App Store-downloads stijgen met 61 procent, gemiddelde app-prijs stijgt 14 procent

Downloads in de App Store stijgen dit jaar met 61 procent en de gemiddelde prijs van een app stijgt met 14 procent. Dat beweert Piper Jaffray-analist Gene Munster op basis van onderzoek. Het aantal apps wordt steeds groter.

app kostenAnalist Gene Munster van Piper Jaffray verdiept zich regelmatig in de App Store, waarbij hij kijkt naar gemiddelde verkoopprijzen en het aantal downloads. Volgens Munster zal het aantal downloads in de App Store dit jaar met 61 procent stijgen. Ook zal de gemiddelde prijs van apps stijgen met 14 procent. In Munster’s nieuwste rapportage is te lezen dat de gemiddelde iOS-gebruiker dit jaar 83 apps zal downloaden. Vorig jaar waren het 51 apps, zodat we uitkomen op een groei van 61 procent. Munster concludeert eruit dat het belang toeneemt van een App Store met een breed aanbod van geteste apps.

Smartphone-gebruikers hebben meer behoefte om apps te installeren en iOS bedient ze op een manier die de gebruikers aanspreekt. De prijs van betaalde apps zal in 2011 stijgen, denkt Piper Jaffray. Vorig jaar gingen de prijzen nog omlaag met 18 procent en was er sprake van een ‘race to the bottom’. Maar dit jaar gaan de gemiddelde prijzen weer omhoog, met een toename van 14 procent.

Van de apps die gedownload worden is 82 procent gratis en 18 procent betaald. Die betaalde apps kosten gemiddeld $1,44. Dat de prijs omhoog is gegaan heeft overigens te maken met de iPad. De gemiddelde prijs van een iPad-app is hoger: de gemiddelde prijs van apps in de top tien is zelfs $6,32! Kijk je naar de top 50 van bestverkochte iPhone-apps, dan is de gemiddelde prijs slechts $1,61. iOS-gebruikers downloaden 32,3 miljoen apps per dag en dat is behoorlijk wat. De iTunes Music Store telt dagelijks slechts 11,9 miljoen downloads, dus in aantallen is de App Store ongeveer driemaal zo groot.

app store omzet

Munster denkt dat de App Store de verkoop van toestellen aandrijft. Er is een cirkelbeweging, waarbij het app-ecosysteem zorgt dat er steeds meer functionaliteit op toestellen beschikbaar komt, waardoor er meer toestellen worden verkocht en het ecosysteem aantrekkelijker wordt om apps voor te ontwikkelen. De cirkel herhaalt zichzelf. Allemaal goed en wel, maar wordt Apple intussen slapend rijk van de 30 procent die ze bij elke verkochte app opstrijken? Volgens Munster valt dat wel mee. De 30 procent van app-verkopen draagt maar voor slechts 1 procent bij aan de totale omzet. Belangrijker voor Apple is dat de App Store ervoor zorgt dat mensen toestellen blijven kopen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 11 juli 2011, 15:04
Categorie Uncategorized
Onderwerpen app store, downloaden, freeverse, racegame

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.