gebruikt aan Google doorgesluist was zodat we daar de route konden bepalen.

  14. @sossienl:

    Opstarten applicatie: 4,5 seconde
    Plannen reis Amsterdam-Vlissingen (1x overstappen): 2,5 seconde
    Plannen reis Texel-Schiermonnikoog (8x overstappen): 2,5 seconde
    Ruigoord-Sint Agatha (4x overstappen): 2,5 seconde
    Verversen vertragingen: 1 seconde
    Opvragen Buienradar (externe site): 8 seconden

    Ik heb via Wi-Fi getest, omdat het niet de bedoeling was om de kwaliteit van het 3G-netwerk hier ter plekke te checken. Het maakt dus geen verschil hoe ingewikkeld het traject is dat je wilt plannen.

  15. @Gonny van der Zwaag
    Dankje! Ziet er naar uit dat ook dit er sterk uitziet!

  16. Deze app gaat er zeker komen, gebruik nu ook vaan Trein en Bushaltes (Bus NL), dus een app die alles een beetje samenbrengt is zeker handig.
    Heeft eigenlijk nog best wel lang geduurd voordat een dergelijke app eindelijk is ontwikkeld, zijn toch erg veel mensen die hiervoor willen betalen denk ik, net als voor Trein.

  17. Lijkt me goeie app, ben benieuwd.

  18. Ziet er goed uit! Ondanks ik zelden tot nooit het openbaar vervoer gebruik, ben ik toch overtuigd deze applicatie te kopen.
    Mijn complimenten voor de uitgebreide review!

  19. Simpelweg gweldig!!! Dan kan ik binnenkort trein verwijderen en gewoon รฉรฉn plek hebben voor al mijn planningen. Jammer dat je niet voor de auto kan plannen. Dan had je ook Google maps niet meer nodig voor die planningen.

  20. Net nu ik “Bus” had gekocht maja dat houd je :)! Ga hem zeker binnenhalen. Altijd wel makkelijk!

  21. Wel jammer dat de vertrektijden er niet meteen inzitten.

  22. Ziet er erg mooi uit, schaf ik zeker aan :D. Eindelijk heeft ontwikkelaar Xwits een mooi resultaat geleverd, want de huidige en Telefoongids vind ik niks.

    Ik vraag me trouwens af of je kunt zien waar een bus zich bevind op een kaartje?

  23. Wow, dit wordt echt een enorm fijne app! Zeker omdat ik dagelijks met de bus van en naar school ga zouden die actuele tijden echt geweldig zijn!

  24. Ik voorzie dat deze app jarenlang in de top 20 van de Nederlandse AppStore zal staan. Bedankt voor de mooie review.

  25. Origineel geplaatst door Taco
    Lijkt me goeie app, ben benieuwd.

    jij bent de echte Taco niet, maar ben het wel met je eens! Echter wel 1 kanttekening, ze hadden voor de flow en uiterlijk volgens mij die kerel van trein erbij moeten betrekken. Het is toch 1 van de dingen aan trein die zo plezierig zijn het werkt zo vlot! Gister bv ik was met de stoptrein naar Amsterdam en kon blijven zitten om mijn station te halen of ik kon uitstappen en het erop gokken dat er een trein zou zijn die sneller rijdt, stap uit open trein druk op 1 knop en ik zie waar mijn eerstvolgende trein staat, 1 perron verder, gevolg ben 10 min eerder waar ik moet zijn! En daarom is trein tot nu toe de beste ๐Ÿ˜‰

  26. Bestaat er zo ook iets voor Belgiรซ?

  27. Dank voor de review.

    Geweldige verbetering deze app. De huidige versie vind ik echt maar een prul. Ben benieuwd wanneer ie uitkomt!

  28. @Gonny van der Zwaag:
    Zijn die snelheden gemeten op een 3GS?
    @Jorn:
    Nogal logisch! Op de 9292 website staat veel onnodige info en reclame. In de app niet!
    @Zwanneman:
    Dat vind ik idd ook jammer. In Braziliรซ is dat wel het geval en, hoewel de info zelf daar niet accuraat en compleet was, het werkte prima in de Google Maps app! Waarschijnlijk ben je met het niet hebben van een gespecialiseerde aanbieder van OV gegevens, zoals in Braziliรซ, per definitie slechter af door versnipperde informatie. Wat dat betreft mogen we blij zijn met een 9292ov, die de gegevens netjes met elkaar verbonden heeft…

  29. Nu nog zo’n applicatie voor Belgiรซ.

  30. Origineel geplaatst door Gaston
    Ik vraag me trouwens af of je kunt zien waar een bus zich bevind op een kaartje?

    Je kan niet kijken waar de bus zich bevindt, wel waar de bushalte zich op een kaartje bevindt.

  31. Als het Trein verslaat heb ik er zelf 5 euro ervoor over.

  32. Zeer positief.
    De wagen kan bijna de deur uit…

  33. ….maar weer niet op het 3G netwerk ๐Ÿ˜‰
    maar op wifi f.y.i.!

  34. Prima review.
    App. ziet er goed uit, laat maar snel komen nu.

  35. Wat een prachtige review! Gonnie, complimenten. Iedere keer weer slaag je erin de juiste dingen naar boven te halen.

  36. Als het allemaal lekker soepel werkt dan ga ik hier wel een hoop aan hebben, zeker het aanschaffen waard! Goede review bdw.

  37. Erg vreemd dat dit een betaalde app is.

    Dit zou toch een dienst van het OV moeten zijn

  38. @jorgje: Je betaalt niet voor de info, maar voor het programma. Ik vind het bedrag een schijntje.

    Ik vind de mobiele variant die er nu is al erg prettig om te hebben; met zo’n mooie snelle interface is het natuurlijk helemaal smullen!

  39. Origineel geplaatst door Marc
    @Zwanneman:
    Dat vind ik idd ook jammer… Wat dat betreft mogen we blij zijn met een 9292ov, die de gegevens netjes met elkaar verbonden heeftโ€ฆ

    ik ben ook wel blij met 9292 maar als ze hun data met Google maps delen zijn ze meteen val al het gedonder af. Ze hebben dan een toepassing op elk platform en in elke taal.

  40. Het is een zeer fijne app! Heb een beta hiervan draaien, en vanochtend weer met alle plezier gebruikt! ๐Ÿ™‚

    Overigens, over de snelheid: in volle 3G dekking, op een 3GS, duurt het opvragen van een reis (inclusief omzetten geocode) net zo lang als het versturen van een tweet in Twitterfon. Niets hinderlijks dus!

  41. @mark: Die redenering begrijp ik niet. Je moet voor andere diensten van het OV toch ook gewoon betalen (d.w.z. kaartje kopen om in de trein te mogen zitten)? Het treinboekje moest je ook altijd voor betalen. OK, dan heb je drukkosten, maar het is wat raar om te denken dat als het digitaal is, dat er dan geen werk en/of kosten aan zitten.

    Wat ik wel netjes zou vinden, is als de NS of de vervoersbedrijven de app gratis geven aan hun abonnementhouders. Maar ja, dat kan niet door technische beperkingen van Apple.

  42. @jorgje ” Ik snap alleen niet waarom ik voor dit soort informatie zou moeten betalen”

    Je betaalt niet voor de informatie, maar voor het gemak en de toegevoegde waarde van de applicatie. โ‚ฌ1.59 is goed te doen, 1 vies stationsbakkie koffie minder en je hebt hem al terugverdiend.

    Nog even en de conducteurs hebben ook een iphone ๐Ÿ˜‰

  43. duidelijk dat ik die applicatie direct aan ga schaffen, makkelijk om te gebruiken naast de Bus applicatie en Trein ๐Ÿ™‚

  44. And we have a winner!

  45. Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is er nu ook in link naar de contacten in mijn iPhone? Dat lijkt me nou een mooie toevoeging, dat je in de planner kunt kiezen uit je contacten en dat daar dan een reis naartoe wordt berekend. Of kan dat weer niet ivm Apple SDK?

  46. @Gonny van der Zwaag: Die redenering lijkt mij niet meer dan logisch. De kosten in R&D die in de ov9292.nl website zitten zijn vele malen hoger dan de kosten die zitten in het ontwikkelen van een app die gebruik maakt van dezelfde database.
    De reden waarom ik hierover val is omdat ov9292 zelf de distributeur is. Als een 3rd party een dergelijke app. maakt zonder medewerking van ov9292 is het een ander verhaal, dan zit er een verdienmodel achter.
    De API van ov9292.nl wordt gewoon aangesproken, al met al is de app natuurlijk een goed idee. Maar alle data lag al klaar.

    De kosten van een spoorwegboekje zijn logisch, de kosten voor drukwerk en opmaak zijn een feit, en die moeten vergoed worden.

  47. Origineel geplaatst door Hardloper
    Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is er nu ook in link naar de contacten in mijn iPhone?

    Goeie opmerking. Dat zit er niet in! Contacten uit je adresboek halen doen andere apps al wel, dus de SDK zal niet het probleem zijn.

    @mark: 9292 is toch ook gewoon een commercieel bedrijf? Die hebben net zo goed als 3rd party ontwikkelaars een verdienmodel nodig om de salarissen te betalen en de aandeelhouders happy te houden. ‘t Is geen filantropische overheidsinstelling.

    Edit: Heb het even opgezocht: REISinformatiegroep BV zit erachter.

    Voorzover ik weet is Robin gewoon betaald voor zijn werkzaamheden. Ik snap nog steeds niet waarom werken aan een fysiek product (spoorboekje) wel vergoed moet worden en werken aan een digitaal product (iPhone-planner) niet. Als je in Indesign het spoorboekje zit te layouten, is dat toch niet veel anders dan het ontwerpen van een iPhone-schermlayout met Apple’s SDK-tools? Kost allebei tijd/moeite van mensen die een salaris verwachten als ze voor een commercieel bedrijf dit soort werkzaamheden uitvoeren.

    Als je bedoelt dat digitale producten zonder noemenswaardige kosten gedupliceerd kunnen worden, geef ik je gelijk. Maar gek genoeg geven ebookuitgevers hun boeken nog steeds niet gratis weg. En de meeste software kost ook nog gewoon geld.

  48. @Gonny van der Zwaag: Ik was foutief onder de indruk dat ov9292 een onderdeel van de vervoersbedrijven was.
    Dan nog vind ik dat dit product door de vervoersmaatschappijen gesponsord moet worden.

    Door dit product zullen hoogstwaarschijnlijk meer mensen gebruik maken van het OV, wat uiteindelijk weer meer vervoersbewijzen verkoopt.
    Dat Robin Speijer betaald moet worden staat buiten kijf, het ging hier niet om de vergoeding in zijn richting. Het ging om de kosten die gemaakt worden naar de aankopers.

    Dit heeft niets te maken met het feit dat er aan digitale producten geen exploitatiekosten mogen zitten.

    En dat jij het gek vindt dat ebooks niet gratis zijn is een ander verhaal.

  49. @mark:

    Doe is niet zo huilie, als die app goed werkt, en tijd bespaard is die gewoon geld waard. Boeiend wat voor een onderdeel het is van wat en wat voor een verdienmodel erachter zit. Als ik betere en meer informatie kan krijgen op mijn iphonescherm dan mogelijk is op de website, heb ik er wel 5 euro voor over. Trein kostte mij ook 2E nogwat, ik heb elke cent daarvan met elk genoegen in mijn lijf daaraan uitgegeven. Mensen vinden teveel dat dingen gratis moeten zijn, maar daar worden diensten echt niet beter van in de toekomst.

  50. @mark:
    Zeur niet *kotst*, iemand heeft hier tijd in gestoken. Als je het gratis wil ga je maar langs bushokjes (hangen GRATIS de tijden) of je gaat naar de onlineversie met reclame.
    Aansteller.. En dat dan ook nog voor 1,59โ‚ฌ. Geeft weer aan hoe goedkoop sommige mensen zijn ๐Ÿ™

  51. Ik moet nog wel kwijt dat ik de naam niet echt mooi vind, de app ziet er geweldig uit, maar ik vind ‘9292ov PRO’ nou niet echt mooi staan op je scherm. Waarom niet Openbaar Vervoer (te lang?) of alleen 9292?

    Ik ben trouwens benieuwd naar het icoontje :D! Hopelijk beter dan de huidige ๐Ÿ˜€

  52. Simpele oplossing voor het probleem dat de applicatie geld kost:
    – Apple moet eens ophouden om die promocodes alleen voor Amerikaanse iTunes-accounts toe te staan.
    – OV-bedrijven kunnen hun vaste klanten dan gewoon een promocode geven, zodat ze de app gratis kunnen downloaden.

    O ja, en eigenlijk moeten ze er dan ook nog maar een iPod touch bij doen, want er zijn natuurlijk een hoop klanten die dan gaan mekkeren dat ze geen iPhone/iPod touch hebben en dus niets aan dit ‘kado’ hebben.

  53. @Gonny van der Zwaag: Met die eerste 2 punten heb je 2 goede te pakken.
    De eerste zal zeker ooit gebeuren, de 2e vrees ik alleen van niet.

  54. Ben erg benieuwd. Al die losse apps is ook niets. Stel je voor dat je voor Trein 2,39 moet neerleggen, voor BusHaltes 1,59 (ofzo), voor Metro 1,00; dan ben je toch weer een stuk eurotjes lichter terwijl het allemaal makkelijk in 1 app kan.

    Daarnaast is het veel handiger om alles in 1 app te hebben natuurlijk ๐Ÿ™‚

    En natuurlijk weer props naar Gonny voor de mooie/goede/uitgebreide review. Vooral zo doorgaan!

  55. Ik vraag me af of je een treinstation kan kiezen en alle vertrekkende treinen ziet of een bushalte met alle lijnen en tijden?

  56. Erg handig :). Ik zie die realtime vertrektijden.. wel zitten omdat ik vaak net de bus mis omdat de bus net te vroeg of te laat komt.

  57. Origineel geplaatst door mark
    @Gonny van der Zwaag: Door dit product zullen hoogstwaarschijnlijk meer mensen gebruik maken van het OV, wat uiteindelijk weer meer vervoersbewijzen verkoopt.

    Dat denk ik van niet…Er verandert niets in het OV. De chauffeurs zijn nog even chagrijnig, en het OV is nog steeds even onbetrouwbaar.
    Deze Applicatie maakt het alleen wat gemakkelijker om tijden te checken voor de huidige “klanten”.

    Zie geen reden waarom dit aanzet tot meer met het OV reizen?

    Was getekend: een student die al een aantal jaren dagelijks met het OV reist.

  58. Ziet eruit als een mooi volledig werkende app.

    Even als ontwikkelaar gesproken; ik snap niet hoe de pagina (actuele vertrektijden) met die “komt binnenkort” melding door de keuring is gekomen. Dat is zooo not done volgens Apple requirements. ๐Ÿ˜‰

  59. @Zomg: Als ik in een vreemde stad kom, en eenvoudig via een app de route naar mijn bestemming kan bepalen, dan maak ik misschien wel die keuze ipv een taxi te pakken.

  60. Deze app ziet er goed uit. Maar alles valt of staat natuurlijk met de kwaliteit van de verstrekte info.
    De kwaliteit van de info van die website versie werd nou niet bepaald door iedereen toegejuicht ( zie recencies). Is dit nu ook verbeterd ?

  61. Als die treinen en bussen nu eens gewoon op tijd zouden zou zo’n app ook niet zo nodig zijn ๐Ÿ™‚

  62. w00t. finally can quit bothering to improve ovvgps.

  63. al iets meer duidelijk over wanneer die uitkomt?

  64. Origineel geplaatst door Derek
    al iets meer duidelijk over wanneer die uitkomt?

    Het programma staat bij Apple in de wachtrij om gecontroleerd te worden. Binnenkort dus ๐Ÿ™‚

  65. Als je de kosten bekijkt van een route is dan ook te zien hoe duur het is met de ov chipkaart?

  66. ben denk ik een beetje scheel, heb het nog niet duidelijk begrepen.

    Is deze applicatie wel/niet offline te gebruiken zoals Trein?

  67. Origineel geplaatst door Frank
    Is deze applicatie wel/niet offline te gebruiken zoals Trein?

    Alles wat je in deze app opslaat is offline te gebruiken. Plannen van reizen, Google Maps, verstorinen enz. zijn uiteraard niet offline beschikbaar.

  68. Origineel geplaatst door blablaman
    Als je de kosten bekijkt van een route is dan ook te zien hoe duur het is met de ov chipkaart?

    Meestal wordt het strippenkaarttarief getoond. Bij de RET in Rotterdam heb ik bij sommige lijnen al chipkaarttarieven gezien. Ik denk dat ze er mee bezig zijn.

  69. En wanneer komt deze dan wel niet? Het is inmiddels bijna twee weken….

  70. Yay!!! *buys it and delete OVV-GPS from app store*

  71. Als ik dit zo lees kan Trein nog even mee, al lijkt het mij dat 9292 uiteindelijk zal winnen.
    Maar de applicatie BUS kan het volgens mij wel helemaal vergeten…

  72. Nou, ik heb ‘m en zo te zien werkt ie prima!

    Wel jammer dat, als je iPhone ingesteld staat op taal: Engels, dat 9292ov Pro ook in het Engels is. Ik zou dat toch graag apart in het Nederlands willen instellen.

    Edit:
    Trouwens, ik merk dat ie niet helemaal bij de tijd meer is. Ik zou met de metro in Amsterdam een strippenkaart nodig hebben, volgens de reiskosten bij het reisadvies. Chipkaart Only, beste OV9292.

  73. Krijg OV9292 Pro niet geinstalleerd op mijn Iphone via Itunes!!! vlgs Itunes is mijn computer niet gemachtigd, doe ik dat dan zegt Itunes dat deze computer wel….. Help…

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.