Philips Hue-app crasht bij opstarten sinds laatste update

De laatste Philips Hue-update gaat gepaard met grote problemen: de app loopt meteen vast zodra je hem opstart. Hierdoor kun je de app niet gebruiken totdat Philips een nieuwe update uitbrengt.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

philips-hue-lux-naast-hueHet leek zo handig: de Philips Hue-app voor iOS had een update gekregen, waardoor je met twee taps in het Berichtencentrum je verlichting kon uitschakelen. Een technisch probleem in de update zorgt echter voor ernstige problemen, waardoor de app vastloopt zodra je hem opstart. De update is nog maar een dag beschikbaar, maar inmiddels hebben al 180 Nederlandse app-gebruikers een 1-sterrecensie achtergelaten in de App Store. iCulture waarschuwde vroegtijdig voor de update via Twitter.

Update: inmiddels heeft Philips een reactie gegeven (zie onderaan dit artikel).

Klik om inhoud van Twitter te tonen.
Learn more in Twitter’s privacy policy.

Hou dus ons Twitter-account in de gaten, als je vroegtijdig op de hoogte wilt blijven van app-updates die niet werken. Heb je automatische app-updates ingeschakeld, dan kun je uiteraard niet voorkomen dat de update wordt geïnstalleerd. Maar je kunt het wel uitschakelen, als je voortaan niet meer voor verrassingen wil komen te staan.

Lees ook: Automatische app-updates op iPhone en iPad uitschakelen

De vastloper in de Philips Hue-app vindt gelijk plaats bij het opstarten van de app. Probeer je de app op te starten, dan verdwijnt hij meteen weer van het scherm en word je teruggebracht naar het iconenscherm. Hierdoor is de app op het moment onbruikbaar – en kun je de bijbehorende lampen ook niet bedienen, tenzij je hiervoor een alternatieve app hebt geïnstalleerd.

Philips zegt op Twitter bewust te zijn van het probleem. Er wordt aan een oplossing gewerkt:

Klik om inhoud van Twitter te tonen.
Learn more in Twitter’s privacy policy.

Klik om inhoud van Twitter te tonen.
Learn more in Twitter’s privacy policy.

Tot dan raden we aan om de app-update niet te installeren. Vermoedelijk is dit echter door veel gebruikers onbedoeld wel gedaan: Apple introduceerde in iOS 7 automatische app-updates, waardoor je de installatie van een nieuwe update niet zelf hoeft te starten. Je kunt de automatische updates uitschakelen.

De problemen met de Philips Hue-app tonen aan hoe snel gebruikers een recensie in de App Store achterlaten. Sinds de introductie van de app in 2012 zijn er 407 recensies achtergelaten in de App Store – waarvan meer dan de helft sinds gisteren is geplaatst.

Update 12:15 uur: De Hue-app is inmiddels door Philips teruggetrokken uit de App Store.

Toch de Hue-lampen blijven bedienen

Philips heeft ons laten weten, dat ze de update 1.7.1 hebben teruggetrokken. Er wordt gewerkt aan een updateversie 1.7.3, waarin het probleem is verholpen. Philips biedt excuses aan geeft het advies om andere producten te gebruiken om de Hue-lampen te bedienen, bijvoorbeeld via de Hue Tap of de website. Daarnaast zou je gebruik kunnen maken van de normale lichtknop of een alternatieve Hue-app, zoals QuickHue. De lampen werken ook zonder Hue-functionaliteit, maar voor het wijzigen van de kleuren zul je gebruik moeten maken van de website of een andere app. Verder adviseert Philips om de Hue-app niet te installeren, deze niet op te starten en de bridge niet te resetten.

Update 20:00 uur: De update 1.7.3 is beschikbaar! Het kan nog wel zijn dat je een melding krijgt dat de update niet gedownload kan worden. Het kan even duren voordat de download werkt.

Informatie

Laatst bijgewerkt
6 februari 2015 om 20:19
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 42 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.