shackle-game-icoon-groot

Shackle: nieuwe Nederlandse woordgame frustreert opzettelijk

Shackle is een nieuwe Nederlandse woordgame, waarbij je steeds woorden moet aanleggen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Shackle is een nieuw Nederlands woordspelletje op de iPhone. De afgelopen dagen heb ik de game gespeeld met een aantal Facebook-vrienden en eerlijk is eerlijk: het is best een geslaagde variant op het fenomeen wordfeuden. In plaats van woordjes op een speelbord leggen moet je bij Shackle steeds woordjes aanleggen: jouw woord moet beginnen met de eindletter van je tegenstander. Wie slim is, legt dus een woord dat eindigt op X of Y. Elke letter heeft een Scrabble-waarde en hoe langer het woord dat je legt, hoe meer punten je scoort. Bij een woord van 6 letters verdubbelt de woordwaarde, bij een woord van 7 letters verdrievoudigt de woordwaarde, enzovoort. Je legt bij Shackle om beurten een woord en de degene die na 20 beurten de meeste punten heeft, wint het potje. Toch zitten er nog wel wat punten in Shackle, die beter kunnen.


shackle-knuddigDe pop-upreclames bijvoorbeeld: na elk gelegd woord verschijnt er een paginavullende reclamebanner, die je niet kunt afkopen. Shackle straft daarmee de fanatieke spelers, want als je deze game echt leuk vindt en na tien potjes nog steeds speelt, ben je best bereid om er wat geld voor te betalen. Maar dat kan niet: je krijgt de reclamebanners in je maag gesplitst, of je wil of niet. Shackle had beter kunnen leren van games zoals Rummified, waar je om de zoveel beurten een boodschap in beeld krijgt, die je voor €1,79 kunt afkopen. Games mogen wat mij betreft best wat geld kosten.

Een andere ergernis, die ook al bij Wordfeud optrad, is dat willekeurige woorden niet in de lijst staan. Dat is deels de uitdaging van de game (“Goh, zou SCRUB erin staan? Nee, maar SCRUM wel”). Engelse woorden als SOAP, DOWN, INCH, MOVE en FOB komen er soms moeiteloos doorheen, terwijl gangbare Nederlandse woorden die in het woordenboek te vinden zijn, in Shackle worden afgekeurd. Maar dat is misschien een bewust ingebouwde ergernis om te zorgen dat mensen onderling over de game gaan praten: “Huh, maar KNUDDIG mag niet!” – “Weet je zeker dat dat een woord is?”

Shackle is gemaakt door het Nederlandse bedrijf Shareforce in samenwerking met partner Nieuwe Stijl. Je kunt Shackle spelen in het Nederlands en Engels (Engels is gek genoeg default ingesteld) en je hebt vier mogelijkheden om naar een tegenspeler te zoeken: via Facebook, Shackle, op nickname of koppeling met een willekeurige tegenspeler. Ik speelde een aantal potjes met Jean-Paul en ben nog bezig met m’n eerste potje met Jaap Stronks, die me met woorden als SLODDEREN en GESNEEFD probeerde in te maken. Gelukkig kwam ik sterk terug met DESKUNDIG. Maar de meeste woordjes die je legt zijn toch iets korter. SEKTE, SUSHI en NOZEM bijvoorbeeld.

shackle-game-iphone-2 shackle-game-iphone-1

Het leuke is dat de woordverdubbeling en verdrievoudiging ervoor kan zorgen dat je een snelle inhaalslag kunt maken, ook als de verhoudingen helemaal scheef liggen. Als je tegenstander een paar lange woorden heeft gelegd en daarna niet kan leggen, heb je helemaal geluk: als je tegenstander letters moet wisselen, ben jij vrij om het volgende woord met een willekeurige letter van je plankje te laten beginnen. Leg je een woord van 10 letters, dan is het spel in één keer over (‘sudden death’) en ben jij de winnaar. Het is nog in geen enkel spelletje voorgekomen dat iemand een 10-letterwoord legde, maar het is theoretisch haalbaar: je hebt 11 letters tot je beschikking (beginletter + 10 letters op het plankje) dus er moeten situaties zijn waarbij je een goed woord kunt leggen.

De makers van de game zijn al behoorlijk reclame aan het maken voor Shackle, waardoor de game in Nederland in de categorie puzzelgames al aardig scoort (momenteel #972 in de categorie Games en #59 bij woordgames). Een succes zoals Wordfeud is het nog niet, maar die hype is misschien ook moeilijk te herhalen (zelfs al noem je jezelf ‘het nieuwe Wordfeud). Shackle vind ik het leukst om te spelen met vrienden die je kent, het spelidee is goed uitgevoerd, er treden geen rare haperingen of problemen op en na het spelen van een potje met 20 rondes wil je nóg een keer. Verbeteringen zijn wat mij betreft: in-app aankoop toevoegen voor de reclames, zorgen dat je bij tegenspelers die niet meer reageren het spel kunt annuleren en een chatfunctie binnen de app.

Pluspunten

  • Goed spelidee, dat goed is uitgevoerd
  • Hoge herhaalfactor, na elk spelletje wil je nog een keer

Minpunten

  • Frustrerende reclames, die niet afkoopbaar zijn
  • Inconsequente woordenlijst (wellicht bewust?)

Reacties: 9 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.