Facebook Messenger laat je straks codes van gebruikers scannen.

Facebook Messenger krijgt profielnamen en scanbare codes om chats te starten

Facebook Messenger laat je binnenkort een eigen gebruikersnaam maken en vrienden toevoegen door een speciale code te scannen. Bovendien heeft de berichtendienst een mijlpaal behaald: er zijn inmiddels meer dan 900 miljoen gebruikers.
Benjamin Kuijten - · Laatst bijgewerkt:

Facebook Messenger laat je straks codes van gebruikers scannen.

Facebook Messenger wil meer zijn dan slechts een tool om te chatten met je Facebook-vrienden. Het is sinds kort al mogelijk om in te checken met je KLM-vluct dankzij Facebook Messenger, maar de berichtendienst wil nog veel verder gaan. Binnenkort kun je zelf in Facebook Messenger een profielnaam aanmaken en vrienden toevoegen door deze te scannen met speciale codes. Dit kondigde David Marcus aan, de projectleider van Facebook Messenger.

Makkelijker contact leggen met Facebook Messenger

Allereerst krijgen gebruikers binnenkort de mogelijkheid om een gebruikersnaam in te stellen die los staat van je gebruikersnaam op Facebook (het deel achter facebook.com/). Deze gebruikersnamen zijn straks te bereiken via de simpele URL m.me/[gebruikersnaam]. Maar je kunt straks nog veel eenvoudiger mensen toevoegen. Door simpelweg de code te scannen, kun je beginnen met chatten.

Facebook Messenger krijgt gebruikersnamen.

Dit gaat op eenzelfde manier als bij Snapchat, waar veelal gebruik wordt gemaakt van de Snapcode. Facebook Messenger gaat een soortgelijke code gebruiken, zoals hieronder in de screenshots te zien is. Deze mogelijkheid om codes te creëren en te scannen is vooral handig voor bedrijven. Zo kunnen bedrijven eenvoudig contact leggen met klanten, door bijvoorbeeld slechts de code te plaatsen op social media.

Meer sponsors in Facebook Messenger-app

Over bedrijven gesproken: Facebook Messenger lijkt ook meer sponsoren te krijgen in de app, zo meldt BGR. Gebruikers krijgen een lijst te zien van gesponsorde bedrijven die als suggesties getoond worden. Facebook Messenger is helemaal gratis te gebruiken, waardoor Facebook op zoek is gegaan naar een geschikt verdienmodel. Bedrijven kunnen op deze manier betalen om te verschijnen in Facebook Messenger van gebruikers, zodat mensen zo makkelijk contact op kunnen nemen.

Facebook Messenger krijgt gesponsorde bedrijven.

Facebook meldt vandaag ook trots dat er inmiddels meer dan 900 miljoen gebruikers zijn die maandelijks gebruikmaken van Facebook Messenger. Al deze gebruikers versturen elke maand meer dan 1 miljard berichten. Ter vergelijking: chat-app Telegram behaalde onlangs de mijlpaal van 100 miljoen actieve gebruikers, terwijl WhatsApp inmiddels op 1 miljard actieve gebruikers zit. Zowel Facebook Messenger als WhatsApp zijn in handen van Facebook.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 16 juni 2016, 18:23
Categorie Apps
Onderwerp facebook messenger

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.