NS Reisplanner gaat zitplaatszoeker uitbreiden naar meer trajecten

NS gaat de zitplaatszoeker in de app uitbreiden naar meer trajecten. Sinds vorig jaar loopt er een proef op het traject Arnhem-Den Bosch. Daar komen nu gaandeweg meer trajecten bij. Je kunt nu onder andere ook op Den Haag-Haarlem kijken of er nog voldoende plekken vrij zijn.

NS Zitplaatszoeker op meer trajecten

De zitplaatszoeker van NS werd in april 2018 geïntroduceerd en werkt op basis van sensoren. Die zitten overigens niet in de stoelen verwerkt, maar ze meten het gewicht per rijtuig zodat duidelijk is of er veel of weinig mensen in zitten. Volgens NS is de proef op het traject Arnhem-Den Bosch een succes en is nu het moment gekomen om dit stapsgewijs uit te breiden naar meer trajecten, om te beginnen in het gebied tussen Den Haag en Schiphol, Utrecht en Nijmegen en Hoorn en Sloterdijk. In 2020 moet de app voor vrijwel alle treinen de zitplaatszoeker ondersteunen.


Op deze trajecten werkt de zitplaatszoeker nu:

  • Alkmaar – Sloterdijk (IC)
  • Hoorn – Sloterdijk (IC)
  • Den Haag HS/Den Haag C. – Heemstede Aerdenhout/Schiphol (IC)
  • Dordrecht – Breda – ’s Hertogenbosch – Nijmegen (SPR)
  • Nijmegen – Arnhem (SPR)
  • Utrecht – Nijmegen (IC)
  • Utrecht – Eindhoven – Venlo/Heerlen/Maastricht (IC)
  • ’s Hertogenbosch – Oss (SPR)

Druktemeting op basis van gewicht
“Alleen op de spoortrajecten waar nog geen sensoren zijn, kan dit nog niet”, meldt een woordvoerder van NS naar aanleiding van een bericht in De Telegraaf. “Dit jaar wordt de zitplaatszoeker in ieder geval beschikbaar voor de sprinters en intercity’s. Volgend jaar is de bedoeling dat er landelijke dekking is.” Tot die tijd kun je in de NS Reisplanner-app ongeveer zien welke treinen het drukst zijn, dankzij de al sinds 2013 bestaande druktemeter. Dit gebeurt op basis van gemiddelden en historische data.

Zitplaatszoeker NS Reisplanner

Ook treindrukte meten met CO2

De zitplaatszoeker gaat echter een stap verder: aan de hand van de stoplichtkleuren groen, oranje en rood kun je zien hoe druk het in werkelijkheid is. Het idee is dat reizigers beter gaan spreiden over de trein, zodat meer mensen kunnen zitten. NS wil op een later moment ook het klimaatsysteem in de trein gebruiken om een schatting te maken hoeveel mensen er aanwezig zijn in een treinstel. Dit gebeurt door de hoeveelheid CO2 te meten.

De sensoren die nu worden gebruikt voor de zitplaatszoeker zijn eigenlijk bedoeld voor het goederenvervoer, om op basis van gewicht te kunnen afrekenen. Maar ze kunnen nu handig op een andere manier worden toegepast.

Reacties: 5 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.