Apple experimenteert met ranglijsten in App Store, meer nadruk op sterrenwaardering

Apple lijkt bezig de ranglijsten in de App Store aan te passen. Populariteit van apps, waardering van gebruikers en engagement lijken nu mee te spelen in de toplijsten.

app store lijstApple voert wijzigingen door in de manier waarop ranglijsten in de App Store worden bepaald. Dat blijkt uit data van app-analysediensten. De waardering van gebruikers en de mate waarin gebruikers betrokkenheid tonen bij een app lijken nu invloed te hebben op de plek op de ranglijst. Daarmee moet worden voorkomen dat ontwikkelaars met trucs hun positie kunnen beïnvloeden. Appanalysdienst Fiksu signaleerde dat eind juli apps met een beoordeling van vier of meer sterren beter scoorden in de ranglijsten. Minder gewaardeerde apps zakten weg in de lijst. TechCrunch baseert zich onder andere op data van Fiksu, een relatief onbekende app-marketingdienst. Zij zagen dat apps met minder dan drie sterren wegzakten in de ranglijsten, ook al werden ze nog veel gedownload.

Voorheen keek de App Store naar aantallen downloads en snelheid waarmee de app groeit of daalt. Hoe goed een app gewaardeerd wordt, was minder van belang. Tot nu toe, want sterrenwaardering lijkt nu wel degelijk van belang. Bovendien wordt meer gekeken naar de waardering voor de nieuwste versie, in plaats van de waardering voor alle versies die ooit zijn verschenen. Slechte reviews na een update hebben daardoor extra veel effect.

Volgens de diensten Appsfire, MobileDevHQ en SearchMan speelt betrokkenheid van gebruikers nu ook een rol. Dat wil zeggen: het aantal keren dat gebruikers een app openen en de gebruiksduur. De wijzigingen moeten het makkelijker maken om de echt interessante apps te ontdekken.

apprankgraph

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 23 augustus 2013, 22:18
Categorie Uncategorized
Onderwerp app store

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.