EyeEm voor iPhone: elke maand 1 miljoen nieuwe gebruikers

EyeEm lijkt een onopvallend sociaal netwerk voor foto's, maar de gigantische groeicijfers wijzen op grote behoefte aan een alternatief voor Instagram.

EyeEm logoEyeEm is geen nieuwe app, maar het plotselinge succes vraagt om een nieuwe kijk naar de sociale foto-app. Het bedrijf achter de app is een startup die zich richtte op het Instagram-publiek. Inmiddels komen er meer dan een miljoen nieuwe EyeEm-gebruikers bij en kan het bedrijf op een investering van 6 miljoen dollar rekenen. De groeicijfers hebben overigens wel betrekking op het downloaden en installeren van de app. Het bedrijf geeft geen inzicht in hoe actief de gebruikers vervolgens zijn. Als je even rondkijkt in wat de gebruikers bijdragen, kun je in ieder geval spreken van een levendige community.


Net als Instagram is EyeEm een foto-app waarin je filters toepast op foto’s en deze deelt met bekenden en onbekenden. Veeg horizontaal om een filter te kiezen en veeg verticaal om een lijst te gebruiken. Na de keuze uit een van de 17 filters en 14 kaders schiet je de foto en geef je aan waar deze gemaakt is door te kiezen uit een lijst met locatie-opties. Andere gebruikers kunnen je bericht ‘liken’, van een opmerking voorzien of delen via Facebook, Twitter of Tumblr. Je kunt EyeEm ook toevoegen aan je timeline van Facebook, zodat je foto’s meteen kunt delen. Door op je Facebook- een Twitter-account naar EyeEm-gebruikers te zoeken voeg je mensen toe, maar je kunt ook via het tabblad Ontdek of via de aangeraden contacten op zoek gaan naar leuke bijdragen. Als dat nog niet leuks oplevert, probeer je het met foto’s die in de buurt zijn genomen.

Volgens CEO Florian Meissner werd de app opeens veel populairder toen scholieren uit Texas de app massaal gingen gebruiken in februari van dit jaar. EyeEm werd een soort ‘viral’ succes en heeft een sterke groei in gang gezet die nog steeds aanhoudt. Naast de iPhone-app is er ook een app voor Android en een website, waardoor de community snel kan groeien. In tegenstelling tot andere sociale foto-apps wil EyeEm de content meer context geven, door bijvoorbeeld locatie en omschrijving. Het bedrijf wil ook geld verdienen aan een stockfotografiemodel. Verder worden commerciële kansen gezien in de Missies, opdrachten die aan de community worden voorgelegd, zoals het maken van een bijzondere groepsfoto waarin alle personen worden getagd.

EyeEm viel ons eerder niet op, maar na de updates en de enorme groei van de community is het de moeite waarde om deze Nederlandstalige app een nieuwe kans te geven. Wie weet kunnen Instragram-gebruikers die niet blij zijn met de toevoeging van video’s en de aankoop door Facebook er terecht.

Downloaden: EyeEm (gratis, iPhone, iOS 5.0+)

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.