Reacties voor: Twyp van ING: betalingen doen naar je vrienden via je mobiele nummer

Met de Twyp-app van ING moet het makkelijker worden om geld over te maken naar vrienden. Dit doe je aan de hand van iemands mobiele telefoonnummer, waardoor lange IBAN-nummers niet meer nodig zijn.
Benjamin Kuijten | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 26 reacties

  1. Meteen geïnstalleerd om te proberen, maar de app opent niet op een iPhone 6s Plus.

  2. Op zich best handig. Maar nog niet handig voor vrienden met een buitenlandse rekening. Nu dus alleen nog interessant voor NL en E.
    EU landen volgen eventueel later. (gebeld met Twyp support)

  3. Twijp of twiep?

  4. Let op! Bij het gebruik van Twyp kan ING jouw data (transacties, e-mail en contacten) gebruiken voor promotionele doeleinden. Hier moet je mee akkoord gaan om de app te kunnen gebruiken.

    Ik sla even over.

  5. Ehhh.,…. sorry hoor maar;

    – Akkoord gaan met openbaring van email en transactiegegevens voor promotie doeleinden !?!?.
    – Een extra (!) tussenstap via een apart ‘TWYP’ saldo (ws. weer zonder rente).
    – Aanvullen van je ‘TWYP’ saldo duurt minuten ?!
    – Terugstorten v. ‘TWYP’ saldo naar je betaalrekening kan enkele dagen duren !!!

    Wellicht kan iemand mij uitleggen waarom je dit zou willen en wat hier handig aan is ??

    What a “load of crap” zeg !!

  6. De banken zijn laat met deze betaalmogelijkheid.
    Heeft iemand wel eens de voorwaarden van Paypal gelezen? 63 Pagina’s met lijsten van firma’s waar jouw data naar toe gaan. Sommige zijn logisch, maar veel firma’s zijn louter op je data uit om gericht te kunnen adverteren.
    Lees vooral de privacyvoorwaarden voordat je van financiële diensten gebruik gaat maken.

  7. @Jelle: Hi Jelle, Hmmmm, dat is niet goed natuurlijk! Zou je contact kunnen opnemen met de Twyp Support team zodat ze meer details van je kunnen krijgen? Dan kunnen we beter onderzoeken wat er aan de hand is. Fijn dat je Twyp aan het proberen bent!

    email: support.nl@twyp.com
    tel: 020-591 89 99

    @Tevilnelg: Een vraag waar we ook al maanden mee bezig zijn geweest – nog geen uitkomst 🙂

    @MLVC: Beste MLVC, Ik weet niet waar de OP die informatie vandaan heeft, maar dit is wat we hebben staan in onze voorwaarden van Twyp:
    We verwerken je persoonsgegevens met de grootst mogelijke zorgvuldigheid. De rechtmatige doeleinden waarvoor we je persoonsgegevens verwerken zijn:
    · Uitvoering van de overeenkomst: registratie voor de App en verwerking van betalingstransacties en uitgewisselde berichten; (We hebben alleen je mobiele nummer, email-adres en naam hiervoor nodig).
    · Uitvoering van bedrijfsprocessen: analyse van gegevens betreffende het gebruik van de App met het oog op verbetering van de App, productontwikkeling en managementverslaglegging; (We willen natuurlijk wel kunnen zien hoeveel mensen bepaalde functionaliteit gebruiken en hoe ze dat doen om de app te kunnen verbeteren in de toekomst – we zien niet precies wie wat heeft gedaan maar zien alleen maar geanonimiseerde data.)
    · Marketing: verwerking van je persoonsgegevens voor promotieactiviteiten; (We versturen emails over je transacties en andere handelingen die je doet binnen de app voor jouw veiligheid en informatie (PIN wijziging, betalingen, etc) en gaan misschien in de toekomst emails over mogelijke nieuwe functionaliteit of andere aanbiedingen die met Twyp te maken hebben versturen naar onze geregistreerde gebruikers. Die info wordt niet met derde partijen gedeeld.)
    · Naleving van wettelijke verplichtingen; en (Geloof me, er zijn veel wettelijke verplichtingen die we moeten hanteren, wat ook goed is natuurlijk!)
    Veiligheid en beveiliging: om je activa te kunnen beschermen, kunnen we de App blokkeren bij een vermoeden van fraude en/of misbruik van de App. (Lijkt me duidelijk).

  8. Origineel geplaatst door Tevilnelg
    Twijp of twiep?

    Support beantwoordde de telefoon met ‘Tw-i-p’

  9. Jammer dat app niet werkt met vingerafdrukscanner maar gebruik maakt van vier cijferige wachtwoord. Verder top ING blijf het gelet op diverse vernieuwende ontwikkelingen een enorm gemis vinden dat ik bij Rabo zit.

  10. Lijkt me allemaal erg omslachtig, van “mijn vrienden” heb ik het IBAN-nummer wel in mijn ING adresboek staan.

  11. Wat onzinnig zeg. Beetje goede bank app kun je binnen enkele seconden al geld overmaken. Het geld staat sneller op de tegenrekeningen dan via deze tussenweg.

  12. @Sil: Dankjewel voor je commentaar. We zijn niet bezig om met banking apps te concurreren maar om kleine betalingen sneller te maken als je geen zin hebt om de IBAN van iemand anders op te vragen. Je registreert met alleen je mobiele nummer en email adres om vervolgens te kunnen zien wie anders in je contacten lijst ook op Twyp zit of om nieuwe mensen uit te nodigen. Best makkelijk om iemand snel te kunnen betalen voor een avondje uit eten of zoiets kleins. We hopen dat je toch ons app willen gaan uitproberen!

    @jasper050: Inderdaad, we zijn niet bezig een app te bouwen voor mensen zoals jij, Jasper. De meeste mensen kennen de IBAN’s zelfs niet eens van hun vrienden, laat staan mensen buiten hun vrienden kring! Maar ik neem aan dat je ook welles wat doet met mensen die niet binnen je vriendenkring zijn? Daar zou Twyp best handig voor kunnen zijn, misschien. En vergeet niet dat dit nu pas versie 1.0.3 is, dus er komt veel nieuwe functionaliteit aan zoals groep betalingen, limiet verhoging, etc.

    We hopen dat je toch Twyp uit gaat proberen!

    @martijn: Tja de fingerprint scanner kwestie… 🙂 We hebben heel erg hard gewerkt aan deze app, en sommige dingen konden we toch niet in versie 1 krijgen, anders zouden we nog een jaar mee bezig zijn! Maar wie weet, misschien komt ie aan 🙂

    Verder kan iedereen Twyp gebruiken – je hoeft geen ING rekening te hebben om het te gebruiken. Je hoeft alleen je mobiele nummer en email-adres in te vullen om te registreren. Het is voor iOS en Android beschikbaar.

    @San: Ik heb een gevoel dat het tw-i-p wordt indd. We zullen het zien – hett is verder aan de gebruikers. We zijn benieuwd!

    @Frasnk: @Anna: Dankjewel voor je commentaar over onze app. We weten helaas niet waar de OP zijn commentaar over de openbaring van emails, etc vandaan had gekregen. Dat klopt niet. Een andere gebruiker hier had dezelfde opmerking en ik heb een uitgebreide antwoord daar gegeven, maar waar het op neer komt is dat we niks doen met contactgegevens, behalve emails versturen over dingen die je doet binnen Twyp (zoals topups of withdrawals of PIN wijzigingen) en misschien in de toekomst Twyp gerelateerde mails (die een unsubscribe keuze hebben). We delen niks met derde partijen.

    Verder geven we inderdaad geen rente op je Twyp saldo. Maar je kan op elk moment het geld uithalen of bijladen, dus je hoeft geen geld in je Twyp te houden. Helaas moet je wel wachten voor het versturen van het geld in je Twyp virtuele account naar je bankrekening, maar dit heeft mee te maken met normale bank verkeer. Je moet ook wachten op een overschrijving van een normale IBAN transfer. Daar kunnen we helaas niks aan doen.

    Het aanvullen van je saldo kan soms wat langer duren vanwege drukte op onze servers. We zijn snel aan het groeien momenteel, ook met veel gebruikers in Spanje, dus het kan soms erg druk zijn. Maar je zal altijd je geld ontvangen op je Twyp rekening.

    Dus waarom zou je Twyp willen? Je hoeft de IBAN gegevens en naam niet te hoeven weten van iemand anders – ze moeten alleen in je contacten lijst staan op je telefoon, dan kan je makkelijk en snel geld naar ze overmaken. Als iemand nog geen Twyp gebruiker is kan je ze uitnodigen via de app. Binnenkort zal je ze ook kunnen uitnodigen met een betaling. Bijvoorbeeld, je gaat uit met wat vrienden die hebben betaald voor een paar dranken. Jij kan ze jouw deel betalen door ze een betaling te versturen met een uitnodiging om Twyp te gaan downloaden. Het is gratis om geld naar je bank rekening te sturen en op je Twyp rekening te zetten – zelfs via gebruik van een creditcard.

  13. Of je gebruikt gewoon de functie tekstvervanging op iOS om met een snelle afkorting je IBAN naar iemand te appen of imessagen

  14. @Twyp Developers: Ik snap dat jullie niet willen concurreren met bank apps. Maar se gebruiksvriendelijkheid van de app van mijn bank ING is zo ontzettend hoog dat ik persoonlijk hier de meerwaarde niet van inzie

  15. @Twyp Developers: Betekent dat dat je met met een ING-rekening het geld wel meteen op je rekening hebt als je het van je Twyp afhaalt?

    Daarnaast misschien handig om als functie mensen een betaalverzoek te doen. Bijvoorbeeld dat als ik een krat bier koop ik mijn vier vrienden kan laten weten wat ze moeten betalen en ze het met een klik kunnen bevestigen
    Misschien zelfs dat je het totale bedrag invult en Twyp het door vijf deelt.

  16. @Sil: als veel mensen het gaan gebruiken is op een gegeven moment de tijd tussen verzenden en ontvangen van geld verdwenen.

    Dit is ontzettend handig voor bijvoorbeeld dingen als marktplaats waarbij je nu vaak tot na het weekend moet wachten tot je je geld hebt en dus met verzenden.

  17. @Pieter: De tijd tussen de virtuele accounts. Dat klopt. Wil je het geld op je bank hebben dan zal zoals terecht opgemerkt door twyp Je net zoals een reguliere transactie ook op moeten wachten. Het enige wat je hier mee dus bereikt is dat je het erg snel op een virtuele rekening hebt. Voor sommige misschien een prima uitkomst. Als ik uitga met vrienden dan pint iedereen gewoon en maken we een ouderwetse pot. Maar schijnbaar is onze levenswijze dusdanig aan het digitaliseren dat we voor dergelijke kwesties die geen kwesties zijn overal een app voor nodig hebben.

  18. De Rabobank had ook zo’n soort app, of de mogelijkheid om via een sms betalingen te doen (minibox of zo??). Die zijn er mee gestopt omdat er niet voldoende animo voor is.

    Waarom denkt de ING dan dat dit zal werken? Als ik uit ga met vrienden dan weet ik hun nummer wel, en weet ik die niet dan kom ik ze snel genoeg weer tegen om alsnog te vragen en over te maken of geef het gewoon contant.

    Voor mij dus ook niet echt een app die ik zal gaan gebruiken. Geld zaken is iets voor de bank, niet voor derden. Tenminste, zo denk ik er over ☺️😀.

    Maar toch wens ik jullie veel succes met de app!!

  19. @Sil: In het voorbeeld dat ik noem is dit wel degelijk relevant. Daarna is een bankrekening net zo virtueel als deze app.

  20. @San: Banken moeten het makkelijker maken om in de hele EU te betalen. Een vervanging van Paypal zou wenselijk zijn, en dan een vervanging die je data niet steelt, zoals Paypal.

  21. Gebruiken jullie de blockchain?

  22. “Om geld naar vrienden over te kunnen maken, moet je echter wel je Twyp-saldo aanvullen.”

    En hier gaat de vergelijking met Paypal dan ook meteen mank. Paypal schrijft het keurig van je bankrekening af. Raar dat juist de ING daar dan niet in voorziet.

  23. Geen gek idee, als altenatief voor die lastige IBAN-nummers. Ik gebruik met mijn vrienden echter “Wie Betaalt Wat”. Dat is meer gericht op “om de beurt betalen” en saldi tegen elkaar wegstrepen. Maar nogmaals: ik geloof wel dat dit de mede toekomst van het nieuwe bankieren wordt.

  24. Twyp lijkt me wel handig; een soort virtuele portemonnee. Een fysieke portemonnee draag ik al 10 jaar niet meer. De énige reden waarom ik PayPal frequent gebruik, ondanks de nadelen, is de koopgarantie voor als er iets misgaat. Daar heb ik al baat bij gehad en daar kan Twyp kennelijk geen rol in spelen.
    Iemand merkte het al op: de ING-app heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een zeer goede en veelzijdige app, die voor mij allang alle functies vervangt van Windows telebankieren.
    Mijn interesse is gewekt, ik voorzie dat ik Twyp wekelijks wel een keer zal gebruiken (als het tenminste werkt op een 6s+).

  25. @koert: Paypal is zeker een goede dienst, en heeft inderdaad een garantie als iets misgaat. Maar ze hebben een heftige set voorwaarden waarvoor je moet tekenen en ze verkopen het gedrag van zijn gebruikers aan heel veel derde partijen. Dat doet twyp niet en is niet de bedoeling van twyp. Wij willen mensen eerst een makkelijk en veilig manier geven om kleine bedragen aan elkaar over te maken en dan hopen dat, als ze op zoek zijn naar een nieuwe bank product (hypotheek, lening, rekening, etc), langer stil zullen nadenken over ING.

  26. Super! Werkt feilloos, ook op mijn iphone 6s.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.