Reacties voor: Consumentenbond: ‘Apple moet garantiebeleid verduidelijken’

De Consumentenbond en een aantal Europese consumentenorganisaties eisen dat Apple de garantievoorwaarden op Apple.com verduidelijkt. Nu zouden klanten niet worden ingelicht over de volle garantieperiode die je in Nederland hebt.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 31 reacties

  1. Weet iemand hoe dat zit met apple garantie.

    Ik heb me ipad een half jaar geleden gekocht in de V.S.

    Geldt de garantie ook in NL
    en zo ja, kijken ze naar serienummer (assemblydate) ? of aankoopbon ?

    Ik heb de bon namelijk niet.

  2. Ik heb toevallig gisteren voor het eerst kennis gemaakt met de beroerde garantie van Apple.

    iPhone 4 gekocht in juli 2010. Homebutton weigerde soms. Apple gebeld, die hebben ‘m opgehaald (toen nog binnen 1e jaar) en ongerepareerd terug gestuurd omdat het probleem niet reproduceerbaar was. Nouja, inderdaad, hij leek het weer te doen! Nu is het probleem dubbel en dwars terug maar zit de iPhone buiten het eerste jaar garantie. Was gisteren toevallig in Amsterdam, dus ik loop even langs de Apple store. Konden ze helemaal niets meer voor me doen! 150 euro betalen voor een reparatie buiten garantie. Dat boden ze aan. Apple nog gebeld daarna, maar ook daar nul op rekest. Fijn Apple! Wat moet je hier nu mee?

  3. Eindelijk… Al een paar idevices gehad die net na 1 jaar kapot gingen, apple zei we geven 1 jaar garantie. Maar in de wet staat dat alle elektronische apparaten minimaal 2 jaar garantie moeten hebben. Zou fijn zijn als apple nou eindelijk dat ook echt geeft!

  4. @Jaap: Probeer dit eens, heeft bij mij geholpen!

  5. @Jaap:
    Ik zou het zelf doen.
    Gewoon youtube checken en zelf doen. Helemaal niet moeilijk
    Ben je voor minder dan de helft klaar.

  6. @tom031: Bedankt, maar helaas allemaal al uitgevoerd!

  7. @tom031: Dank goede tip. Ik hoop overigens dat Apple wordt gedwongen om de NL/Europese wetten ter bescherming van de consument snel gaat naleven.

  8. Origineel geplaatst door Floa1512
    Ik zou het zelf doen.
    Gewoon youtube checken en zelf doen. Helemaal niet moeilijk
    Ben je voor minder dan de helft klaar.

    Ik heb een homebutton via ifixit onderweg. We zullen zien!

  9. Het is wel apart dat nadat Apple de boete heeft gekregen in Italië dat ze de voorwaarden niet hebben aangepast voor de rest van Europa. Ik ben trouwens benieuwd hoe het nou precies zit als je bij een APR iets koopt. Dan in de wet staat namelijk dat de verkoper aansprakelijk is.

  10. Ik heb een imac 27 Inc En die is buiten mij garantie van 1 jaar stuk gegaan en appel wou er niets aan doen. Maar ik heb mijn poot stijf gehouden en toch een hagel nieuwe mac gekregen omdat het echt zo is dat er wettelijk 2 jaar op zit.

  11. @Jaap: Ik had hetzelfde probleem. Hercalibratie doet het even maar dan na een dag of wat doet ie het weer slecht. Totdat ik deze op youtube tegen kwam.
    Blijkbaar is de knop vervuild. Door deze langs de randen in te wrijven met alcohol of wd41 lost deze vervuiling op.
    Heb ook al vernomen dat ze dit trucje bij Apple Store ook uitvoeren.
    Dit werkt bij mij wel.

  12. @Jaap: Je rechtsbijstand bellen…

    Origineel geplaatst door bieze
    Ik heb een imac 27 Inc En die is buiten mij garantie van 1 jaar stuk gegaan en appel wou er niets aan doen. Maar ik heb mijn poot stijf gehouden en toch een hagel nieuwe mac gekregen omdat het echt zo is dat er wettelijk 2 jaar op zit.

    Nee je hebt geen 2 jaar garantie. Je hebt 6 maanden garantie. Daarna heb je gedurende de levensduur van het product recht op een conform product. Bij non-conformiteit is de leverancier verplicht dat te herstellen.

  13. Zucht. Daar gaat ie weer. Je hebt twee jaar garantie.

    De eerste zes maanden ligt de bewijslast bij de verkoper, daarna bij de koper. Dat komt erop neer dat als er geen deuken en dergelijke dingen in je computer zitten (waardoor het duidelijk is dat je hem ondeugdelijk hebt gebruikt) je al genoeg bewezen hebt. Die zes maanden worden door de APR’s al genoeg misbruikt om mensen in het zak te zetten en ze wijs te maken dat ze heel blij mogen zijn dat hun superdure computer na zes maanden nog kosteloos gemaakt wordt. Buiten het jaar heb je meestal brute pech en krijg je een dikke rekening gepresenteerd. Schandalig.

    Het werd eens tijd dat er eens iets zou gebeuren rond dit soort praktijken.

  14. Terecht dat er iets van gezegd wordt. Alleen wat is een verwachte levensduur ? Hoe lang is dat ? Stel ik heb een iPhone 4S van pak em beet € 800,00 gekocht. Voor dat geld mag ik toch wel verwachten dat het ding een jaar of 5 meegaat. Niet ?

  15. Heel leuk natuurlijk,, maar wat is de verwachte levensduur van mijn Device, ik vind dat na 2 jaar mijn iPhone oud is en echt wel aan vervanging toe is, maar een ander verwacht dat die er 4 jaar mee kan doen?

  16. Macpro board processor defect, vorig jaar. 2,5jaar oud, naar reparatie en retour.
    Voorzien van nieuw Proc. Board. (kosten 995ex. Btw).

    Fijn meldingen van relatie status gehad totaan afhaal melding.
    Reparatie viel nog binnen garantie regeling Apple, nota nul euro.
    Het kan ook anders bij Apple.

    Mijn advies, zoek eerst goed op internet. Meestal ben je niet de eerste met een probleem.

    Informeer altijd over de te verwachte kosten en stel daar een limiet aan.
    U bent de klant, en U bepaald hoe het moet gebeuren.
    Gaat een bedrijf daar niet mee accoord, vraag dan dit schriftelijk te bevestigen, met vermelding van naam etc.
    Neem vervolgens met je rechtsbijstand verzekering contact op.
    Dat help heel vaak.

  17. @Jaap: Had ook zoiets bij iPod (wel origineel model) en heb ik gebeld. Eerst kreeg ik standaard verhaal (van dat ene jaar) maar toen ik me beriep op het NL/EU recht, werd ik gelijk doorverbonden met de tweede lijn en werd mijn iPod gewoon omgeruild met een splinter nieuwe. Zelfs wat ik had laten graveren (bij Apple) stond er in. En ja, het was echt een nieuwe want ander serienummer op achterkant en in de software. Dus gewoon bellen en gelijk vermelden dat je op de hoogte bent van de rechten die je hebt.

    Succes Jaap!

  18. De garantieservice die je krijgt hangt helemaal niet af van apple, maar van je reseller. Ik heb zelf tot 3 maal een nieuwe iPhone gekregen bij mobistar, waarbij de laatste keer slechts 2 weken voor het vervallen van de 2 jaar garantie was.

    Apple doet daar helemaal niet moeilijk over, het zijn de verkopers die ze niet willen opsturen naar apple.

    Ze hebben me bij de switch trouwens altijd duidelijk uitgelegd wat appleCare inhoudt. Je hebt sowieso 2 jaar garantie op je Mac, en 1 jaar op de batterij. Als je daarbij appleCare neemt heb je op alles meteen 3 jaar garantie.

    Wel is het probleem hun website, waar duidelijk maar één jaar opstaat.

    In mijn geval is er dus helemaal geen probleem, misschien moet je in het vervolg eens langs gaan in de Applestore in Amsterdam? 🙂 Ik denk dat je daar meer kans zult hebben dat ze je helpen.

  19. @Thomas1107: Je hebt technische en economische levensduur. Van een telefoon van deze bedragen mag je verwachten dat deze technisch wel enkele jaren mee gaat. Technisch kan het wellicht 6 jaar mee, terwijl het na 2 jaar (voor jou) niet meer een gangbaar model is. In dit geval kan je je beroepen op de technische levensduur van het toestel. Echter is het ook zo dat je na 2 jaar nog niet de volledige reparatie hoeft te betalen. Zie ook. Wanneer een product in Nederland gekocht is (binnen de EU), treedt dit in werking.

  20. Origineel geplaatst door sheppy
    @Jaap: Had ook zoiets bij iPod (wel origineel model) en heb ik gebeld. Eerst kreeg ik standaard verhaal (van dat ene jaar) maar toen ik me beriep op het NL/EU recht, werd ik gelijk doorverbonden met de tweede lijn en werd mijn iPod gewoon omgeruild met een splinter nieuwe. Zelfs wat ik had laten graveren (bij Apple) stond er in. En ja, het was echt een nieuwe want ander serienummer op achterkant en in de software. Dus gewoon bellen en gelijk vermelden dat je op de hoogte bent van de rechten die je hebt.Succes Jaap!

    Hmm, dat is het proberen waard natuurlijk! Ik ga morgen nog eens een belletje wagen. Altijd beter dan zelf aan het prutsen gaan, en daarmee sowieso alle garantie verspelen!

  21. AppleCare is verlenging van de fabrieksgarantie, dit is wat anders dan de wettelijke garantie waar je als consument recht op heb.
    De consumentenbond moet dit toch wel weten.
    In de voorwaarden omtrent garantie staat dit ook, Apple zal als verkopende partij voldoen aan de wettelijke garantie die geldt in het land.

  22. @Ghostwritertje: Nee dat heb je dus fout. Het is Apple die moeilijk doet en het zijn de APRs die dit daarom ook als smoes opwerpen. Het staat niet voor niets op Apples website: dit is hun beleid hieromtrent. Mobistar heeft het je correct uitgelegd: je hebt x jaar RECHT. Dat recht GUNT Apple jou niet. Ofwel ze houden zich niet aan de wettelijke verplichting die hen is gesteld en zoals in Italië te zien is moet Justitie ze eerst veroordelen aleer ze zich eraan gaan houden.

  23. Wat je uitelkaar moet halen is de garantietermijn (het staat ieder bedrijf vrij daar termijnen aan te verbinden) en de deugdelijkheid van een product (bij een technisch product vaak 2 jaar). Zodra je Iphone (bv) stuk is en Apple weigert dit gratis te repareren moet je Apple in gebreke stellen (wegens het leveren van een ondeugdelijk product) en Apple verantwoordelijk stellen voor de schade.
    Wat bij mij gewerkt heeft was een brief van een advocaat die naar het hoofdkantoor is gegaan. De Iphone werd zelfs voorzien van een nieuw glazen scherm (zonder te vragen).

  24. Na het eerste jaar vervalt je garantie gewoon maar heb je nog consumentenrecht. Mocht je aankoop na dat jaar stuk gaan moet je dus eerst nog wel bewijzen dat het niet jou schuld is. Dat is praktisch onmogelijk omdat je in de meeste gevallen je apparaat niet zelf kan openschroeven. Met AppleCare hoeft dat allemaal niet en heb je sowieso 3 jaar garantie. Altijd doen dus.

  25. Het werd toch wel een keertje tijd zeg….

    @Wouter C: Dat kan je zelf ook doen door ze aan te klagen. Boek 6 van het burgerlijk wetboek mee. Dat is een soort toverboek voor consumenten. Als je daar bij bedrijven mee aankomt gebeuren er plotseling magische dingen zoals dat je reparaties in eens niet zelf hoeft te betalen

  26. Het klopt inderdaad dat consumenten elektronica die gekocht word in de EU een garantietermijn van 2 jaar kent.
    Alleen zou jij als consument aannemelijk moeten maken dat het product niet defect is geraakt door vallen, extreem tempratuur, vocht stof (vuil) jailbreak etc. etc. etc.
    en dat is heel moelijk bij dit soort claims ze zullen altijd proberen eerst af te ketsen dit is een standaard protocol die apple hanteerd als het toestel ouder als een jaar is.
    Het klop ook dat als je zegt dat het toestel binnen de EU gekocht is ze je meteen anders behandelen.
    Maar dan komt het zie maar te bewijzen dat het niet door de consument komt.
    (gewoon moeilijk doen en zeuren dan gaan ze uiteindelijk over op vervanging ,reparatie als je geluk hebt)

  27. @fixdeman: Nooit doen dus. Behalve dat je recht hebt op die twee of vaak meer dan twee jaar kan ik inmiddels een handjevol iphones aanschaffen van al die keren dat ik hier nee tegen heb gezegd!

    Nee, Dixons, nee makro, nee , Apple, nee tmobile nee, geen extra garantie bijkopen! Typisch hollands om je overijverig te verzekeren tegen alles wat los en vast zit, maa nodig is hetniet en overall bespaar je mega door altijd nee te zeggen. Nee! Maar meneer? Nee!

  28. ff een ander vraagje, er is toch geen Apple Care+ verkrijg baar in Nederland, of wel?

  29. mensen begrijpen het hier niet op de forrum/site !! Ik heb een tijd geleden een mac gekocht en ook garantie gekocht.Zonde van je centen vind ik! Wat we allemaal niet uit het oog moeten verliezen is. Apple verkondigd dat ze duurder zijn omdat ze beter zijn dan de rest ze leveren een product van dien hoge standaard dat bv een macboook-pro 1500 euro duurder is dan bv een Samsung laptop van gelijken specs. Als je bij mycom een laptop koopt krijg je standaard 3jr garantie op alle laptops! Yep zelfs een macbook! Het kan dus wel anders. Ik vind dat Apple niet moet zuren en 3jr standaard moet geven en dat men evt 3jr er bij kan kopen! Dat lijkt me niet meer dan normaal voor de kwaliteit die zij pretenderen te verkopen! Snap mezelf en ook jullie soms niet we zijn gewoon gek dat we het accepteren mensen! Volgende keer loop ik de winkel binnen stel een laptop van 2700 euro samen en bij het betalen breng ik de kwestie garantie naar boven zegt men 1jr dan kap ik er mee! En dat doe ik iedere keer tot ze toegeven! Fuck ze sorry hoor wordt er gewoon emotioneel van hahah

  30. Jullie hebben het alleen over de garantie, maar het lost natuurlijk ook de ergernissen op zoals niet werkende randapparatuur, software fouten, soms ook de kostbare Airport apparaten en in sommige gevallen wordt het product opgehaald.
    Al met al een stukje meerservice waarvoor je normaal bij de computerboer betaald omdat het niet om defecten gaat maar om ‘gebruikersfouten’, 3 jaar lang geen onverwachte kosten/koppijn. Dat is ook wat waard natuurlijk. En houd er rekening mee dat niet iedereen even veel Apple kennis heeft. Het overgrote deel van de klanten is een nieuwe gebruiker en die vinden het hartstikke fijn dat ze door Apple zelf geholpen kunnen worden wanneer ze gebruikersfouten maken, en dat dan zonder extra kosten buiten AppleCare aanschaf.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.