Assassin's Creed: Identity ziet er prachtig uit.

Review: Assassin’s Creed: Identity, volwaardige console-ervaring op je iPhone

Ubisoft heeft met Assassin's Creed: Identity een poging gedaan om een volwaardige consolegame naar de iPhone en iPad te vertolken. Hoe pakt Assassin's Creed uit op iOS? In deze review kom je er achter.
Lars Paymans - · Laatst bijgewerkt:

De Assassin’s Creed-serie is in relatief korte tijd uitgegroeid tot een van de meest herkenbare videogameseries van nu. Al jaren rennen miljoenen gamers rond in deze spectaculaire mix tussen free running en het gevaarlijke beroep van de huurmoordenaar. Met Assassin’s Creed: Identity wil Ubisoft voor het eerst een volwaardige AC-game naar iPhones en iPads brengen, maar komt deze serie wel uit de verf op een relatief klein scherm en een touchscreen?

Met AC: Identity (link) kiest Ubisoft ervoor om de volledige Assassin’s Creed ervaring over te zetten naar iOS. Je hebt de volledige controle over je personage, kunt grote open omgevingen op eigen houtje ontdekken en bent vrij om te gaan, staan en knokken waar je wilt.

Kies je Assassin

Omdat AC: Identity zo’n grote game is, komt er dan ook heel wat op je af als je het spel voor het eerst opstart. Na een korte introductie maak je een account aan, en stel je in een paar stappen je eigen Assassin samen. Een belangrijke keuze is hierbij de klasse die je aan je sluipmoordenaar in wording geeft. Ga je bijvoorbeeld sluipend te werk met de Shadowblade, of zwaai je liever in het rond met zwaarden als Berserker? In totaal zijn er vier verschillende klassen beschikbaar, al kun je de Thief alleen kopen in de Shop met munten die je verdient of aanschaft via een in-app aankoop.

Assassin's Creed Pirates: vechten op zee in nieuwe iOS-game

Assassin's Creed Pirates is een visueel spectaculaire actiegame op iPhone en iPad, maar laat wat steken vallen op gebied van gameplay.

Je zult regelmatig moeten vluchten voor wachters.

In AC: Identity accepteer je talloze verschillende contracten op een grote wereldkaart. Deze opent zichzelf steeds verder naarmate het spel zich vervolgt, en een verhaal zich ontrafelt in de Campaign-modus. Daarnaast zijn er tientallen verschillende zijmissies beschikbaar, waar je wat extra uitrusting mee vrij kunt spelen. Meestal komen deze missies neer op het opsporen van je doelwit, om deze vervolgens zo subtiel mogelijk om te leggen. Omdat Identity zich afspeelt ten tijde van de renaissance, zul je jouw moord-uurtjes slijten in herkenbare Italiaanse steden. Zo beklim je bijvoorbeeld het Colosseum in Rome.

Het aansturen van je Assassin gaat relatief gemakkelijk, zelfs als je alleen het touchscreen van je iPhone gebruikt. Je kunt ervoor kiezen om simpelweg ergens in de wereld te tikken om je poppetje er naartoe te laten lopen, of je beweegt met je vinger over het scherm om een virtuele joystick te gebruiken. Het fijne hieraan is dat je deze twee besturingen met elkaar kunt combineren en je er niet tussen hoeft te schakelen in de instellingen.

Touch-besturing verrassend goed in AC: Identity

Zo kwam het bij ons bijvoorbeeld voor dat we onze Assassin direct aanstuurde met de joystick, maar wel op een berg hooi tikten om hem er automatisch in te laten duiken. Ook tijdens gevechten zijn de virtuele knoppen op het scherm verrassend nauwkeurig, al zul je hier en daar wel eens per ongeluk tegen een muurtje oprennen.

Kies verschillende missies uit op een wereldkaart.

Om ervoor te zorgen dat je niet steeds de verkeerde beweging maakt, verschijnt er een transparant wit lijntje dat je volgende beweging laat zien. Handig, en iets waar je al snel aan went. Als je echter echt van plan bent om Identity serieus te spelen, dan is het slim om er een controller aan te koppelen.

Assassin’s Creed: Identity ziet er waanzinnig uit op een iPhone en iPad. We hebben de game getest op een iPhone 6, die Identity goed kon draaien. Houd er echter wel rekening mee dat je toestel behoorlijk warm kan worden, en de batterij ook aardig snel leegloopt als je dit zware spel speelt. Je kunt Identity bovendien niet zonder internetverbinding spelen, dus houd daar rekening mee als je een beperkte databundel hebt en de game toch onderweg wilt gebruiken.

De game is speelbaar vanaf een iPhone 5 en iPad 3 of iPad mini 2, waar minimaal iOS 7 op moet draaien. Op onze iPhone 6 hadden we echter al met relatief lange laadtijden te maken, dus reken er niet op dat je AC: Identity even snel speelt als je op de trein staat te wachten.

Kies uit vier verschillende klassen in AC Identity.

Conclusie Assassin’s Creed: Identity review

Assassin’s Creed: Identity is een verrassend complete Assassin’s Creed-game voor ‘slechts’ een iOS-game. Er zijn geen flitsende tussenfilmpjes aanwezig zoals op de Xbox en PlayStation, maar de kern van Assassin’s Creed is in tact gebleven. Je bouwt je eigen personage langzaam maar zeker uit, en speelt ook steeds meer vaardigheden vrij. De missies zijn echter wel aan de lange kant, en zeker als je dit combineert met het leegtrekken van je accu is Identity eigenlijk geen game voor onderweg. Zie het dus als een uitgebreid spel om thuis op de bank of in bed te spelen. Zeker als je een gamecontroller hebt, is Assassin’s Creed: Identity de moeite en het geld waard.

• Prachtige graphics
  • Fijne besturing, maar beter met controllers

• Lange laadtijden