iPhone-app Sonar ziet of er interessante mensen in de buurt zijn

De iPhone-applicatie Sonar indexeert of er voor jou interessante mensen op de plek zijn waar jij je ook bevindt. Dat doet de app door gegevens van allerlei andere sociale netwerken te combineren.
Bart Breij - · Laatst bijgewerkt:

Sonar op Techrunch DisruptSonar is een gloednieuwe start-up op de iPhone waarmee je kan bekijken of er voor jou interessante mensen in de buurt zijn. Het initiatief werd gepresenteerd op het Techcrunch Disrupt-evenement afgelopen weekeinde en de bijbehorende applicatie is inmiddels al uitgebracht. Je logt in met een Foursquare-account en vult informatie in door ook je Facebook- en/ of Twitter-accounts aan de dienst te koppelen. Vervolgens bekijkt Sonar of er interessante personen in hetzelfde gebouw aanwezig zijn. Het belangrijkste wapenfeit van Sonar is dat de dienst ook werkt als niemand van de dienst gebruik maakt.

Dat laatste zegt oprichter Brett Martin die 250.000 dollar liet investeren in het project. Dat komt omdat Sonar van de gegevens van andere diensten gebruik maakt. De locaties waarop je kan inloggen, zijn locaties die in Foursquare reeds zijn aangemaakt. Eenmaal aangemeld in een omgeving zie je vervolgens iedereen die ingelogd is op de locatie. Het maakt niet uit of dat op Twitter, Facebook Places, Foursquare of zelfs Instagram gebeurd is.

De app presenteert de personen waarmee je raakvlakken vertoont in een lijst van meeste raakvlakken bovenaan tot minste onderaan. Omdat metadata van mensen wordt verzameld, ‘weet’ de applicatie waarom iemand voor jou interessant is. Bijvoorbeeld omdat jullie beiden vier Facebook-vrienden delen, of omdat jullie beiden gevolgd worden door een handvol gelijke personen op Twitter. Via beide netwerken kun je vervolgens vanuit de app meteen een gereedgemaakt bericht sturen naar die persoon met een (Engelstalige) tekst waarin staat waarom jullie elkaar moeten ontmoeten. En: ‘Hoe zullen we dat doen?’

In zijn presentatie op Techcrunch Disrupt steekt Martin niet onder stoelen of banken dat Sonar vooral zakelijk gezien interessant is. Het is misschien niet de vervanger van de openingszin in de kroeg, maar kan prima werken op een zakelijke borrel. Het verdienmodel van Sonar zit hem vooralsnog in het opkopen van de hoogste plek op de personenlijst die gebruikers van Sonar krijgen te zien. Zo’n positie is bijvoorbeeld handig voor iemand die jong talent wil recruiten op een beurs.

De applicatie verkeert momenteel in betafase en is nog volop in ontwikkeling. We zijn benieuwd welke kant het opgaat met Sonar, maar het begin is veelbelovend.

Downloaden: Sonar (gratis)

Foto: Techcrunch

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 6 augustus 2013, 11:27
Categorie Sociaal netwerken
Onderwerpen facebook, foursquare, linkedin, sonar, twitter

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.