Reacties voor: Minister Schultz wil verbod mobiele telefoon op de fiets toch onderzoeken

Minister Schultz gaat toch een verbod op fietsen met mobiele telefoons onderzoeken. Eerder leek zo'n verbod volgens haar onhaalbaar, omdat het niet te handhaven is.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 30 reacties

  1. Ik ben het er mee eens dat het gebruik van mobieltjes op de fiets niet bijdraagt aan verkeersveiligheid.
    Ik vind wel dat we moeten oppassen om dit soort gebeurtenissen, hoe tragisch ook, als leidraad te gaan nemen.
    Straks dragen we allemaal helmen bij het fietsen, omdat dit een dodelijk ongeval had kunnen vermijden.

  2. Het is toch ook van de zotte dat je als automobilist sowieso verantwoordelijk wordt gehouden als je een fietser aanrijdt? En het is niet alleen het bellen of appen op de fiets. Ook het luisteren met oortjes in naar snoeiharde muziek zou verboden moeten worden. Ze horen niets meer van wat er om hen heen gaande is.
    Vanmiddag nog een jong moedertje op de fiets… telefoon tegen het hoofd… peuter achterop en zonder te kijken zo de rotonde op gefietst.

  3. Een paar dagen terug werd een vrouw met kinderwagen bijna geschept op een zebrapad door een fietser die te druk was met zijn telefoon.

  4. Mensen hebben al moeite met de gewone regels; kijken, hand uitsteken, voorsorteren, wachten voor rood enz.
    Los daarvan, handhaving?

  5. Ik zou hier een groot voorstander van zijn. Van de week nog een jongedame ( Het zijn zoals ik merk veel vrouwen) voor mij druk met de telefoon en midden op het fietspad fietsend. Toen ik mijn fietsbel gebruikte om er langs te kunnen schrok ze blijkbaar zo erg dat haar telefoon op de grond viel en zij er bijna achteraan.

    Maar ja hoe wil je dit handhaven in de auto lukt dit ook al niet.

  6. Ik gebruik trouwens de app Fietsmodus. Je spaart punten tijdens het fietsen als je geen mobiel gebruikt voor kans op bioscoopkaartjes, Bt-boxje of zelfs een fiets.

  7. Zo snel mogelijk verbieden, me dunkt. Zelf, als scholier, zie ik dagelijks gevaarlijke situaties met een telefoon in de hoofdrol. Ik snap ook niet hoe je het in je hoofd haalt om te fietsen met muziek in je oren. Die paar minuten kun je toch wel zonder?

  8. Ze mogen dan eerst wel een een 1/2 miljoen agenten
    Op straat neer zetten.

    Je ziet overal mensen meest een telefoon aan hun oor en niet alleen op de fiets ook in de auto zie ik dagelijks met telefoons rijden, appen enzovoorts

  9. Dat ze eerst de telefoons maar eens weg doen in de tweede kamer. Is er een debat bezig zitten ze op hun telefoon te kijken. Vind dat persoonlijk niet kunnen.

  10. Ach je kan prima reageren tijdens het fie

  11. Zou inderdaad goed zijn om dit te verbieden. Op het moment dat het door de autoriteiten toch geconstateerd wordt niet alleen het kind verantwoording afleggen maar ook de ouders daar ligt namelijk de taak om hun kind hier duidelijk over in te lichten.

    De regel moet gewoon heel simpel zijn: zodra je deelneemt in het verkeer ben je daarmee bezig en met niets anders, of dit nu op een fiets step brommer motor scooter of in de auto is. De handhaving hiervan Kan wel vele malen beter dan als het nu gehad. Nu direct komen met ja dan hebben we meer geld nodig bij de politie gewoon wat actiever zijn.

    Vandaag nog hier in Den Haag, sta voor het stoplicht met de auto politie auto naast me, en voor hem staat een auto waarin iemand aan het bellen is. Denk je dat er iets gebeurd nee dus. Had die andere prioriteiten? Geen flauw idee maar volgens mij niet want hij stond ook gewoon te wachten.

  12. Dus pas als z’n eigen kind sterft aan afleiding gaat hij kijken naar een oplossing? Nadat een dergelijke situatie meermaaldaags voorkomt? Alleen dat is al een schade van de politiek.
    Daarnaast zouden alle fietsers zoals ik zelf in moeten zien dat dit ongelooflijk gevaarlijk is, een verbod attendeert hier tenminste op.
    Muziek zou echter niet tersprake moeten komen of gaat de radio ook uit elke auto en mag er als voetganger ook geen muziek geluisterd worden?

  13. Wat een betutteling. Ik vind het heel spijtig dat meneer z’n zoontje is verloren, maar je kunt niet alles verbieden waarmee er doden vallen.
    Waar ligt de grens? Als voetganger wel? Mag je je telefoon wel in de hand houden? Mag je wel op je horloge/smartwatch kijken?
    Minister Schultz heeft zeker niets meer te doen nu de snelheid op bijna alle snelwegen al zijn verhoogd naar 130.

    En trouwens, omdat meneer z’n kind niet voldoende heeft uitgelegd dat hij goed moet opletten op de fiets, wil hij iedereen laten boeten? Hij krijgt z’n zoontje er niet mee terug.

  14. Allemaal heel erg, maar dit valt onder de noemer betutteling. Je bent nog altijd verantwoordelijk voor je eigen gedrag op de fiets.
    Nu komen we weer af met die onzin over muziek op de fiets en meer van die regeltjes, terwijl iedereen weet dat je perfect veilig kan fietsen met muziek in je oren. Als je dat verbiedt, dan moet je ineens ook muziek verbieden in auto’s en zet dan al wandelend ook maar een helm op.

  15. Laten we eerst beginnen met een maximum snelheid voor fietsers, waarbij ik voornamelijk doel op racefietsen in de stad.

    Dat je zo hard mogelijk wil fietsen op rechte stukken, prima. Doen automobilisten ook op de snelweg. Echter in de stad mag een autorijder ook niet twee keer de toegestane snelheid aantikken.

  16. Campagne starten met de slogan:

    ‘ Fietsen én Bellen..,
    de weg naar je graf versnellen..! ‘

  17. Origineel geplaatst door Paulien Odendaal
    Het is toch ook van de zotte dat je als automobilist sowieso verantwoordelijk wordt gehouden als je een fietser aanrijdt?

    Dat zou inderdaad van de zotte zijn. Dat wordt je dan ook niet. Waar jij waarschijnlijk op doelt, is het feit dat je als automobilist altijd minimaal 50% van de schade aan de fietser moet vergoeden. De gedachte daarachter is dat het een oneerlijke strijd is tussen een auto van 1500 kilo en een fietsje van 15 kilo.

  18. “Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.”
    [artikel 5 Wegenverkeerswet 1994]

    In mijn jeugd moest je ook je beide handen aan het stuur van je fiets kunnen houden (behalve bij richting aangeven).
    Dat zal nog steeds wel ergens in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens staan, maar de gebruikersinterface van iOS-app WettenNL lijkt eh… niet gemaakt door een gebruiker.
    (Nu even geen zin in zoeken met een browser.)

    Volgens mij hoeven er geen regels bij, maar schort het aan de naleving ervan.

    Ik zou zeggen: laat de verzekeringsmaatschappijen zich sterker bemoeien met ons weggedrag. Dan kan de politie zich richten op het “boeven vangen”, en dan hebben de kranten een hevige maar korte piek in chocoladeletters en familieberichten.

    De metadata van de mobieltjes zouden flink kunnen bijdragen aan het bepalen van de schuldvraag bij ongelukken: tijd- en plaatsbepaling, gegevensverkeer.
    Immers, juist wie met een mobieltje in de hand rijdt, die heeft het niet uit staan. Men moet bij wijze van spreken ongelukken kunnen “naspelen” met die gegevens, en dat zou wellicht grotendeels geautomatiseerd kunnen plaatsvinden: “vind de IP- of IMEI-nummers die zich tezelfdertijd binnen n meter van coördinaten x,y bevonden, en plot hun banen vlak voor en vlak na dat tijdstip van het mogelijke ongeluk”. Die plots kun je dan projecteren op een actueel satellietbeeld van de plaats van het mogelijke ongeluk. Log van de eventuele verkeerslichten erbij. Dan zijn we toch al bijna in de fase van een rechtszitting (indien nog nodig) van vijf minuten over schuld en schade?
    Laat dan de verzekeringsmaatschappij van de schuldige(n) een “gele kaart” uitdelen inzake premie of eigen risico. Naast wat de rechter (of verkeersschout) oordeelt.

  19. Hoe sneller een verbod hoe beter. En strenger handhaven op telefoongebruik in de auto. Zelfs zakenmannen in hele dure auto’s zitten altijd met telefoon aan het oor achter het stuur. Alle dikke auto’s hebben ingebouwde zooi. Echt triest is dat. Mijn iPhone komt niet eens uit mijn tas. Alles gaat automatisch. Zelfs spotify via het stuur. Dus streng straffen en schatkist spekken door overtreders!!

  20. Origineel geplaatst door Bert Jansen
    Ik ben het er mee eens dat het gebruik van mobieltjes op de fiets niet bijdraagt aan verkeersveiligheid.

    Ik vind wel dat we moeten oppassen om dit soort gebeurtenissen, hoe tragisch ook, als leidraad te gaan nemen.

    Straks dragen we allemaal helmen bij het fietsen, omdat dit een dodelijk ongeval had kunnen vermijden.

    Wat is het probleem van een helm? In ons omringende landen is dit heel normaal …
    Ik ben ook geen voorstander van alles verbieden, (zeker omdat ons kabinet geen enkele prioriteit legt bij handhaving van welke regel dan ook) maar bij de jeugd zal dit toch wel gaan helpen denk ik.

  21. Origineel geplaatst door Justin w
    Ach je kan prima reageren tijdens het fie

    Hahaha #win

  22. Mee eens dat handhaving lastig is. Daarom is het wellicht beter de aansprakelijkheid aan te passen. Als een fietser die bellend, whatsappend, etc. een ongeluk veroorzaakt is die automatisch aansprakelijk.

  23. Ik zie het probleem niet of eigenlijk wel. Een fietsbel is verplicht op iedere fiets, dus kan bellen tijdens het fietsen nooit verboden worden want dat zou dan met elkaar in tegenspraak zijn!

  24. Origineel geplaatst door Dirk
    Campagne starten met de slogan:

    ‘ Fietsen én Bellen..,

    de weg naar je graf versnellen..! ‘

    Was het maar bellen. Het is bovenal schermpje aflezen. Ik gok dat Whatsapp met stip op nummer 1 staat daarbij.

  25. (Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.

  26. @P4Z: Volledig mee eens met je!
    Aangevuld dat fietsers ALTIJD met verlichting AAN de straat op mogen.
    Steek je je hand niet uit als je rechts of linksaf gaat en/ of je fietsverlichting doet het niet….gewoon een dikke vette boete!!!
    Dit gebeurt je maar een keer, daarna echt niet meer

  27. Ja en nee, het is helaas nodig.
    Ik fiets zelf redelijk veel… En ik kan prima fietsen met de mobiel in de hand, ik let gewoon goed op en ik slinger niet.
    Ik luister ook altijd muziek tijdens het fietsen, ik wil af en toe wel eens een nummertje overslaan.
    Om dan te stoppen met fietsen gaat een beetje te ver.

  28. Origineel geplaatst door Niels
    Ja en nee, het is helaas nodig.

    Ik fiets zelf redelijk veel… En ik kan prima fietsen met de mobiel in de hand, ik let gewoon goed op en ik slinger niet.

    Ik luister ook altijd muziek tijdens het fietsen, ik wil af en toe wel eens een nummertje overslaan.

    Om dan te stoppen met fietsen gaat een beetje te ver.

    Als een auto van rechts jou dus aan rijdt en je hierdoor een blijvend invalide bent neem je dus ook je verantwoordelijkheid en zeg je gewoon eerlijk nee meneer de agent ik was aan het bellen en de politie ik heb politie kan mij verantwoording geven. De automobilist heeft alles goed gedaan ik was niet goed bezig.

  29. Verbod op bellen op de fiets is een goede zaak, maar dat moet ook gelden voor automobilisten. Met regelmaat zie ik mensen achter het stuur typen of bellen met het toestel in de handen. Het probleem is dat er niet wordt gehandhaafd, er wordt teveel bezuinigd op het blauw op straat. Was er tijdens de verkiezingen door de VVD niet hard geroepen, er komt meer blauw op straat? Tja zoals altijd het geval, er wordt tijdens de verkiezingscampagnes veel geroepen en beloofd, maar als ze er dan eenmaal zitten is ineens alles wat beloofd vergane glorie. Mensen die roepen ik kan zonder problemen te veroorzaken bellen en app’en terwijl ik achter het stuur in auto of op fiets en whatever zit, moeten zich laten nakijken, ergens is er iets bij dit soort figuren goed misgegaan of zit er bij hen een steekje los.

  30. ik heb geen auto en gebruik daarom dagelijks de fiets en erger me dood aan mensen die tijdens het fietsen op hun smartphone kijken, en dat zijn er héél véél! Dit levert voor hen maar ook voor overige weggebruikers gevaarlijke situaties op net als bij automobilisten die nog steeds met hun smartphone zitten te bellen.

    Ik ben voor een verbod!

    Handhaven blijft een probleem maar het moet mensen duidelijk gemaakt worden dat ze iets doen wat niet kan en niet mag. Jammer dat de politiek geen stappen durft te zetten, bang om de kiezersgunst te verliezen vermoed ik.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.