Review: Google Play Movies & TV – films uit Google Play Store bekijken op je iPhone en iPad

Met Google Play Movies & TV bekijk je films, die je in de Google Play Store hebt gekocht of gehuurd, op je iPhone of iPad.
Michel Lusthof - · Laatst bijgewerkt:

Google Play MoviesSinds woensdag is Google’s Chromecast, de HDMI-dongle om video’s naar je televisie te streamen, verkrijgbaar in Nederland. Tegelijkertijd introduceerde Google ook Google Play Movies in Nederland, een alternatief voor iTunes waarmee je films kunt kopen en huren. Met de speciale Google Play Movies & TV app kun je de films meteen op je iPhone en iPad bekijken en naar de Chromecast streamen. Hoe werkt de app en is het een goed alternatief voor het kopen en huren van films via de iTunes Store?

Met de app kun je alleen films bekijken die je eerder hebt aangeschaft of gehuurd. Kopen en huren in de Google Play Store is alleen mogelijk via de browser op je iDevice of desktop, waarin je alleen met je creditcard of een cadeaubon kunt betalen. Het is ook niet mogelijk om het aanbod in de app op je iPhone of iPad te bekijken of aankopen te doen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de regelgeving van Apple. Je kunt bijvoorbeeld ook geen boeken kopen in de Kindle-app en in veel andere apps kun je ook alleen gebruikmaken van externe abonnementen.

Google Play Movies - mijn films Google Play Movies - detailinfo

Al je aankopen zijn gekoppeld aan je Google-account, waarmee je de eerste keer dat je de app opstart kunt inloggen. Net als andere Google-apps ondersteunt de app meerdere accounts, waardoor je bijvoorbeeld tussen je privé- en werkaccount kunt wisselen. Omdat je geen aanbod kunt bekijken, is de app verder simpel van opzet. In het menu vind je slechts twee opties: Nu kijken en Mijn films. In de laatste categorie vind je een overzicht van alle films die je hebt gekocht of gehuurd.

Film bekijken in Google Play Movies

Zodra je een film in de Google Play Store hebt gekocht of gehuurd, verschijnt deze zoals verwacht meteen in je bibliotheek in de iOS-applicatie. Daarna kun je ook meteen beginnen met kijken. Op een goede internetverbinding begint de film meteen af te spelen, al worden op dit moment alleen Wi-Fi-verbindingen ondersteund. Opvallend is wel dat de keuze uit ondertiteling in ons geval beperkt was. We konden alleen kiezen uit Closed Captions, zeg maar de ondertiteling voor doven en slechthorenden. De tweede keuze was Frans. Nederlandse ondertiteling was helaas nergens te bekennen. Ook kun je de films alleen op de desktop of op je iPhone/iPad bekijken. Er is geen AirPlay-ondersteuning die streamen naar bijvoorbeeld je Apple TV mogelijk maakt. Wel kun je films streamen via de Chromecast, die sinds woensdag ook in Nederland verkrijgbaar is.

Aanbod

Het aanbod van films in de Google Play Store is vergelijkbaar met de iTunes Store. Je vindt er zowel oude films als nieuwere releases. Toch konden we een aantal nieuwere films zoals Captain Philips en The Fifth Estate, die wel in de iTunes Store verkrijgbaar zijn, niet terugvinden in de Google Play Store. Een populaire film als Gravity vinden we wel in beide filmwinkels terug. Ook de prijzen zijn vergelijkbaar. In beide winkels betaal je €3,99 om een nieuwe film te huren en €13,99 om een film te kopen; een oudere film kost je respectievelijk €2,99 en €11,99. Net als in de iTunes Store betaal je voor HD-kwaliteit één euro extra.

Aanbod Google Play Movies

Nadat je een film hebt gehuurd, heb je 30 dagen de tijd om deze te bekijken. Zodra je een film hebt gestart, heb je 48 uur de tijd om de film af te ronden. De iTunes Store hanteert dezelfde regels. Hoewel de app Google Play Movies & TV heet, beperkt het aanbod zich tot het huren en kopen van films. Tv-programma’s worden in Nederland niet aangeboden. Hetzelfde geldt overigens ook voor de iTunes Store.

Zoals je van Google mag verwachten is de koppeling tussen de filmwinkel en de app prima voor elkaar. Zodra je een film hebt gekocht of gehuurd verschijnt deze meteen in de app en kun je meteen beginnen met kijken. Wel is het vervelend dat je telkens terug naar je browser moet om het aanbod te kunnen bekijken, al is dit zoals eerder aangeven waarschijnlijk een door Apple opgelegde keuze. Hoewel Google dezelfde prijzen als Apple hanteert, is het aanbod in de iTunes Store ook een stuk rijker. Je vindt er meer films die recent zijn uitgebracht en je krijgt bovendien bij vrijwel alle films Nederlandse ondertiteling. Ook het ontbreken van AirPlay-ondersteuning kan voor sommige mensen misschien een significant nadeel zijn, al is er in de Chromecast wel een goed alternatief.

Downloaden: Google Play Movies & TV (gratis, universeel, iOS 6.0+)

Met dank aan tipgever Bijan Tajik