Facebook-advertenties herinneren je nu aan ‘vergeten apps’

Advertenties in de Facebook-app sporen je nu niet alleen aan om apps te downloaden, maar ook om geïnstalleerde app te blijven gebruiken.

FacebookVeel apps worden na installatie nog maar een paar keer geopend, en Facebook wil adverteerders daar via advertenties iets aan laten doen. Zo sporen advertenties in de Facebook-app je voortaan niet alleen aan om bepaalde apps te downloaden, maar ook om ze te blijven gebruiken. Om dat voor elkaar te krijgen worden Facebook-gebruikers gepresenteerd met verschillende oproepen tot actie, waaronder algemene oproepen als “Gebruik App” maar ook meer specifieke verzoeken als “Winkel nu”, “Boek nu”, “Speel nu” of “Luister nu.” Als je daarop tikt wordt je omgeleid naar het specifieke onderdeel in die app waar je die actie kunt uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan een game-app die je via een advertentie uitnodigt om nieuwe levels te spelen, of een reisapp die je je op de hoogte brengt van reiskortingen en -deals.

Volgens Facebook hebben hun mobiele advertenties voor apps dit jaar al voor 145 miljoen downloads in de Google Play Store and App Store gezorgd. Om het belang voor adverteerders aan te geven citeert het bedrijf in een blogpost een onderzoek waaruit blijkt dat 66 procent van de gebruikers een app na installatie maar 1 tot 10 keer opent. De ontwikkeling biedt ontwikkelaars een aantrekkelijk scala aan nieuwe mogelijkheden om gebruikers betrokken te houden, maar aan de gebruikerskant verandert er ook iets. Daar worden Facebook-gebruikers voortaan actief herinnert aan vergeten apps, waardoor ze dit soort advertenties wellicht sneller zullen aantikken dan in-app reclames die alleen iets proberen te verkopen. De apps zijn immers al geïnstalleerd en eventueel gekocht, en dit is alleen een uitnodiging om ze te bekijken of gebruiken.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 2 oktober 2013, 13:07
Categorie Apple
Onderwerpen facebook, reclame

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.