Apple werkt aan verbeterde online winkel met sociaal element

Apple onderzoekt mogelijkheden om de ervaringen met online winkelen te verbeteren. Dit blijkt uit een nieuwe patentaanvraag getiteld 'Enhancing Online Shopping Atmosphere', dat deze week werd ontdekt.
Michel Lusthof - · Laatst bijgewerkt:

Apple LogoApple onderzoekt mogelijkheden om de ervaringen met online winkelen te verbeteren. Dit blijkt uit een nieuwe patentaanvraag getiteld ‘Enhancing Online Shopping Atmosphere’, dat deze week werd ontdekt. Volgens het bedrijf heerst er in een online winkelomgeving een minder vriendelijke sfeer dan in een gewone winkel. Door het toevoegen van een sociaal element zou dit niet alleen leiden tot een ervaring die ‘minder steriel en geïsoleerd is’, maar zou het uiteindelijk de consument ook aanmoedigen om meer geld uit te geven dan hij in een gewone webshop zou doen. En dat is uiteindelijk waar het ook bij Apple om draait.

Een mogelijke oplossing om de ervaring te verbeteren, is het bijhouden van wat klanten in de winkel doen. Zo kan gekeken worden wat klanten in een bepaalde sectie van de store doen en welke specifieke producten andere klanten momenteel bekijken. Die informatie kan vervolgens gebruikt worden om andere klanten te wijzen op wat populair is in de winkel. Dit is overigens niet geheel nieuw. In de iTunes Store laat Apple bijvoorbeeld nu al zien wat klanten, die een specifiek nummer of album gekocht hebben, nog meer hebben gekocht.

Apple gaat hierin echter een stapje verder door deze informatie real-time aan te bieden. Hierbij zou het dan ook om informatie kunnen gaan, die toont hoeveel mensen een product hebben bekeken of hoeveel mensen dat product op dat moment bekijken of reeds aan hun winkelmandje hebben toegevoegd. Daarnaast zouden gebruikers ook statistieken voor een bepaald land of werelddeel kunnen inzien om te achterhalen wat klanten in specifieke landen hebben gekocht.

Patent - Online store met sociaal element

Tot zover is dat nog redelijk afstandelijk. De gebruiker krijgt enkel wat gegevens te zien, die overzichtelijk op het scherm worden weergegeven. Apple beschrijft daarnaast ook mogelijkheden om daadwerkelijk met andere gebruikers te communiceren, om bijvoorbeeld producten of persoonlijke ervaringen met elkaar te delen. Het is echter niet zo dat je daar verplicht aan moet deelnemen: in het patent worden ook mogelijkheden beschreven om aan te geven dat je ergens niet aan mee wilt doen.

Tot slot wil Apple ook een van de grotere voordelen van een fysieke winkel, contact met verkopers en andere specialisten, vertalen naar de online winkel. In het patent worden mogelijkheden beschreven om, wanneer de klant op een bepaalde knop klikt, meteen een vraag over een bepaald product aan een medewerker te kunnen stellen. Deze medewerkers kunnen verschillende niveaus hebben. Zo staat een ‘H’ voor algemene hulp, terwijl een medewerker gespecialiseerd in software met een ‘S’ aangeduid zou kunnen worden.

Via: AppleInsider

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 16 april 2010, 12:07
Categorie Apple
Onderwerpen apple store, realtime, statistiek, werk, winkelen

Apple Store

Lees alles over de Apple Store: waar vind je Apple Stores, wat is er zo bijzonder aan en hoe kun je er terecht voor reparaties? Hieronder vind je alle info op een rij!

Apple Store

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.