Reacties voor: Nieuwe roamingtarieven bij KPN, T-Mobile en Vodafone: mag je je abonnement opzeggen?

Bellen, sms'en en internetten op je mobiel wordt goedkoper in het buitenland. We hebben de roamingtarieven van de drie grote aanbieders op een rijtje gezet en beantwoorden de vraag: mag je opzeggen?
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 151 reacties

  1. Buiten de EU betaalde ik met Vodafone per SMS 1,10 vanuit Aruba (Zone 3)

  2. Ik mis mijn telco, Telfort?

  3. Dat is KPN.

    Origineel geplaatst door Jermaine
    Ik mis mijn telco, Telfort?

  4. Dus de vodafone passport tarieven zijn niet gewijzigd? behalve dat SMS-en nu 13 cent is ipv 29?

  5. “Meneer, daar klopt helemaal niets van!”

    “U kletst uit uw nek”, dit was de reactie van Vodafone’s kant.

    Zo ook: “U had de algemene voorwaarden moeten lezen, Gonny van der Zwaag heeft waarschijnlijk leugens verteld”

    Toen was bij mij de maat vol, maar ik kon niets terugzeggen omdat ik inderdaad me er nog niet in had verdiept. Ik belde voor duidelijkheid. Met dit artikel heb ik de duidelijkheid gekregen, en kan ik Vodafone maar eens verwijzen naar hun eigen algemene voorwaarden.

  6. Vind de kosten in het buitenland nog steeds erg hoog. Vooral die buiten de EU. Waarom zijn deze kosten zo hoog? Omdat het kan of omdat operators veel aan buitenlandse operators betalen qua licentie oid? Hoop dat de EU hier nog wat meer aan gaat doen.

  7. Het valt mij op dat de geringe prijsdalingen verdacht dicht bijelkaar liggen; je zou bijna denken dat de operators onderling prijsafspraken maken.

    Ik vind het sowieso nog steeds belachelijk duur. Ik zou er groot voorstander van zijn om deze tarieven met minstens 50% te laten dalen door een gecombineerd belastingsvoordeel enerzijds, en verplichte tariefsdaling anderzijds. Goede en goedkope communicatie kan immers het file-probleem helpen aanpakken en is een boost voor de economie.

  8. “Maar waarom zou je willen? Het wordt er alleen maar beter op!”

    Duh, dat is vast geen iPhone gebruiker.
    Nieuwe iPhone komt u maar! 😛
    jammer dat T-Mobile dat niet toelaat.

  9. Origineel geplaatst door Rowin
    Dat is KPN.Origineel geplaatst door JermaineIk mis mijn telco, Telfort?

    Qua netwerk ja, niet qua diensten en/of tarieven, anders had ik niet gereageerd hè 🙂

  10. Nee, dit gaat ze anders flink wat geld kosten, en dat willen ze niet!

    Origineel geplaatst door Ruben Lavooij
    “Maar waarom zou je willen? Het wordt er alleen maar beter op!”Duh, dat is vast geen iPhone gebruiker.Nieuwe iPhone komt u maar! jammer dat T-Mobile dat niet toelaat.

  11. Uistekend research werk!
    Bedankt voor de informatie, erg nuttig.

  12. dus ik kan mijn vodafone abonnement opzeggen, waardoor ik niet meer verder hoef te betalen. en gewoon de nieuwe iPhone (ik hoop het 😛 ) kopen dadelijk en dan een braaf bijbehorend abonnementje nemen. klinkt heel gaaf, maar toch vind ik vodafone wel de beste provider die er is qua service en bereikbaarheid. ik zie wel..

  13. +1 voor Gonny voor dit mooie artikel 🙂

  14. Als dat echt zo is hebben iphone gebruikers met een nieuwe iphone bij vodafone geluk! Lekker beeindigen en daarna een goedkopere aparte abbo afsluiten!! 🙂

  15. Bij de Vodafone voorwaarden (te vinden onderaan de homepage, onder het kopje “Voorwaarden”) staat onder artikel 9.3:

    Vodafone heeft het recht tarieven eenzijdig te wijzigen. Indien dit op grond van de toepasselijke wettelijke bepalingen vereist is, zal Vodafone Contractant voorafgaande aan de inwerkingtreding van de wijziging informeren en indien van toepassing Contractant wijzen op het recht (het relevante deel van) de Overeenkomst op te zeggen met ingang van de datum van inwerkingtreding van de wijziging. […]“.

    Als ik dit goed begrijp, mag je bij Vodafone inderdaad opzeggen (je hebt het recht op te zeggen voor (relevante delen van) je overeenkomst), maar zullen ze je er slechts alleen van op de hoogte stellen als ze dat volgens genoemde telecommunicatiewet verplicht zijn. Dát zijn ze echter niet (het is voordeliger voor de klant).

  16. Als ik vodafone had had ik hem gelijk opgezegd !
    en gewoon een niewe abo genomen met een niewe ……..

    Juist een Iphone !!!!

    ik word 9 juni 25 jaar ! maar dat kan me allemaal niks scheelen ik wil gewoon een nieuwe iphone !!!

  17. Dus iedereen die een iPhone wilt, wacht even tot volgende week en dan kan je als Vodafone klant snel over op een iPhone! Jammer dat T-Mobile dit niet heeft..

  18. @Daan: Goeie aanvulling, dat stukje zet ik nog even in het artikel.

  19. Origineel geplaatst door barabaz
    dus ik kan mijn vodafone abonnement opzeggen, waardoor ik niet meer verder hoef te betalen. en gewoon de nieuwe iPhone (ik hoop het ) kopen dadelijk en dan een braaf bijbehorend abonnementje nemen. klinkt heel gaaf, maar toch vind ik vodafone wel de beste provider die er is qua service en bereikbaarheid. ik zie wel..

    Dit lijkt me vreemd, omdat je in je abonnementsgeld deels betaald voor de telefoon (behalve sim-only) en op deze manier je telefoon goedkoop hebt. Maar het zou wel mooi zijn, dan kan ik mijn vodafone/iphone abonnement van gsmtrack opzeggen.. weet iemand hoe dit echt zit?

  20. FF vraagje tussendoor.
    Ik heb dus een web en walk abb.
    Maar iPhone zoekt als eerste naar WiFi hotspots.
    Op zich natuurlijk mooi, want dat is sneller.
    Maar hoe in het buitenland, mijn vakantie gaat naar Duitsland. Kan ik daar ook kosteloos van T-Mobile hotspots gebruik maken ?
    Ik heb ook altijd moeite met het aantal mb.
    Hoe weet je of je het aantal mb’s wat je gebruikt hebt die dag? Sorry als ik off topic ga.
    Gaarne reactie

  21. @Martijn: ik heb simonly, online gekocht. die eerste iPhone van mij was voor zo ver ik het wist alleen zo te krijgen of helemaal naar amerika reizen. de iPhone zelf was bij mij geloof ik 300 euro (16gb) met een simonly erbij van 22,50 en blox zorgeloos internet, wat totaal iets van 27,50 per maand maakt. dit kan ik gewoon stoppen? moet dit ook voor een bepaalde tijd?

  22. Origineel geplaatst door Gregor
    “Meneer, daar klopt helemaal niets van!”“U kletst uit uw nek”, dit was de reactie van Vodafone’s kant.Zo ook: “U had de algemene voorwaarden moeten lezen, Gonny van der Zwaag heeft waarschijnlijk leugens verteld”Toen was bij mij de maat vol, maar ik kon niets terugzeggen omdat ik inderdaad me er nog niet in had verdiept. Ik belde voor duidelijkheid. Met dit artikel heb ik de duidelijkheid gekregen, en kan ik Vodafone maar eens verwijzen naar hun eigen algemene voorwaarden.

    Artikel 9.3: Vodafone heeft het recht tarieven eenzijdig te wijzigen.
    Indien dit op grond van de toepasselijke wettelijke bepalingen vereist is,
    zal Vodafone Contractant voorafgaande aan de inwerkingtreding van de
    wijziging informeren en indien van toepassing Contractant wijzen op het
    recht (het relevante deel van) de Overeenkomst op te zeggen met ingang
    van de datum van inwerkingtreding van de wijziging. De opzegging
    dient uiterlijk voor de inwerkingtreding van de wijziging door Vodafone
    ontvangen te zijn. In geval van opzegging zijn partijen elkaar daardoor
    geen andere vergoeding of compensatie verschuldigd, dan de op dat
    moment openstaande betalingsverplichtingen.

    Daar wordt inderdaad niet gesproken over een stijging, maar over een verandering. Aangezien de tarieven veranderen kan je er bezwaar tegen maken. Kans is alleen dat ze in plaats van opzeggen, je oude tarieven gaan hanteren.

    //moet sneller leren type/lezen of eerst op F5 drukken als ik reageer….

  23. Dit heb ik toen ook gedaan toen Telfort het contract wijzigde een tijdje geleden, die was echter in mijn nadeel dus ik weet niet of Telfort het nu ook doet. Anyway scheelde weer abbo kosten en die telefoon kon ik natuurlijk houden 🙂

  24. Origineel geplaatst door Wessel Meijer
    Het valt mij op dat de geringe prijsdalingen verdacht dicht bijelkaar liggen; je zou bijna denken dat de operators onderling prijsafspraken maken. .

    de tariefwijziging is door de opta afgedwongen die een maximum aan bep tarieven (bv sms) hebben geeist. Nu gaat iedereen dus op het maximum zitten.

    Dus niks klantvriendlijke actie, puur omdat het moest :-).

  25. Origineel geplaatst door Wessel Meijer
    Het valt mij op dat de geringe prijsdalingen verdacht dicht bijelkaar liggen; je zou bijna denken dat de operators onderling prijsafspraken maken.

    Het komt door de nieuwe wetgeving in europa niet door prijsafspraken.

  26. De nieuwe IPhone gaat dat weer TMobile worden die hem mag verkopen?
    Kon er nergens wat over vinden (of ik zoek niet goed genoeg) 😉

  27. Ik heb nu een vodafone abbo. Als ik de mogelijkheid had om het op te zeggen, hoef ik dan niks bij te betalen. Zou toch vreemd zijn als ik zomaar mijn abbo kon opzeggen.

    Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven?

  28. @Laurens: Het is heel simpel, jij hebt getekend bij Vodafone voor een abonnement van bijvoorbeeld 20 euro, nu gaat Vodafone het wijzigen naar een ander bedrag waar jij niet voor getekend hebt, waardoor je dus ‘t recht hebt om je abonnement op te zeggen.

  29. Origineel geplaatst door Marco
    Origineel geplaatst door Wessel MeijerHet valt mij op dat de geringe prijsdalingen verdacht dicht bijelkaar liggen; je zou bijna denken dat de operators onderling prijsafspraken maken. .de tariefwijziging is door de opta afgedwongen die een maximum aan bep tarieven (bv sms) hebben geeist. Nu gaat iedereen dus op het maximum zitten. Dus niks klantvriendlijke actie, puur omdat het moest :-).

    Nou dan heeft die Opta toch wel flink met de vuist op tafel geslagen zeg (maar niet heus). Gemideld 3% daling ofzo? Nou ik ben zwaar onder de indruk! (Maar niet heus).

  30. kan ik met de nieuwe abbo’s ook bellen met de nieuwe iphone want smsen kan toch niet?

  31. Telfort:

    1.3. Telfort mag de Algemene Voorwaarden of de Aanvullende Voorwaarden en de tarieven wijzigen. Deze wijzigingen gaan vier weken na de bekendmaking in, of op een latere datum die Telfort op de bekendmaking vermeldt. Als de Contractant een voor hem nadelige wijziging niet accepteert, kan hij de Overeenkomst schriftelijk opzeggen met ingang van de datum waarop de nieuwe voorwaarden ingaan. De opzegging dient voor de ingangsdatum van de wijziging door Telfort te zijn ontvangen.

    Denk dat de crux hem zit in het “nadelige”…
    Iemand bereid om dit te testen? 😉

  32. @ingrid:

    Meen je dit nou echt ? natuurlijk kan je gewoon bellen en smsen met een iphone ook met de nieuwe

  33. MMS en is niet mogelijk (alleen in de komende OS 3.0)

    Origineel geplaatst door ingrid
    kan ik met de nieuwe abbo’s ook bellen met de nieuwe iphone want smsen kan toch niet?

  34. kijk is naar de prijs voor smsen 😉

  35. Ben ik nu de enige die het €5 euro maximum per dag van T-mobile een verbetering vind? of was dit al?

    Nu weet je gewoon zeker dat je niet boven de 5 euro per dag uitkomt met je iPhone in europa is toch een hele verbetering volgens mij.

  36. Ik ben er nog niet zo van overtuigd dat je je Vodafone abbo kan opzeggen. De zin die begint met Indien dit op grond van de toepasselijke wettelijke bepalingen vereist is klint verdacht veel op een verwijzing naar art. 7.2 telecommunicatiewet en daar gaat het nou juist alleen maar over verslechteringen.
    Ik ben benieuwd of iemand een poging gaat wagen en wat de uitkomst is. Mijn abbo loopt zelf nog ruim een half jaar en ik zou graag op de nieuwe iPhone over willen stappen.

  37. Vodafone heeft het recht tarieven eenzijdig te wijzigen. Indien dit op grond van de toepasselijke wettelijke bepalingen vereist is, zal Vodafone Contractant voorafgaande aan de inwerkingtreding van de wijziging informeren en indien van toepassing Contractant wijzen op het recht (het relevante deel van) de Overeenkomst op te zeggen met ingang van de datum van inwerkingtreding van de wijziging. […].

    En daarmee verwijst Vodafone dus ook gewoon door naar de wet..
    De wet die er vanuit gaat dat een consument mag opzeggen wanneer een wijziging nadelig is. Wat dus niet het geval is.

    Daarnaast zijn de tarieven voor bellen wel heeeeeel erg gelijk getrokken. Prijsafspraken zijn verboden toch??

  38. Hoe zit het dan met je toestel bij vodafone. Mag je dit toestel dan houden bij opzeggen, of moet je het toestel terugsturen?

  39. Hmm ik heb Vodafone, maar als ik mijn abonnement zou opzeggen, is m’n nummer zeker ook meteen weg? Normaal kan je je nummer meenemen, maar omdat je echt opzegt vraag ik me dit heel sterk af..

  40. Bij Vodafone zou je je abonnement dus per direct kunnen opzeggen? of nog steeds het opzeg termijn van 3 maanden? Want ik heb nog niet opgezegd en me abonnement loopt over 2 weken af. heb niet zon zin om 2 maanden dubbel te betalen.

    Hoelang mag ik er over doen om op te zeggen? want ik zit liever zo kort mogelijk zonder mobiel voordat ik de iPhone ga kopen.
    Zou ik dus ook 25 juni kunnen opzeggen?

  41. De crux zit m in: “(…) (het relevante deel van)(…)”.
    Welk deel van de overeenkomst is hier relevant?

  42. Dit lijkt sterk op onderlinge prijsafspraken! Ik dacht dat dit niet mocht….Neeeeeeelie!

  43. Begrijp ik het nou goed dat ik mijn vodafone abbo op kan zeggen en mn iPhone mag houden zonder extra kosten?

  44. Graag had ik geweten, of er voor Belgie en voor Nederland ook prepaid kaarten bestaan voor internet via de iPhone en wat daar de prijs per Mb is.

    Voor degenen die een simlock vrij iphone hebben en in Oostenrijk op verlof gaan, kom je heel goed weg met YESSS! (www.yesss.at): Vorig WE getest: starterset voor 20€ en 1GB Datatransfer, geldig voor een jaar; indien je yesss belt, kun je omschakelen naar Power met 2Gb geldig voor 1 maand. Tegelijk kun je SMS versturen (0,13€) en telefoneren. Je hebt dan wel een ander nummer, maar voor te surfen is het ideaal! Vanaf deze maand zou er ook een starterset zijn voor 10€ met 512Kb voor een jaar (of 1Gb voor een maand).
    Groffe vergelijking: ik had ca. 11Mb datatransfer wat me met Yesss! ongeveer 0,50€ gekost heeft, met Roaming (Vodafone Duitsland) zou het ca 38€ geweest zijn! Zelfs als ik tussen nu en een jaar niet meer naar Oostenrijk kom, was het nog steeds 18€ goedkoper 🙂 Te zwijgen van de verschillende SMS die via dit kaartje verstuurd werden en dus niet via roaming.
    (En dat het maar 11Mb data was, lag daaraan, dat ik voor 50% van de tijd in Wenen gratis WiFi had).

    (Zouden we voor zulk informatie niet een eigen (wiki)rubriekje op de site kunnen hebben? Is toch altijd interessant de verschillende opties in de andere EUlanden te kennen?)

  45. Ok, is het iemand al gelukt het abbo op te zeggen? En zou diegene ook kunnen vertellen hoe het gesprek verliep, want ik wil graag weten hoe Vodafone hierop reageerde.

  46. Origineel geplaatst door einstein
    De crux zit m in: “(…) (het relevante deel van)(…)”.Welk deel van de overeenkomst is hier relevant?

    Volgens de overeenkomst moet de wijziging “nadelig” zijn. Relevant uit mijn quote is dus: “..een voor hem nadelige wijziging”.. Een prijsverlaging is nauwelijks nadelig te noemen..

    Denk dus dat het bij Telfort niet gaat werken, omdat ze zullen zeggen dat de wijziging niet nadelig is voor de klant.

  47. Wat kost SMSen naar een ander EU land dan?
    Als ik als Belg mn Nederlandse vriendin wil sms-en bv?

    Ook 13 cent? Zou prachtig zijn.

  48. Totdat het iemand gelukt is om bij Vodafone zijn contract nietig te laten verklaren wacht ik rustig af.

    Hoe zou je het voor elkaar moeten krijgen om je Vodafone contract nietig te laten verklaren, en daarna weer doodleuk een Vodafone contract afsluit met een nieuwe iPhone.

  49. Origineel geplaatst door galip91
    Ok, is het iemand al gelukt het abbo op te zeggen? En zou diegene ook kunnen vertellen hoe het gesprek verliep, want ik wil graag weten hoe Vodafone hierop reageerde.

    Is er niemand die al geprobeert heeft?

  50. Origineel geplaatst door mark
    Totdat het iemand gelukt is om bij Vodafone zijn contract nietig te laten verklaren wacht ik rustig af.Hoe zou je het voor elkaar moeten krijgen om je Vodafone contract nietig te laten verklaren, en daarna weer doodleuk een Vodafone contract afsluit met een nieuwe iPhone.

    Haha, dat zou wel geniaal zijn 😀
    Aan het eind van het gesprek: “O ja, ik zou graag een nieuwe Vodafone abbonnament willen aansluiten, het liefst dezelfde abbonnament die ik eerst had.”

  51. Ik ben nu Vodafone aan het bellen aangezien ik hier gebruik van maak.

    Ben nu al 3x doorverwezen naar een andere afdeling, en tot nu toe zeggen ze allemaal hetzelfde “dat geldt alleen bij een verhoging” nu ben ik weer doorverwezen en die mijnheer is nu e.e.a aan het uitzoeken.

    wordt vervolgd

    Update:

    Nou de heer V.L. zegt mij dat ze er nu over aan het discuseren zijn en dat hij mij later hierover zal terug bellen.
    Volgens hem is het volgens de algemene voorwaarden idd mogelijk alleen zijn daar de meningen binnen vodafone over verdeeld.

    nogmaals: wordt vervolgd.

  52. woei ik heb vodafone en mijn iphone is nu 5 maanden oud. denk ontbinden en wachten op het nieuwe model:)

  53. Vodafone gebeld en werd KEIHARD afgepoeierd met de mededeling dat het niet mogelijk was.
    Positieve verandering voor klant = geen mogelijkheid tot ontbinden.

  54. Je kan toch gewoon een losse iPhone kopen en je T-Mobile simkaart erin gooien, is wel wat duurder, maar dat kan ook 😛

  55. Ik heb net met Vodafone gebeld en gevraagt of dit hele verhaal correct is, hier kreeg ik te horen dat het alleen bij Nadelige wijzigingen op te zeggen is. Dit is niet te zien in de Algemene voorwaarden maar ik kreeg te horen dat die wel in de voorwaarden van Opta staan omdat die de telecom bedrijven beheerd?

  56. Krijg net berichtje van Vodafone @VFwebrelations

    De informatie in het artikel is niet juist. Ook bij Vodafone is het niet mogelijk op te zeggen bij voordeel klant

  57. Ok, ik word hier nog steeds niet duidelijk van, kan ik nou gewoon vodafone opbellen en zeggen dat ik het er niet mee eens ben en dat ik hem per direct op wil zeggen?

    Dat zou ik namelijk erg graag willen, ik heb 1.5 jaar geleden echt een veels te duur abonnement afgesloten…

  58. “Maar waarom zou je willen? Het wordt er alleen maar beter op!”

    Wacht dacht u van de nieuwe Iphone die ik wil.
    Duhhh

  59. Tnx voor het uitzoeken! Ik ben voornamelijk heel blij met de nieuwe sms tarieven voor Vodafone 🙂

  60. “T-Mobile:
    Web’n’Walk Standard en Plus: €2 per MB met maximum van €5 per dag.”
    Kijk, dat is mooi, aangezien ik volgende week een paar dagen in Spanje in de zon zit 🙂
    Ik wist niet dat er een maximum aan zat, maar €35,- max voor een weekje volledig gebruik maken (langzaam weliswaar, maar toch) van internet in het buitenland is voor mij wel acceptabel… Reken ik gewoon bij de reiskosten.

    Ik ga vanavond toch eens onderzoeken of contractontbinding bij T-Mobile toch niet mogelijk is, zou wel erg tof zijn, met de nieuwe iPhone in aantocht…
    Ik heb m’n vorige abo bij Orange ook op kunnen zeggen vanwege een wijziging in de voorwaarden, en op die manier m’n T-Mobile abo met iPhone kunnen nemen, dat kwam echt goed uit… zou nu weer lekker zijn!

  61. Helaas is de bovenstaande informatie m.b.t. Vodafone niet juist weergegeven. Dit berust op een vervelend misverstand.
    Ook bij Vodafone geldt er in dit geval geen opzegrecht.

    De Telecommunicatiewet stelt, zoals in bovenstaand artikel staat, dat operators bij wijzigingen of aanpassingen die niet leiden tot een verbetering voor de klant, verplicht zijn dit:

    1) 4 weken voorafgaand aan ingang van de wijziging te communiceren en dat
    2) dit kan leiden tot opzegrecht.

    Aangezien het hier een wijziging betreft in het voordeel van de klant, leidt dit ook niet tot opzegrecht bij Vodafone.

    Vodafone Web Relations

  62. Ik heb net een mailtje gestuurd naar Vodafone ben benieuwd hoe ze reageren:

    Geachte heer/mevrouw,

    Ik heb begrepen dat de tarieven voor het bellen en gebeld worden in het buitenland zullen worden gewijzigd vanaf 1 juli a.s.

    Ik heb mijn contract er op nagekeken en kwam achter het volgende (art. 9.3):
    Vodafone heeft het recht tarieven eenzijdig te wijzigen.
    Indien dit op grond van de toepasselijke wettelijke bepalingen vereist is,
    zal Vodafone Contractant voorafgaande aan de inwerkingtreding van de
    wijziging informeren en indien van toepassing Contractant wijzen op het
    recht (het relevante deel van) de Overeenkomst op te zeggen met ingang
    van de datum van inwerkingtreding van de wijziging […]

    Hierin wordt verteld dat, wanneer een wijziging is doorgevoerd in de tarieven, ik als klant mijn lopende abbonnement kan opzeggen.

    Ik wil dus hierbij graag mijn lopende abbonnement opzeggen.

    Graag hoor ik van u,

  63. Origineel geplaatst door V
    Ik heb net met Vodafone gebeld en gevraagt of dit hele verhaal correct is, hier kreeg ik te horen dat het alleen bij Nadelige wijzigingen op te zeggen is. Dit is niet te zien in de Algemene voorwaarden maar ik kreeg te horen dat die wel in de voorwaarden van Opta staan omdat die de telecom bedrijven beheerd?

    Wij als klanten hebben NIETS te maken met de voorwaarden die de Opta aan telecom maatschappijen oplegt. Wij hebben WEL te maken met de voorwaarden die de telcommaatschappij aan ons voorlegt.. En in die voorwaarden staat naar mijn weten geen verwijzing naar de voorwaarden van de Opta.

  64. Ja het staat in de voorwaarden dat het mag dus dat moeten ze goedkeuren. anders stappen we met zn alle naar tros radar of kassa:D toch?

  65. Bij T-Mobile kan je Grenzeloos gratis aanzetten, dan worden je kosten ook lager. Weet niet of de prijzen worden aangepast i.v.m. de nieuwe afspraken. Nu zijn de prijzen als volgt:

    starttarief €0.70
    bellen in EU €0.17
    gebeld worden in EU €0.10
    sms in EU €0.36

  66. Volgens mij heeft T-Mobile bij de I-phone abonnementen en ander max. bedrag voor internetten in het buitenland, namelijk 15 euro/per dag, dus even opletten

  67. daar heb je weer zon radar-klant pff….. 😉

  68. Volgens dit bericht (nu.nl) zouden de internet tarieven in Europa toch nog lager moeten worden!

  69. Gebeld met vodafone.
    In principe kun je opzeggen. MAAR …. aangezien dit een tariefwijziging is die opgelegd is door de OPTA gaat vodafone bekijken hoe ze hier mee om moeten gaan.
    Vodafone is van mening dat het geen tariefwijziging van vodafone zelf is maar opgelegd. En zo denken ze onder de opzeggingen uit te kunnen komen.
    Morgen zou er meer bekend moeten zijn.

    Mijns inziens hebben ze geen poot om op te staan.
    Er is een tariefwijziging, ik ben klant bij vodafone en heb niets te maken met OPTA.
    Dus conform art 9.3 algemene voorwaarden vodafone mag ik door een tariefswijziging opzeggen. Er word niet gesproken over een verhoging of verlaging !

    Vodafone heeft het recht tarieven eenzijdig te wijzigen. Indien dit op grond van de toepasselijke wettelijke bepalingen vereist is, zal Vodafone Contractant voorafgaande aan de inwerkingtreding van de wijziging informeren en indien van toepassing Contractant wijzen op het recht (het relevante deel van) de Overeenkomst op te zeggen met ingang van de datum van inwerkingtreding van de wijziging. […].

  70. @Martijn:
    tja als het nodig is om je gelijk te halen;)

  71. @galip91: Moet je dit niet schriftelijk doen? :p Lijkt me een goede eerste stap!

  72. Origineel geplaatst door VFWebRelations
    .De Telecommunicatiewet stelt, zoals in bovenstaand artikel staat, dat operators bij wijzigingen of aanpassingen die niet leiden tot een verbetering voor de klant, verplicht zijn dit:1) 4 weken voorafgaand aan ingang van de wijziging te communiceren en dat
    2) dit kan leiden tot opzegrecht. Aangezien het hier een wijziging betreft in het voordeel van de klant, leidt dit ook niet tot opzegrecht bij Vodafone.Vodafone Web Relations

    Ik ben niet overtuigd, nergens staat iets over voordeel van de klant. Er staat dat er gecommuniceerd dient te worden bij wijzigingen en dat dit tot opzegrecht kan leiden.

    Lijkt mij klare kost.

  73. Ik ben zojuist gebeld door dezelfde Vodafone-woordvoerster van vanochtend, die me vertelde dat ik de informatie niet goed heb begrepen.
    Ik ben nu inmiddels wel een beetje de draad kwijt. Vanochtend heb ik op geen enkele manier een expliciet NEE gehoord. Wel dat er sprake is van eenzijdige wijziging met vervolgens een discussie waarom je uberhaupt je abonnement zou willen opzeggen. Ik zal het mezelf dan maar aanrekenen dat ik haar opmerking “Ja, maar waarom zou je willen?” ten onrechte heb opgevat als: “Ja, het kan“. Ander leermoment: ik had moeten vragen om het allemaal via e-mail te bevestigen.

    Leermoment voor Vodafone: duidelijker in de voorwaarden zetten en duidelijker een ja of nee communiceren. Mijn vraag was vrij concreet, dus als er expliciet ja of nee was gezegd was het in één keer duidelijk geweest (zoals de andere providers wel netjes hebben gedaan)

    Eigenlijk ben ik nog steeds een beetje boos waarom ze zo’n rookgordijn hebben zitten optrekken.

    @iWout: Ik begrijp uit de reactie van iWout ook, dat ze het antwoord intern misschien ook niet helemaal wisten omdat het een opgedrongen wijziging betreft.

  74. Vodafone heeft het recht tarieven eenzijdig te wijzigen. Indien dit op grond van de toepasselijke wettelijke bepalingen vereist is, zal Vodafone Contractant voorafgaande aan de inwerkingtreding van de wijziging informeren en indien van toepassing Contractant wijzen op het recht (het relevante deel van) de Overeenkomst op te zeggen met ingang van de datum van inwerkingtreding van de wijziging. […].

    “Indien van toepassing” is hier het sleutelwoord. Hier geld dus gewoon de telecommunicatiewet.

  75. Ik krijg te horen dat ze er op dit moment niks over mogen zeggen en dat je ze schriftelijk een aangetekende brief moet versturen.

  76. Origineel geplaatst door aaifoon
    Dit lijkt sterk op onderlinge prijsafspraken! Ik dacht dat dit niet mocht….Neeeeeeelie!

    Dit wordt opgelegd, natuurlijk is het dan zelfde!

  77. Origineel geplaatst door Cebis
    Bij T-Mobile kan je Grenzeloos gratis aanzetten, dan worden je kosten ook lager. Weet niet of de prijzen worden aangepast i.v.m. de nieuwe afspraken. Nu zijn de prijzen als volgt:starttarief €0.70
    bellen in EU €0.17
    gebeld worden in EU €0.10
    sms in EU €0.36

    Hoe doe je dat op een iPhone?

  78. “Artikel 7.2 van deze wet stelt dat als de wijzigingen of aanpassingen niet leiden tot een verbetering voor de klant, operators verplicht zijn dit:
    1) 4 weken voorafgaand aan ingang van de wijziging te communiceren en
    2) dit kan leiden tot opzegrecht.”

    Dit wil mijnsinziens niet per definitie zeggen dat een positieve wijziging NIET kan leiden tot opzegrecht!
    Of zie ik dit verkeerd?

  79. You must read the rules properly on t-mobile can you only get the cheap rate if you use a sister from them eg t-mobile uk if your in the uk but on other networks you will pay per mb or connection ,so for an example in greece where there is no t-mobile expect an ultra high bill ,as the costs from the network you use on holiday are charged to t-mobile who then forward the costs to you , i cant see t-mobile paying your internet bills as they would go bust.problem also with the iphone is it cuts off the internet connection when its finished downloading the data,eg a weather app , so my advice is to check before you go on holiday that you do pay what is stated in the article or your holiday could give you a nasty suprise , the best and cheapest way is to get a prepay sim in the land you go to that way you know the real total costs involved and you pay for what you use.

  80. Wat ik niet hoop is dat het versturen van SMS berichten buiten NL goedkoper wordt dan binnen NL. 13 cnt buiten Nl en 25 ct binnen NL? lijkt mij niet, maar ik zie nog nergens een aanpassing van de NL tarieven.

  81. Hulde voor de SMS kosten _O_ Vorig jaar zat ik ruim 70 euro over mijn abbo heen door teveel smsen in Frankrijk xD

  82. @FransP:

    Je moet inloggen bij My T-Mobile, dan ergens links waar je de info over je abonnement kan zien, heb je een link waar staat “wijzig je abonnement”.
    Hier op klikken, dan krijg je een scherm waar je dan klikt op “wijzig tariefplan en bundels”. Dan onderaan even klikken op “Toon meer opties” en dan moet je hem zien staan.

    Als het goed is moet het zo lukken.

    Hier zie je de prijzen:
    http://www.t-mobile.nl/Persoonlijk/htdocs/page/productinformatie/buitenland/grenzeloos.aspx

  83. Origineel geplaatst door Pieter
    Wat ik niet hoop is dat het versturen van SMS berichten buiten NL goedkoper wordt dan binnen NL. 13 cnt buiten Nl en 25 ct binnen NL? lijkt mij niet, maar ik zie nog nergens een aanpassing van de NL tarieven.

    Leuk dat je dit opvalt, je bent niet de eerste.
    Zie ook nu.nl
    http://www.nu.nl/verkiezingen-eu—nieuws/1973142/cda-wil-lagere-sms-tarieven.html

    Hier wordt gesteld dat je straks beter een Spaanse prepaid kaart kan kopen om binnen nederland te bellen. Dat is goedkoper dan met een Nederlands toestel binnen Nederland te bellen (buiten je bundel).

  84. Telfort opzeggen !!!

    Ik ga proberen mijn nog ruim een jaar lopende abbo bij Telfort proberen op te zeggen omdat ik een NADELIG GEVOLG heb gevonden.
    De mobiel roamen internet tarieven zijn n.l. €5,95 per MB, terwijl de anderen onder de €3,- blijven zitten, dus bijna nog2x zo duur. zou dit bij hun hard te maken zijn.

    Heb ik het mis of…….????
    Gaarne reactie aub !!

  85. Weet je zeker dat dit ook in het buitenland geld? Ik heb laatst namelijk voor 3G internet gebruik in Spanje enkele honderden euro’s moeten betalen. Echter was dit geen pre-paid.

    Origineel geplaatst door sredlums
    “T-Mobile:
    Web’n’Walk Standard en Plus: €2 per MB met maximum van €5 per dag.”
    Kijk, dat is mooi, aangezien ik volgende week een paar dagen in Spanje in de zon zit
    Ik wist niet dat er een maximum aan zat, maar €35,- max voor een weekje volledig gebruik maken (langzaam weliswaar, maar toch) van internet in het buitenland is voor mij wel acceptabel… Reken ik gewoon bij de reiskosten.Ik ga vanavond toch eens onderzoeken of contractontbinding bij T-Mobile toch niet mogelijk is, zou wel erg tof zijn, met de nieuwe iPhone in aantocht…
    Ik heb m’n vorige abo bij Orange ook op kunnen zeggen vanwege een wijziging in de voorwaarden, en op die manier m’n T-Mobile abo met iPhone kunnen nemen, dat kwam echt goed uit… zou nu weer lekker zijn!

  86. @Leo: Het nadelige gevolg moet wel binnen Telfort zelf zijn. Dus gekeken naar de nieuwe situatie vergeleken met de huidige. Als dat nadelig is voor de klant mag hij opzeggen.

    Niet als het bij een andere provider nog voordeliger is.

  87. @Niels:

    Staat dat er expliciet in ??? en niet geschoten is toch altijd mis.

  88. @Rian:
    als je een I-Phone abonnement hebt is het dus €15,00 per dag en niet €5,00

  89. Beste Mevrouw Nelie Smit Kroes,

    dit moet voor u toch dè aanleiding en hèt moment zijn om een fikse boete op te leggen in verband met de prijsafspraken die de ‘big 3’ hebben gemaakt? Zeker in combinatie met de ‘woeker-contracten’ die vrijelijk mogen worden geïnterpreteerd. Ik heb nog 5 minuten om op uw partij te stemmen…

  90. @Leo:

    Briljant bedacht, maar zo werkt het niet natuurlijk. Je hebt een contract met Telfort en niet met andere operators.

    Elk voordeel heb-ze nadeel.

  91. @Wessel Meijer: De tarieven liggen zo dicht bij elkaar omdat ze bij wet zijn afgesproken en niet omdat de providers afspraken maken

  92. Niet geschoten is altijd mis. Ik ga morgen mijnn opzegbrief opstellen en hoor het wel. Heb nog 4 maanden te gaan met mijn voda abbo en ben niet te spreken over het bereik in mijn woonomgeving.

  93. Origineel geplaatst door Cebis
    Bij T-Mobile kan je Grenzeloos gratis aanzetten, dan worden je kosten ook lager. Weet niet of de prijzen worden aangepast i.v.m. de nieuwe afspraken. Nu zijn de prijzen als volgt:starttarief €0.70
    bellen in EU €0.17
    gebeld worden in EU €0.10
    sms in EU €0.36

    Waar ik nog niemand over heb gehoord is het volgende.
    Dit is de huidige situatie:

    http://www.t-mobile.nl/Persoonlijk/htdocs/page/abonnementen_prepaid/internationaal_bellen/buitenland_in.aspx

    Alle landen duidelijk verdeeld in 3 zones, met de daarbij behorende prijzen. Het “T-Mobile Grenzeloos” heeft dan ook betrekking op deze 3 zones.

    Dit gaat de situatie NA 1 juli 2009 worden:

    http://www.t-mobile.nl/persoonlijk/htdocs/page/productinformatie/buitenland-bellen/roaming-nieuwe-tarieven.aspx?WT.ac=ec_buitenland_01

    In hoeverre levert de herverdeling naar 4 zones een nadelige prijswijziging en derhalve een mogelijkheid tot opzeggen op?!

  94. Tarieven Telfort:
    Per 1 juli gelden de volgende tarieven:
    Bellen was € 0,55 wordt € 0,51
    Gebeld worden was € 0,26 wordt € 0,23
    Sms’en was € 0,45 (per bericht) wordt € 0,13 (per bericht)

  95. @iPhoned:
    inderdaad interessant om eens nader te bekijken…!

  96. Hi,

    Please excuse the English post, but my Dutch is still very basic, and this thread really interests me.

    Firstly, from what I understand, T-Mobile’s pricing change means that I can cancel my iPhone 3G contract (started in January this year) and pay nothing more; is this correct or have I misunderstood something?

    Second, if I cancel my contract, will I have to return my current iPhone 3G to them or do I keep it given that I had to pay €160 up front when I signed my contract?

    Thirdly, do I need to act quickly to do this? For instance, could T-Mobile change something to prevent me from canceling my contract in response to their fee change announcement?

    If some kind person could reply to this then I would really appreciate it.

    Many thanks,

    Nicole

  97. Volgens mij is er nog een optie omdat ik hoorde dat bellen in nederland weer duurder wordt. Afronding per minuut e.d.

  98. Het Duitse computertijdschrift C’t heeft in nummer 12 een artikel met de titel ‘Internet im Urlaub’ (internet op vakantie).

    Ik vat even samen:

    – Bij notebooks automatisch updates uitschakelen
    – TrafficMonitor (shareware) installeren
    – In buitenland kaart uit dat land kopen, nieuw nummer op voicemailbox inspreken
    – Oppassen als je in grensgebieden verblijft
    – IJsland, Zwitserland, Noorwegen, Croatië behoren niet tot de EU

  99. Origineel geplaatst door iPhowned
    Origineel geplaatst door CebisBij T-Mobile kan je Grenzeloos gratis aanzetten, dan worden je kosten ook lager. Weet niet of de prijzen worden aangepast i.v.m. de nieuwe afspraken. Nu zijn de prijzen als volgt:starttarief €0.70bellen in EU €0.17gebeld worden in EU €0.10sms in EU €0.36Waar ik nog niemand over heb gehoord is het volgende.Dit is de huidige situatie:http://www.t-mobile.nl/Persoonlijk/htdocs/page/abonnementen_prepaid/internationaal_bellen/buitenland_in.aspxAlle landen duidelijk verdeeld in 3 zones, met de daarbij behorende prijzen. Het “T-Mobile Grenzeloos” heeft dan ook betrekking op deze 3 zones.Dit gaat de situatie NA 1 juli 2009 worden:http://www.t-mobile.nl/persoonlijk/htdocs/page/productinformatie/buitenland-bellen/roaming-nieuwe-tarieven.aspx?WT.ac=ec_buitenland_01In hoeverre levert de herverdeling naar 4 zones een nadelige prijswijziging en derhalve een mogelijkheid tot opzeggen op?!

    Als je T-Mobile Grenzeloos vergelijkt met de nieuwe prijzen vanaf 1 juli, is Grenzeloos goedkoper, behalve sms dan. Ik vraag me af of Grenzeloos nog blijft. Ik heb een vriend die werkt bij T-Mobile, even vragen of hij er wat meer over weet.

  100. Ben ik nou idioot scheel of wordt er in artikel 7.2 van de Telecommunicatiewet helemaal niet gesproken over voordeel danwel nadeel voor de klant?

    Artikel 7.2

    1. Ten minste vier weken voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een overeenkomst van kracht wordt:

    a. biedt een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst de abonnee de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen, en

    b. stelt de aanbieder de abonnee op genoegzame wijze op de hoogte van de inhoud van de voorgenomen wijziging en van de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen.

    2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op aanbieders van programmadiensten. Bij ministeriële regeling kunnen categorieën van programmadiensten worden aangewezen met betrekking waartoe voor de desbetreffende aanbieder de in de vorige volzin bedoelde verplichting geheel of gedeeltelijk buiten toepassing blijft.

    http://wetten.overheid.nl/BWBR0009950/Hoofdstuk7/Artikel72/geldigheidsdatum_05-06-2009

  101. Origineel geplaatst door Japes
    Ben ik nou idioot scheel of wordt er in artikel 7.2 van de Telecommunicatiewet helemaal niet gesproken over voordeel danwel nadeel voor de klant?Artikel 7.21. Ten minste vier weken voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een overeenkomst van kracht wordt:a. biedt een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst de abonnee de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen, enb. stelt de aanbieder de abonnee op genoegzame wijze op de hoogte van de inhoud van de voorgenomen wijziging en van de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen.2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op aanbieders van programmadiensten. Bij ministeriële regeling kunnen categorieën van programmadiensten worden aangewezen met betrekking waartoe voor de desbetreffende aanbieder de in de vorige volzin bedoelde verplichting geheel of gedeeltelijk buiten toepassing blijft. http://wetten.overheid.nl/BWBR0009950/Hoofdstuk7/Artikel72/geldigheidsdatum_05-06-2009

    klopt wat je daar zegt, tevens is het zo dat de wet (telecommunicatiewet in dit geval) boven de algemene voorwaarden van een telecomprovider gaan…

    Wat dus logischerwijs wil zeggen dat iedereen zijn of haar abbo kan opzeggen..!

  102. @iPhowned: Ik ga hier zo eens naar kijken, ben ik wel in geintereseerd, maar let op het volgende wat in 2007 is gebeurt vanwege een gelijke situatie.

    Uitzondering
    Voor sommige abonnees gelden de oude tarieven. Deze oude tarieven gelden als je aan de volgende voorwaarden voldoet:
    Je was vóór 22 april 2007 al abonnee bij T-Mobile.
    Je hebt vóór 29 augustus 2007 telefonisch bij T-Mobile Klantenservice aangegeven dat je geen gebruik wilt maken van de (voordelige) EU-tarieven.

    Dit kan dus betekenen dat je niet mag opzeggen, maar de oude tarieven mag behouden 😉

  103. Origineel geplaatst door VFWebRelations
    De Telecommunicatiewet stelt, zoals in bovenstaand artikel staat, dat operators bij wijzigingen of aanpassingen die niet leiden tot een verbetering voor de klant, verplicht zijn dit:

    Waar stelt de Telecommunicatiewet dat? Zoals @Japes al zegt, staat er (in ieder geval bij artikel 7.2) níét dat het om een nadelige wijziging moet gaan, maar om een wijziging in een beding opgenomen in de overeenkomst.

    Aangezien het een wijziging in de tarieven betreft, die de Contractant en aanbieder overeengekomen zijn, zóú de provider in elk geval vier weken van te voren aan de klant de mogelijkheid moeten geven op te zeggen (7.2 1a) en de klant op ‘genoegzame wijze’ op de hoogte te stellen van de tariefswijziging alsmede de opzegmogelijkheid (7.2 1b).

  104. Volgens een medewerker van de klantenservice:
    Zone 1: de EU landen?¿?
    Zone 2: Amerika (ik neem aan Noord) & Canada
    Zone 3: Azie & Zuid-Amerika
    Zone 4: Afrika

    De nieuwe Zone 4 (Afrika) is een oud Zone 3 gebied. Het nieuwe Zone 4 heeft hogere tarieven om te bellen naar Nederland dan het oude Zone 3 gebied. Wat dus nadelig is voor de klant.

    Oude Zone 3
    Gebeld worden in het buitenland: €1.00
    Bellen in het buitenland: €2.25
    Smsen in het buiteland: €0.50

    Nieuwe Zone 4
    Gebeld worden in het buitenland: €1.25
    Bellen in het buitenland: €3.00
    Smsen in het buiteland: €0.50

    Nogmaals denk eraan dat ze je ook kunnen toezeggen dat je tegen de oude tarieven mag blijven bellen & smsen en dat is waarschijnlijk nog nadeliger. Maar in Theorie is dit dus een reden om ook bij T-mobile onder je contract uit te komen.

  105. Wellicht off topic, maar ik begrijp nu ook dat overgebleven beltegoed slechts 1 maand buikbaar is, daarna wordt het gewoon geschrapt.

    Dat de Opta dit toestaat vind ik een grof schandaal. immers; ik heb betaald voor 300 minuten en dat staat op mijn “minutenrekening”. Stel je voor dat je gewone bank je tegoeden gewoon schrapt als je ze niet opmaakt! Ik zou helemaal over de rooie gaan!

    Ik vind dit soort praktijken gewoon (een verkapte vorm van) diefstal, en ook al staat het in kleine letters ergens de voorwaarden; ik vind het schandalig dat dit mag.

    Er zijn namelijk goede redenenen waarom je je beltegoed niet gebruikt; ziekte, of als je slachtoffer bent van een misdrijf zoals ik heb ervaren. Het is zeer waarschijnlijk dat je in de periode(s) daarna nogal wat moet bellen om zaken in te halen en op te lossen, en dan heb je dat vorige tegoed hard nodig.

    Wanneer gaan die operators toch eens inzien dat je je klanten moet koesteren en niet (verkapt) moet bestelen? Wat zijn dat toch voor laag bij de grondse praktijken? Waarom grijpt de Opta hier niet keihard op in?

    Volgens T-Mobile kan ik er een klacht over indienen, maar ze hebben geen on-line klachtenformulier. Waarom niet? waarom heeft zo een modern communicatiebedrijf geen on-line klachtenformulier? Dat is hetzelfde als tennisen zonder racket. Opta; doe er wat aan!

  106. zojuist een mailtje verstuurd aan Vodafone.

    Geachte, Alle Nederlandse telecomaanbieders gaan vanaf 1 juli nieuwe buitenlandtarieven in rekening brengen.Volgens mijn contract kan ik hierdoor eenzijdig mijn contract verbreken, ondanks het feit dat deze wijziging niet in mijn nadeel hoeft te werken (art 7.2 van de telecommunicatiewet)

    art 7.2 1.
    Ten minste vier weken voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een overeenkomst van kracht wordt:
    a. biedt een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst de abonnee de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen, en
    b. stelt de aanbieder de abonnee op genoegzame wijze op de hoogte van de inhoud van de voorgenomen wijziging en van de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen.

    Graag ontvang ik bevestiging van het opzeggen van mijn abbonement per 5 juni 2009.

    Hoogachtend,

    IK HOU JULLIE OP DE HOOGTE!

  107. is iemand erin geslaagd zijn contract te ontbinden?

  108. Vraagje, hebben we het over de EU, of over Europa?
    Noorwegen zit niet bij de EU maar ligt wel in Europa!?
    Stomme vraag misschien, maar EU wordt vaak gebruikt als afkorting voor Europa.
    ben benieuwd of dat hier ook zo is???

  109. iphoneclub is, het woord zegt het al: voor iphonegebruikers!
    Waarom gaat dit artikel dan ook over kpn en vodafone??? We zijn allemaal aan de t-mobile, dus… wat moeten we met al die info waar we niks mee kunnen. GRAAG info over; ik ga met mijn iphone (en t-mobile dus) naar italie: wat wel doen en wat niet, wat kost het, addertjes onder het gras. Dat soort dingen. Verder grote complimenten voor jullie geweldige site

  110. Heeft iemand dit al gezien ?
    Staat bij Help op de site van Vodafone :

    Kan ik mijn abonnement opzeggen omdat het Eurotarief vanaf1 juli wijzigt?

    Nee, door de verlaging van het Eurotarief op basis van de Europese wetgeving kan een lopend abonnement niet eerder opgezegd worden. Alleen bij een verhoging van tarieven (of negatieve wijziging van de voorwaarden) wordt je geïnformeerd en kun je binnen een bepaalde periode je abonnement beëindigen. Je kunt dus niet (eerder) opzeggen door deze tariefsverlaging

    Onder meer informatie staat wat de tarieven zijn geworden en een hoop blablabla
    Ben heel benieuwd of iemand al nieuws heeft qua opzeggen. Ik had toevallig vorige week gebeld met Vodafone (had nix te maken met dit). Wilde weten wanneer mijn contract eindigde (stap denk ik over naar een sim only). Werd die zelfde week gelijk lastig gevallen met post en ‘voordelige aanbiedingen’ enz.
    Daar zijn ze dan wel weer snel mee…

    ps. is er ook zoiets over Debitel te vinden ?
    heb gezocht op de site maar kan nix vinden dus lees ik er over heen ?

  111. bericht terug gekregen van Vodafone n.a.v. mijn schrijven (zie vorige post). Over twee dagen nemen ze contact met mij op. To be continued….

  112. Origineel geplaatst door backer
    bericht terug gekregen van Vodafone n.a.v. mijn schrijven (zie vorige post). Over twee dagen nemen ze contact met mij op. To be continued….

    hmm… dit maakt mij wel erg nieuwsgierig!

    Ik zit bij hi en daar staat in de voorwaarden explicitiet als het hogere kosten met zich mee brengt. Echter staat in de Telecommunicatiewet ‘altijd’ en de wet gaat boven de Algemene voorwaarden, duss zou iedereen wettelijk op mogen kunnen zeggen…

    Ik hou dit iig in de gaten!!

  113. Origineel geplaatst door rob
    iphoneclub is, het woord zegt het al: voor iphonegebruikers!Waarom gaat dit artikel dan ook over kpn en vodafone??? We zijn allemaal aan de t-mobile, dus… wat moeten we met al die info waar we niks mee kunnen. GRAAG info over; ik ga met mijn iphone (en t-mobile dus) naar italie: wat wel doen en wat niet, wat kost het, addertjes onder het gras. Dat soort dingen. Verder grote complimenten voor jullie geweldige site

    Speak for yourselve !
    Ik heb gewoon een iPhone 3G via Vodafone hoor !
    (geleverd via GSMTRACK).

  114. Origineel geplaatst door Vanessa
    Heeft iemand dit al gezien ?
    Staat bij Help op de site van Vodafone :Kan ik mijn abonnement opzeggen omdat het Eurotarief vanaf1 juli wijzigt?Nee, door de verlaging van het Eurotarief op basis van de Europese wetgeving kan een lopend abonnement niet eerder opgezegd worden. Alleen bij een verhoging van tarieven (of negatieve wijziging van de voorwaarden) wordt je geïnformeerd en kun je binnen een bepaalde periode je abonnement beëindigen. Je kunt dus niet (eerder) opzeggen door deze tariefsverlagingOnder meer informatie staat wat de tarieven zijn geworden en een hoop blablabla
    Ben heel benieuwd of iemand al nieuws heeft qua opzeggen. Ik had toevallig vorige week gebeld met Vodafone (had nix te maken met dit). Wilde weten wanneer mijn contract eindigde (stap denk ik over naar een sim only). Werd die zelfde week gelijk lastig gevallen met post en ‘voordelige aanbiedingen’ enz.
    Daar zijn ze dan wel weer snel mee…ps. is er ook zoiets over Debitel te vinden ?
    heb gezocht op de site maar kan nix vinden dus lees ik er over heen ?

    oh dat is kras. Kunnen we hier niet wat mee doen? Dit is de regels verdraaien.

  115. Ben nog steeds niet overtuigd.

    Lijkt mij nog steeds de grote wolf die iedereen probeert te overdonderen met een hoop blablabla.

    De voorwaarden van Vodafone lijken mij klaar als een klontje, nergens staat dat het een voordelige of nadelige aanpassing moet zijn.

    Hoe kan Vodafone beslissen of iets voor- of nadelig is.
    Het zou kunnen dat je pas vanaf een bepaald bedrag je kosten van je werkgever vergoed krijgt, dan is het dus ineens een nadelige wijziging in het contract.

    Vodafone zal dit beschermen en blijven beweren tot ze blauw in het gezicht zien. Als dit nl. een reden tot ontbinding is kost het ze een fikse duit.

  116. reactie van vodafone gekregen n.a.v. mijn mail tot opzegging.

    We begrijpen dat u gelezen heeft dat u uw abonnement kunt opzeggen omdat Vodafone naar aanleiding van Europese wetgeving de roaming tarieven verlaagt. Dit is niet het geval. Alleen in het geval van een negatieve wijziging van uw tarieven of voorwaarden mag u uw abonnement opzeggen. In dat geval moet Vodafone u hier op basis van de wet over informeren. De verlaging van de roaming tarieven is een positieve wijziging daarom hebben wij deze verplichting nu niet.
    Verder heeft u in dit geval alleen recht op een beëndiging van het onderdeel waar de wijziging op van toepassing is. Dit is Vodafone passpoort, wat een gratis dienst is. Maar waar u zich sowieso ten alle tijden voor mag afmelden.

    iemand nog suggesties?

  117. @backer: Ik ben het er nog steeds niet mee eens dat het alleen zou gaan om een tariefsverlaging. Dat is zoals mark al zei niet in elke situatie voordelig. Ook staat dat niet in de voorwaarden. Alleen om dat zover te krijgen, zal je waarschijnlijk naar de geschillencommissie moeten stappen, of misschien wel naar de rechter. Of dat de moeite waard is …

    Vodafone heeft wél gelijk als ze zeggen dat alleen het desbetreffende onderdeel van het contract opgezegd kan worden. Dat staat wél in de voorwaarden.

    De vraag is nu: wat zijn de toepasselijke onderdelen? In de reactie hebben ze het over het onderdeel Paspoort. Daarmee beweren ze dus dat alleen de tarieven zijn veranderd voor mensen mét Paspoort. Als dat zo is, hebben ze gelijk.

    Alleen verandert er volgens mij veel meer. Als ik het nieuwsbericht lees, staat daar überhaupt niks over datatarieven, maar alleen over beltarieven, maar belangrijker nog, er staat dat er een wijziging is voor óók de tarieven buiten Paspoort om.

    Dus het betreffende onderdeel van het contract is dan volgens mij, het contract voor bellen en datadiensten, ongeacht of je Paspoort hebt of niet.

    Kortom backer, ik zou het volgende vragen aan Vodafone:
    1. Waar staat dat het alleen om een negatieve wijziging moet gaan? (verwijs naar de algemene voorwaarden waar dat niet in staat, én naar de telecommunicatiewet waar dat óók niet in staat)
    2. Of de tariefswijziging alléén voor Paspoort-houders geldt, en of ze daarmee hun eigen nieuwsbericht tegenspreken.

    Als het alleen om Paspoort houders gaat hebben ze volledig gelijk, maar dat geloof ik dus simpelweg niet. Dan hangt het nog steeds op de uitleg van de telecommunicatiewet, en misschien maken we daar wel een kans.

  118. @backer:
    Daar hebben ze een punt, het passport is gratis en altijd af te zeggen.

    Einde verhaal dus.

  119. @mark: Helemaal niet einde verhaal! Volgens mij gaat het niet alleen om de Paspoort tarieven.

    Ik heb zojuist ook een ’email’ (maximaal 1000 tekens op een webformuliertje?!?) verstuurd naar Vodafone en krijg ook binnen twee dagen antwoord. Ik heb mijn twee vragen van vorige reactie gesteld: ‘Waar in de algemene voorwaarden, of welke wettelijke bepalingen, wordt gesteld dat opzeggen alléén kan bij voor Contractant nadelige wijzigingen?’, en ‘Wat zijn de relevante delen van de Overeenkomst waar het bij deze tariefwijzigingen over gaat? Zijn de tariefwijzigingen bijvoorbeeld alléén voor Vodafone Paspoort houders?’

    Ben en blijf benieuwd. 🙂

  120. Wat de beste oplossing denk ik is, is om alle tarieven eens goed te gaan controleren. Zo is er dankzij het wijzigen van de zones dus duidelijk wel een mogelijkheid om op te zeggen vanwege nadelige wijziging. (Zie @Niels🙂

    Verder kun je het ook direct bij de opta!

  121. Weer een mailtje gestuurd naar Vodafone in reactie op hun schrijven.

    Geachte,

    In onderstaande mail stelt u “Alleen in het geval van een negatieve wijziging van uw tarieven of voorwaarden mag u uw abonnement opzeggen”.
    Hier ben ik het niet mee eens omdat dit niet expliciet staat vermeld in uw voorwaarden, danwel art 7.2 van de telecommunicatiewet.
    Echter, hoe kan Vodafone beslissen of een wijziging danwel voor- of nadelig is?
    (het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat iemand pas vanaf een bepaald bedrag onkosten van zijn werkgever vergoed krijgt).

    Daarnaast “Verder heeft u in dit geval alleen recht op een beëndiging van het onderdeel waar de wijziging op van toepassing is. Dit is Vodafone passpoort, wat een gratis dienst is. Maar waar u zich sowieso ten alle tijden voor mag afmelden.”

    Daarmee beweert u dus dat alleen de tarieven zijn veranderd voor mensen mét Paspoort.

    Alleen verandert er volgens mij veel meer. Als ik het nieuwsbericht(linkje naar vodafone site) lees, staat daar überhaupt niks over datatarieven, maar alleen over beltarieven, maar belangrijker nog, er staat dat er een wijziging is óók voor de tarieven buiten Paspoort om.

    Dus het betreffende onderdeel van het contract is dan het contract voor bellen en datadiensten, ongeacht of je Paspoort hebt of niet.

    Hoogachtend,

    P.S. Daan alvast bedankt voor het mee brainstormen !!

  122. @backer: Haha, ik heb nagenoeg hetzelfde mailtje gestuurd 😛 Ben benieuwd. Misschien is het handig dat we elkaar ook buiten iPhoneClub om kunnen contacten? Alhier mijn twitter.

  123. Ik ben benieuwd. Niet te hopen dat ze zo lang gaan rekken dat je geen tijd meer hebt om het af te zeggen.

  124. Hou ons op de hoogte . Daarnaast heb ik nog een eventueel andere manier om er vanaf te komen.

    http://www.zaplog.nl/zaplog/article/vraag_jouw_telecom_provider_om_opheldering_voorbeeldbrief

    Groeten Dennis

  125. Reactie van Vodafone, op mijn twee vragen 1. ‘waar staat dat opzeggen alleen kan bij nadelige veranderingen?’ en 2. ‘wat zijn de relevante delen van de overeenkomst?’.

    Antwoord 1: De algemene voorwaarden, artikel 9.3.
    Antwoord 2: Dat ik uit dat artikel 9.3 kan opmaken dat ik het relevante deel Vodafone Passport per direct gratis kan opzeggen.

    Maar volgens mij kan ik de tariefwijzigingen genoemd op deze website, onder het kopje “Eurotarief”, niet tegenhouden. Dus dat is dan ook mijn directe wedervraag aan Vodafone geweest 🙂

    @Dennis van Eck: Dat is ook nog een goede om naar te kijken! Ik had iets gehoord met SMS en AIVD, maar nooit gerealiseerd dat dit om Vodafone ging… Ga ik óók even achteraan, want dat kan inderdaad écht niet! Als ze inderdaad SMS verkeer doorgestuurd hebben, ookal omdat zij het technisch niet anders kunnen, is dat een grove schending van mijn privacy, en zéker een schending van die Algemene Voorwaarden. Wordt een leuke opzegbrief zo.. Wegens artikelen 9.3 van de Algemene Voorwaarden, artikel 7.2 van de Telecommunicatiewet, schending van het artikel 273d van het Wetboek van Strafrecht en daarmee schending van artikel 18.2d van de Algemene Voorwaarden, wil ik mijn abonnement opzeggen. 😛

  126. Post de brief maar zodra je hem hebt. Ga ik hem ook versturen haha. Neem toch aan dat ze gaan vallen voor onze argumenten.

    Gr Dennis

  127. Ter aanvulling: ik heb op mijn blog uitgezocht wat er wettelijk mogelijk is qua opzeggen bij prijswijziging. Zie http://blog.iusmentis.com/2009/06/08/mag-je-van-de-telecomwet-bij-een-prijsverlaging-je-abonnement-opzeggen/

  128. Hoi Arnoud,

    Kun jij ook eens kijken wat onze rechten zijn wat betreft het doorspelen van SMS gegevens aan de AIVD zoals op onderstaande site vermeld

    http://www.zaplog.nl/zaplog/article/vraag_jouw_telecom_provider_om_opheldering_voorbeeldbrief

  129. @Arnoud Engelfriet: Kijj, daar kan Vodafone nou eens van leren. In die blog-post leg je in één keer uit waar ik moet zoeken, de uitleg van die wet. Helaas wel einde verhaal, maar ook duidelijkheid.

    Nou die SMS ‘stomme’ taps nog. In de algemene voorwaarden staat wel een ánder correspondentieadres voor verzoeken zoals genoemd in de voorbeeldbrief! mMijn aangepaste brief mbt dat gaat vandaag de deur uit.

    Dank Arnoud!

  130. brief gestuurd over die persoonsgegevens aan derde:p
    kijken of ik straks mijn iphone kan ophalen:D
    en van me vodafone af ben

  131. Hoi John,

    Kun jij je briefje eens posten?

    Groeten Dennis

  132. Het lijkt me onderhand wel duidelijk dat het zo goed als onmogelijk is om je (Vodafone) contract te ontbinden op grond van de gewijzigde EU tarieven.

    Echter, hoe zit het met de afronding? Hier kan ik nog weinig over vinden. Gesprekken worden met die nieuwe regeling na 30sec afgerond naar 1 minuut. Indien dit eerder niet zo was, is dit gewoon een tariefsverhoging waardoor opzeggen gewoon mogelijk is.

    Indien bovenstaande inderdaad waar is, is het enige dat je moet doen is je opzegging doen op basis van het correcte feit (= afronding) en niet op basis van de nieuwe EU tarieven.

  133. Dat vraag ik me dus ook af!!
    Gonny, kan jij hier eventueel aandacht aan besteden?

  134. Zojuist een mail gestuurd naar de klantenservice en deze geven aan dat het afrond verhaal niet kloppend is zoals het in de media wordt gecommuniceerd.

  135. @Dennis van Eck:

    “niet kloppend is zoals het in de media wordt gecommuniceerd” vind ik een rare verwoording, zou je dat stuk uit die e-mail eens kunnen quoten?

  136. Geachte heer van Eck,

    Hartelijk dank voor uw reactie.

    Wat in dat krantenartikel staat is niet geheel correct.
    Vodafone heeft altijd de eerste minuut van het gesprek geheel in rekening gebracht.
    De rest wordt niet afgerond, na de eerste minuut wordt gewoon per seconde berekend.

    Heeft u nog vragen over dit antwoord, dan kunt u binnen 7 dagen reageren. Ga naar Mijn support in My Vodafone en voeg uw reactie toe aan uw gestelde vraag of beantwoord deze e-mail.

    Met vriendelijke groet,
    Vodafone Klantenservice

  137. Hoi,

    Zoals op onderstaande link kunt vinden worden gesprekken per sec afgerekend alleen de eerste minuut wordt afgerond volgens de site van vodafone..

    http://www.vodafone.nl/prive/abonnementen/basis_abonnement/

    Tarief- en tegoedinformatie

    Aansluitkosten 1-jarig Basis Abonnement: € 24,50
    Aansluitkosten 1-jarig Sim Only: € 9,50
    Je betaalt geen starttarief.
    Je betaalt per seconde. Een gesprek korter dan 1 minuut geldt als een hele minuut.
    Neem je tegoed mee naar de volgende maand (max.2 maanden geldig)
    Alle basisdiensten in Nederland uit één tegoed. M.u.v. het dataverkeer
    Met Vodafone Passport bel je voordelig in het buitenland.

  138. @backer:

    welk e-mail adres heb je gebruikt. Een opzegging dient tocht per gewone post gedaan te worden.

  139. Duidelijk, zit dus niks anders op met mn hi abbo 🙁

    Nog tot januari (A)

  140. weer een reactie van Vodafone:

    Hartelijk dank voor uw e-mail.

    Omdat deze wijziging vanuit de europese wetgeving opgelegd is het dus niet mogelijk om het abonnement daardoor op te zeggen. Het is dus geen eenzijdige aanpassing vanuit vodafone uit.

    Klopt dit?

  141. @backer: Dit vraag ik mij ook erg af. Ik probeer onder mijn achterlijke Vodafone contract vandaan te komen (vlaag van verstandsverbijstering) en ik krijg dezelfde reacties. Wat Vodafone dus zegt is dat als de EU nieuwe wetgevingen bepaald dan hebben zij geen verantwoording naar hun klanten cq. contractbreuk gepleegd. Iemand die hier meer over uit kan leggen?

  142. Steeds verwarrender. Volgens dit artikel zou je bij elke wijziging, dus ook één die positief is voor de klant, kunnen opzeggen:

    http://www.telefoonopzeggen.nl/tfopzeggen.pdf

  143. Bij KPN moet het volgens mij wel kunnen. In stuk 1:16 van de algemene voorwaarden (http://www.kpn.com/web/file?uuid=2f04e046-38b6-4567-b883-77c58e23d60d&owner=c2c613b0-ec18-4e1a-9192-9c3841ded406) staat namelijk dat het is toegestaan op te zeggen bij een wijziging in de AV. In lid 5 sluiten ze weliswaar een tariefsverlaging uit, maar niet de wijziging van de opzegtermijn (3 naar 1 maand), welke uiteraard ook in de voorwaarden wordt aangepast. Op grond daarvan zou het wettelijk dus moeten lukken!

  144. Nou kom op mensen… Het moet toch te doen zijn om Vodafone op te zeggen. Wie gaat dreigen met advocaten :)…

  145. Zo heb even vrienden gemaakt met Vodafone. Onderstaande is het laatste antwoord.

    Geachte heer van Eck,

    Hartelijk dank voor uw reactie.

    De afdeling heeft al gereageerd en blijft ook bij deze tekst, het is niet mogelijk uw contract te ontbinden bij een positieve wijziging.
    Dit is het laatste antwoord dat hierop verstuurd wordt.

    Heeft u nog vragen over dit antwoord, dan kunt u binnen 7 dagen reageren. Ga naar Mijn support in My Vodafone en voeg uw reactie toe aan uw gestelde vraag of beantwoord deze e-mail.

    Met vriendelijke groet,
    Vodafone Klantenservice

  146. @Pat: In de AV staat in artikel 2.4 dat uitsluitend het Nederlands recht van toepassing is. Misschien dat Europese wetten daaronder vallen? Mijn punt is in ieder geval, dat als de (Nederlandse) wet veranderd, dat je daar niet automatisch je contract door mag opzeggen.

    @Jeroen oosterhof: Dat artikel is leuk, maar voor Vodafone gaat het niet op. Het artikel noemt dat je aan de hand van artikel 7.2 van de telecommunicatiewet mag opzeggen, maar zoals @Arnoud Engelfriet al aangaf, legt de OPTA deze wet uit als dat het nadelig moet zijn voor de klant (en ga maar eens uitleggen dat een tariefdaling nadelig is, misschien mogelijk hoor, maar succes!).

    Het idee dat wijziging in opzegtermijn zou kunnen leiden tot contractopzegging… Tsja, kunnen we ook achterna gaan. Ik denk alleen dat áls je je abonnement per ce op wil zeggen, je misschien nog wel meer kans maakt met die stomme taps.

  147. @Daan: Op je eerste stukje: Alle Nederlandse wetten mogen niet in strijd zijn met Europese wetten.

  148. iemand nog recente vodafone ervaringen? deze week brief verstuurd met opzegging. verschillende redenen aangevoerd. jullie horen het.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.