Gelekt document verklapt details over Apple’s platform voor zelfrijdende auto’s

Uit een gelekt document blijkt dat Apple met een Logitech-racestuurtje het platform voor zelfrijdende auto's wil gaan testen op de openbare weg. Er blijken nog meer details uit het document.

Er zijn documenten gelekt die onthullen hoe Apple’s platform voor zelfrijdende auto’s eruit komt te zien. De interne documenten werden ingediend toen Apple een vergunning aanvroeg om met zelfrijdende auto’s de weg op te gaan. Inmiddels is de vergunning binnen, maar liggen de geheimen ook op straat. Zo gaat Apple een Logitech-stuurwieltje gebruiken om de auto in noodgevallen te bedienen.


Logitech G29 racestuurtje

Apple’s Automated System

Apple’s platform heeft intern de naam ‘Automated System’, maar dat zal waarschijnlijk niet de naam zijn waarmee ze het in de toekomst gaan aanbieden. In de documenten wordt beschreven hoe chauffeurs moeten worden getraind voordat ze plaatsnemen in een autonoom voertuig van Apple. De auto’s gaan op de openbare weg in Californië rijden. Chauffeurs moeten aantonen dat ze een aantal eenvoudige handelingen kunnen verrichten, voordat ze een certificaat krijgen om in het zelfrijdende voertuig te mogen stappen.

Apple Car document U-bocht maken

In totaal gaat het om 7 eenvoudige testjes, waaronder het rijden op hoge en lage snelheid, ingrijpen in het systeem, een u-bocht maken, plotseling bijsturen, plotselinge versnelling en plotseling remmen. Ook moeten de chauffeurs weten wat ze moeten doen als er het afgegeven signaal en de actie niet overeenkomen, bijvoorbeeld als de auto op de verkeerde strook voorsorteert.

Apple Car document: auto met Logitech stuurtje en pedaal

Logitech-stuurwieltje

Als de zelfrijdende software niet actief is, kan de chauffeur het stuur overnemen via een soort computerinterface. Op een foto is te zien dat Apple een Logitech-stuurwieltje en een -pedaal heeft ingebouwd in een Lexus RX450h. Dit is ook het type auto waarvoor Apple goedkeuring heeft gekregen.

Apple Car document voorgeschreven skills

De handleiding telt 41 pagina’s en beschrijft hoe chauffeurs het autonome systeem kunnen overnemen door op het rempedaal te drukken of het stuurwieltje te grijpen. Ook leren de deelnemers om te versnellen, zonder dat het systeem uitschakelt.

Apple Car document: instructie voor chauffeurs

Apple kreeg vorige week de vergunning van de autoriteiten in Californië om te gaan testen op openbare wegen. Het gaat om drie Lexus RX450h SUV en zes chauffeurs. Mocht je interesse hebben om je daarvoor aan te melden: de mensen die tijdens de test achter het stuur kruipen hebben veelal een universitaire graad op het gebied van machine learning. Ze werkten voorheen bij bedrijven zoals Bosch en Tesla.

Bekijk ook

Apple krijgt vergunning voor zelfrijdende auto's op de openbare weg

Apple heeft vergunningen gekregen om in Californië zelfrijdende auto's te testen op de openbare weg. Het bewijst opnieuw dat Apple met een auto-product bezig is.

Project Titan
Apple is al een aantal jaren bezig met Project Titan. Aanvankelijk zou het plan zijn geweest om een eigen auto te maken, die rond 2020 op de weg zou moeten verschijnen. De plannen voor deze ‘Apple Car’ vielen in het water toen eind 2016 de aanvankelijke projectleider Steve Zadesky opstapte. Sindsdien zou Project Titan onder leiding staan van Apple-veteraan Bob Mansfield, die met honderden medewerkers werkt aan een systeem voor zelfrijdende software, bedoeld voor auto’s.

Het volledige document is te vinden op Scribd.

Reacties: 3 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.