Google’s ARCore nu officieel gestart in versie 1.0

Google's tegenhanger van ARKit is officieel van start gegaan. Versie 1.0 van de ARCore is meteen beschikbaar op dertien smartphones van Samsung, LG, Asus en Google zelf.

Google’s ARCore 1.0 gestart

Komende week vindt het Mobile World Congress in Barcelona plaats, de jaarlijkse telecombeurs waar alle grote namen hun nieuwe toestellen aankondigen – behalve Apple. Veel bedrijven wachten niet tot de beurs officieel van start gaat, maar sturen hun aankondigingen nu al de deur uit. Zo ook Google, die in aanloop naar Mobile World Congress alvast de ARCore-technologie officieel heeft geïntroduceerd. Het zoekbedrijf kondigde ARCore vorig jaar al aan en destijds waren we van mening dat het (nog) geen bedreiging voor Apple’s ARKit zou zijn. Inmiddels is er meer bekend. Zo zal ARCore 1.0 meteen beschikbaar zijn op dertien smartphones.


De augmented reality-functies zijn te gebruiken op alle Pixel-toestellen van Google zelf, op de Samsung Galaxy S8, Note 8, S7 en S7 edge, op de LG V30 en V30+, de ASUS Zenfone en de OnePlus 5. Naar verwachting zal Samsung de technologie aanstaande zondag tijdens een persbijeenkomst gaan demonstreren op de Galaxy S9, het nieuwe vlaggenschiptoestel van de Koreanen. Via de Play Store kunnen gebruikers apps van Snap, Wayfare en Porsche installeren. Google benadrukt dat ze nauw samenwerken met Samsung, Huawei, LGE, Motorola, ASUS, Xiaomi, HMD/Nokia, ZTE, Sony Mobile én Vivo om ARCore snel op nog meer toestellen te kunnen aanbieden. Volgens Google kunnen ze met het eerder genoemde lijstje van toestellen al 100 miljoen toestellen bereiken.

Google ARCore

ARCore is in feite niet veel anders dan ARKit. van Google op ARKit. Als de afbeeldingen van ARKit ARCore er vertrouwd uit zien, dan kan dat kloppen. Google was al wel langer bezig met Project Tango, maar gebruikte daarvoor sensoren die niet standaard aanwezig zijn in smartphones. Het werd daarom nauwelijks gebruikt. Toen Apple ARKit aankondigde, besloot Google om dezelfde insteek te volgen en een ARKit-achtige technologie te ontwikkelen, die op elke recente smartphone werkt. Nu ARCore 1.0 officieel is uitgebracht kunnen ontwikkelaars aan de slag met eigen apps.

De functionaliteit is vrijwel gelijk. Het grootste verschil is dat ARKit in de huidige vorm op horizontale en verticale vlakken werkt, zoals tafels en muren, terwijl Google belooft dat het op ‘elk oppervlak met textuur’ werkt. Dit hoeft geen plat vlak te zijn.

Bekijk ook

Waarom Google's ARCore geen bedreiging is voor Apple's ARKit

Google's ARCore moet augmented reality-toepassingen makkelijker maken. Het lijkt sterk op Apple's ARKit, maar is het ook een bedreiging? Wij denken van niet.

Reacties: 1 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.