Geohot’s nieuwste idee: autodongle gratis weggeven in ruil voor data

Voormalig iPhone-hacker Geohot heeft de Panda-dongle onthuld, waarmee je data van de auto kunt uitlezen, in combinatie met een dashcam-app.

Geohot staat in iPhone-kringen bekend als een van de eerste hackers. Als tiener maakte hij naam door als eerste de simlock van vroege iPhones te verwijderen. Inmiddels is George Hotz volwassen en heeft hij serieuzere plannen om geld te verdienen. Zijn nieuwste plan is de Panda, een sensor die je gratis in de auto plaatst en die allerlei data uitleest.


George Hotz: Panda

Geohot’s Panda-dongle verzamelt data

Aanvankelijk ging Geohot aan de slag met zelfrijdende auto’s. Hij had er ook een simpele en goedkope oplossing voor bedacht met de naam Comma One – totdat de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) aan de deur klopte, omdat George vergeten was om de benodigde papierwinkel in te vullen. George trok zich prompt terug en beloofde dat hij met iets anders bezig zou gaan.

‘Iets anders’ werd deze week onthuld op de eerste dag van SxSW 2017, het technologiefestival in Austin, Texas. George heeft een dongle voor de auto ontwikkeld, die hij gratis gaat weggeven in ruil voor het uitlezen van alle data. De Panda krijgt een zwart-witte behuizing, vandaar de naam. Aan de ene kant van de dongle zit een ODB2-connector, geschikt om aan te sluiten op ‘elke auto die na 1996 is gemaakt’, al werkt het beter op auto’s van na 2006. De poort zit meestal onder het stuurwiel. De dongle bestaat verder uit een circuitbordje met 32-bit processor, een Wi-Fi-driver en een USB-poort van 4 Ampere, volgens George ideaal om je smartphone op te laden.

Panda van Geohot

Nu zijn er wel meer ODB2-dongles op de markt, maar daar moet je voor betalen. Je kunt er de snelheid van elk wiel, de hoek waaronder het wiel gedraaid is en allerlei andere zaken mee uitlezen. Je kunt er zelfs commando’s mee geven om te versnellen en te remmen.

Punten sparen met Chffr-app

George heeft een origineel idee om de Panda weg te geven, zonder dat hij meteen wordt overspoeld door tienduizenden aanvragen. Hij ontwikkelde eerder een dashcam-app met de naam Chffr (‘chauffeur’) waarmee je Comma-punten kunt verdienen. Als je de app intensief gebruikt verdien je genoeg Comma-punten om ze in te wisselen voor een Panda. Of je de Panda straks ook tegen betaling kunt aanschaffen, wilde de voormalige hacker nog niet zeggen.

Het idee is dat Geohot alle data van alle gebruikers wereldwijd verzamelt, waardoor hij zowel de GPS-data als de camerabeelden in bezit krijgt. Daarmee kan hij patronen in rijgedrag herkennen. De data wil hij vervolgens beschikbaar stellen onder de naam Comma Premium.

George Hotz met Panda-dongle
Foto via leiphone.com

Of het een grap of provocatie was, was niet helemaal duidelijk maar Geohot vertelde de aanwezigen bij SxSW dat hij een gratis app voor autonoom rijden gaat maken, die zo vervelend is dat je je wel gedwongen wordt om voor $24 per maand een abonnement op Comma Premium te nemen. Om een voorbeeld te geven: terwijl jij op weg bent naar je auto, rijdt de gratis app je via een omweg langs fastfoodketen Taco Bell, omdat dat een van de sponsors van de app is. Het lijkt een grapje, maar het is ook heel goed mogelijk bij gratis navigatiesoftware zoals Waze: hoe weet je dat je de allerbeste route krijgt en niet een route die toevallig langs zoveel mogelijk McDonalds-vestigingen gaat?

George is heeft het idee om zelf de hardware voor zelfrijdende auto’s te maken even in de ijskast gezet, na zijn botsing met de autoriteiten in oktober 2016. In plaats daarvan wil hij de software ontwikkelen die zelfrijdende auto’s aansturen. Maar zoals bij alle dingen die gratis zijn, geldt ook bij de Panda van George Hotz: als het gratis is, ben jij het product.

Bekijk ook

Gebruik je iPhone als dashcam met deze apps

Met een dashcam kun je filmen wat er op de weg gebeurt. Je kunt hiervoor een dashcam-app op je iPhone gebruiken, of een losse dashcam op de voorruit bevestigen. We vertellen je wat de opties zijn.

Reacties: 9 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.