‘Apple’s onaangekondigde AR-bril gooit nu al hoge ogen’

Apple's nog niet aangekondigde AR-bril doet het nu al goed in een enquete onder mensen uit de augmented reality-industrie. Apple eindigt namelijk op de derde plek van alle platformen voor slimme brillen.

‘Veel interesse in Apple’s onaangekondigde AR-bril’

Al een paar jaar gaan er geruchten over de komst van een eigen augmented reality bril van Apple. Er is nog maar weinig bekend over wat deze bril precies zou moeten doen, maar dat Apple enthousiast is over de mogelijkheden van augmented reality, is de laatste jaren wel duidelijk geworden. Met ARKit en ARKit 2.0 heeft Apple het voor ontwikkelaars veel makkelijker gemaakt om eigen AR-apps te maken. Deze eerste stappen op het gebied van AR geeft indsiders uit de industrie nu al de goede hoop voor Apple’s eigen bril.


Uit onderzoek van Digi-Capital en AWE blijkt dat Apple’s nog niet aangekondigde bril op de derde plek geëindigd is. In een enquete is gevraagd op welk AR-platform voor slimme brillen de meeste focus ligt. Op de eerste plek staat de Microsoft HoloLens met 77%, gevolgd door de Magic Leap met 67%. Op de derde plaats komt vervolgens ‘Apple’s potentiële slimme bril’ met 43%. Google eindigt op de vierde plek met 35% voor de Google Glass Enterprise Edition. De cijfers zijn dus niet cumulatief. De enquete is niet gehouden onder consumenten.

Onderzoek AR-bril van Apple.

Het is opmerkelijk dat Apple op de derde plek staat, hoewel er nog maar weinig bekend is over Apple’s eigen AR-bril. Het laatste nieuws is dat de productie van de AR-bril eind 2019 start en dat het model nog afhankelijk is van de iPhone. In januari deed Apple nog steeds onderzoek naar technologie voor een AR-bril. Verwacht echter niet dat de bril al tijdens de WWDC 2019 aangekondigd wordt. Er zijn nog helemaal geen aanwijzingen dat Apple van plan is om de bril nu al uit de doeken te doen.

Dat insiders vertrouwen hebben in Apple’s mogelijke slimme bril is aan de ene kant niet zo heel vreemd. Apple heeft in het verleden al bewezen dat ze goed in staat zijn om een nieuwe productcategorie succesvol op de markt te brengen. Apple is meestal niet de eerste, maar weet vaak wel succesvol te zijn. Een goed voorbeeld hiervan is de Apple Watch. Zo bleek onlangs uit de Apple Watch-verkopen van Q1 2019 dat Apple’s horloge een marktaandeel van 35% heeft.

Bekijk ook

'Verkopen Apple Watch afgelopen kwartaal bijna 50% gestegen'

Volgens een onderzoeksbureau heeft de Apple Watch het het afgelopen kwartaal erg goed gedaan. De verkopen zijn volgens schattingen bijna 50% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Vooral de gezondheidsfuncties zijn in trek.

Kijk jij uit naar Apple’s plannen voor een AR-bril? Of zie je zo’n slimme bril totaal niet zitten? Laat het ons weten in de reacties!

Reacties: 9 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.