Bellen via Wi-Fi op de iPhone.

Vodafone activeert bellen via Wi-Fi in iOS 10.2: zo zet je het aan

Vodafone heeft voor klanten Bellen via Wi-Fi ingeschakeld met ingang van iOS 10.2. Als je als Vodafone-klant de nieuwste versie van iOS 10 geïnstalleerd hebt, vind je bij de Telefoon-instellingen een nieuwe optie. Bellen via Wi-Fi loopt via je eigen internetnetwerk.
Benjamin Kuijten - · Laatst bijgewerkt:

Bellen via Wi-Fi op de iPhone.
Bellen via Wi-Fi is al sinds iOS 8 mogelijk op de iPhone, maar werd niet ondersteund in Nederland. Met iOS 10.2 is daar verandering in gekomen, want Vodafone heeft de Bellen via Wi-Fi-optie ingeschakeld. Bellen via Wi-Fi maakt het mogelijk om een gewoon telefoongesprek te voeren als je bijvoorbeeld slecht bereik hebt met je eigen provider.

Update 28 januari 2017: Vodafone heeft nu ook VoLTE (bellen via 4G) ingeschakeld voor iPhone-gebruikers. Hier lees je meer:

Bellen via Wi-Fi: beschikbaar bij Vodafone met iOS 10.2

Bellen via Wi-Fi werkt als volgt: je voert een telefoongesprek via het Wi-Fi-netwerk waarmee je verbonden bent. Echter worden de kosten voor het telefoongesprek gewoon bij je eigen provider gerekend, in dit geval Vodafone. Je kunt dus niet onbeperkt bellen als je dat niet in je abonnement hebt, want het voeren van een telefoongesprek komt gewoon op je Vodafone-rekening te staan. Bellen via Wi-Fi is dan ook vooral handig als je bij Vodafone zit, maar in je eigen huis een slecht mobiel bereik hebt. Doordat je via je eigen Wi-Fi verbinding contact maakt met Vodafone, kun je toch een gewoon telefoongesprek voeren.

Bellen via Wi-Fi via Vodafone.

Om Bellen via Wi-Fi in te schakelen, moet je het volgende doen:

  1. Werk je iPhone bij naar iOS 10.2.
  2. Ga na het updaten naar Instellingen > Algemeen > Info. Er verschijnt nu een melding in beeld dat er een update is. Voer deze uit. Het gaat om versie vf nl 27.1.
  3. Ga daarna op je iPhone naar Instellingen > Telefoon. Er staat nu een optie genaamd Bellen via wifi. Zet deze functie aan.

Bellen via Wi-Fi met Vodafone.

In onze korte test kregen we in eerste instantie gemengde resultaten. Bij een zakelijk abonnement lukte het om de vliegtuigmodus te activeren en Wi-Fi aan te zetten, waarna linksboven in beeld de aanbieder Vodafone NL Wi-Fi in beeld kwam. Bij een privé-abonnement duurde het even voordat de juiste providernaam (Vodafone NL Wi-Fi) in beeld kwam. Na het opnieuw opstarten van het toestel en de vliegtuigmodus, Wi-Fi en Bluetooth aan te hebben gezet, lukt het om te bellen via Wi-Fi. We merkten bij het uitvoeren van een test ook dat de geluidskwaliteit een stuk beter was dan bij een gewoon telefoongesprek.

Bedankt voor de tipgevers!

Revisiegeschiedenis:

  • 2017 - 28 januari: Vodafone heeft bellen via 4G (VoLTE) ingeschakeld, daarom heeft dit artikel een update gekregen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 28 januari 2017, 9:35
Categorieën iOS, Providers
Onderwerpen bellen, Vodafone

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.