Audi A1 Beat Driver, racegame zonder uitdaging (Review)

Review van de game Audi A1 Beat Driver, een spelletje dat een paar leuke opties bevat, maar niet uitdagend genoeg is om lang te kunnen blijven spelen.
Robin Peek - · Laatst bijgewerkt:

Audi A1Toen ik de naam Audi A1 Beat Driver hoorde dacht ik eerst dat het hier zou gaan om een soort combinatie tussen een racegame en een game als Tap Tap Revenge. Audi A1 Beat Driver is in de App Store verschenen om te vieren dat Audi een nieuwe auto op de markt heeft gebracht. Je raadt het al: de Audi A1.

Instellingen en opties

Bij het opstarten van de game kom je in een scherm met de volgende drie opties: Options, Leaderboard en Play Game. Bij het tikken op Options krijg je vervolgens een scherm met vijf opties: Tutorial, Audi A1 news, Settings, Back en Credits. Het leek mij handig om eerst eens de instructies (tutorial) te bekijken.

Tutorial

Hier krijg je uitgelegd wat de bedoeling van het spel is. Je moet namelijk zogeheten ‘markers’ verzamelen door deze te raken en andere obstakels juist weer ontwijken. De markers die je moet raken zijn rood en de obstakels die je liever niet raakt zijn zwart. De rode markers zorgen ervoor dat je punten vermenigvuldigd worden, terwijl de zwarte obstakels er juist voor zorgen dat je puntenaantal halveert. Opvallend in deze instructies is dat er niets wordt gezegd over eventueel gas geven en/of remmen.

Settings

Bij de tab Settings kun je kiezen voor Control en Volume. Onder Control kun je kiezen hoe jij de auto het liefst bestuurt: met de slide functie of de virtual buttons. Slide houdt in dat je met je vinger de auto beweegt: beweeg jij je vinger naar rechts over het scherm dan beweegt de auto naar rechts en links idem dito. Kies je echter voor ‘virtual buttons’, dan krijg je links en rechts op het scherm een knop om op te tikken zodat de auto de desbetreffende kant op gaat. Ik ga zelf voor de slide functie.

Onder de tab Volume kun je natuurlijk het volume aanpassen. Mooi aan deze instelling is dat je het volume van de muziek en de geluidseffecten apart kunt instellen.

Leaderboard

Door terug te gaan naar het hoofdmenu kun je kiezen voor Leaderboard. MikA1 lijkt tot nu toe de beste te zijn. Jammer genoeg doet de button Challenge niet wat ik er van hoopte: je racet hier niet tegen een zelfgekozen tegenstander, maar start enkel een nieuwe race op een circuit waarvan je net de highscore hebt gezien. Zo weet je dus wat voor score je moet neerzetten, wil je de highscore halen.

Play game

En dan waar het uiteindelijk allemaal om gaat: tik in het hoofdmenu op Play game om te spelen. Je komt bij een scherm waar je een circuit kunt kiezen. Je ziet verschillende foto’s van de Audi A1 in coverflow met onder de foto de moeilijkheidsgraad (Normal of Hard) en daaronder je hoogste score tot nu toe. De circuits met de ranking Hard zijn bovendien te herkennen aan een zwarte gloed over de afbeelding. Elk circuit heeft zijn eigen nummer dat begint te spelen zodra je op de desbetreffende afbeelding hebt getikt.

Zoals je waarschijnlijk al had kunnen afleiden uit de naam van de app, speelt muziek een grote rol. De nummers zijn naar mijn mening goed gekozen. Heb je de finish gehaald van een circuit, dan krijg je rechtsboven in het scherm de optie om het nummer dat dan speelt aan te schaffen via iTunes. Helaas is het niet zo dat de gamer enige invloed heeft op de muziek tijdens de race zelf, iets dat ik wel verwachtte toen ik de naam van de applicatie voor het eerst hoorde. Deze nummers komen voor in de applicatie:

• ‘Accelerate’ van Torpedo
  • ‘I’m A Rope’ van Tommy Sparks

• ‘Strength In Numbers’ van The Music
  •
’Farewell To The Fairground’ van White Lies
  •
’Gold Guns Girls’ van Metric
  • ‘1989’ van The Rakes
  •
’Bulletproof’ van La Roux
  •
’Digital Age’ van The Fall
  • ‘Want U’ van Lo-Fi-Fnk

Grafisch

Wat me meteen opviel aan deze applicatie is dat het er grafisch allemaal erg goed uit ziet. Het menu is fraai en ook de game zelf is erg mooi om naar de te kijken. De auto hapert bijvoorbeeld ook niet bij het verplaatsen naar een andere baan.

Gameplay

Ik ben wat minder te spreken over de gameplay, omdat dat je niet van de baan kan rijden en dus niet ‘game over’ kan zijn. Je hoeft in deze game, die toch een racegame is, niet eens zelf gas te geven of te remmen. En het besturen van de auto is ook niet echt realistisch. Van mij hadden ze de besturing ook met de bewegingssensors mogen doen en als je dan ook nog van de baan kon raken, werd het echt spannend. Nu kun je de game gewoon laten gaan en alsnog finishen. Bovendien is het enige merkbare verschil tussen de moeilijkheidsgraden dat je bij ‘Normal’ langzamer gaat dan bij ‘Hard’.

Audi A1 Beat Driver ziet er schitterend uit en heeft gekozen voor goede muziek. Ook hebben ze goed gewerkt aan de instellingen: zo kun je kiezen voor twee verschillende controlemogelijkheden en kun je het volume van de muziek en de geluidseffecten apart instellen. Het is zonde dat er niet iets meer energie in de game zelf is gestoken. De game verveelt al erg snel omdat er weinig vaardigheid nodig is om de game te spelen. Het daagt de speler niet echt uit dat de finish zelfs kan worden gehaald zonder de auto echt te besturen. Uiteraard kun je het als sport zien om zoveel mogelijk punten te verzamelen, maar het belangrijkste aan een racegame, de auto op de baan houden en de juist snelheid houden, ontbreekt.

Info: Audi A1 Beat Driver