Apple Watch

Apple Watch nu al bekendste smartwatch in Nederland

De Apple Watch is in Nederland al de bekendste smartwatch en verslaat nu al de Samsung Gear in naamsbekendheid, ook al is het horloge nog niet verkrijgbaar.

Apple WatchVraag een Nederlander welke smartwatches hij kent en de kans is groot dat je ‘Apple Watch’ te horen krijgt. Uit een onderzoek van TechTrends onder ruim 1.700 Nederlanders blijkt dat de Apple Watch de bekendste smartwatch is: maar liefst 39 procent van de Nederlanders kent de Apple Watch! De al veel langer bestaande Samsung Gear komt met 27 procent op de tweede plaats. Tweederde van de Nederlanders heeft wel eens gehoord van slimme horloges in het algemeen. De naamsbekendheid is vooral hoog onder jongeren (77), maar ook bij de ouderen van 56 jaar en ouder is 54 procent al op de hoogte dat er smartwatches bestaan.

Lees ook: Dossier Apple Watch

Het onderzoek laat ook zien op welke doelgroep Apple zich het beste kan richten: mannen (72%) zijn vertrouwder met het idee van een smartwatch, in vergelijking met vrouwen (61%). En hoogopgeleiden (82%) weten beter wat een smartwatch is, dan lager opgeleide Nederlanders met maximaal een VMBO-diploma (52%). Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hoogopgeleide mannen ook het eerst de portemonnee zullen trekken om en smartwatch te kopen, maar de resultaten komen wel mooi overeen met het beeld dat we hebben van de doorsnee early adopter: jong, man en hoog opgeleid.

apple-watch-vlinderWat opmerkelijk is, is dat de Apple Watch een grotere naamsbekendheid heeft dan concurrerende smartwatches, terwijl het horloge nog niet eens op de markt is. TechTrends keek overigens niet alleen naar smartwatches, maar ook naar de bekendheid en het gebruik van allerlei andere innovaties de op ons afkomen: contactloos betalen, online colleges, ridesharing, e-healthtoepassingen, smartwatches, drones, virtual reality en Google Glass. Een viertal innovaties is al doorgedrongen tot de late majority (de groep mensen die eerst de kat uit de boom kijkt): contactloos betalen, medicijnen via internet bestellen, Google Glass en smartwatches.

Toch betekent bekendheid nog niet dat mensen er ook daadwerkelijk geld uitgeven: want ondanks het feit dat 67 procent van de Nederlanders wel eens van een smartwatch heeft gehoord, heeft slechts 1 procent er eentje in bezit. De meeste Nederlanders vinden het huidige aanbod aan smartwatches te duur voor de toegevoegde waarde. Te duur? Dat probleem zal Apple niet voor ze gaan oplossen. Maar Apple gaat er ongetwijfeld wél voor zorgen dat het percentage van 1 procent volgend jaar flink omhoog schiet.

Hieronder zie je de bekendheid met nieuwe technologieën, met daaronder een grafiek waarin de werkelijke adoptie is uitgezet. Smartwatches bevinden zich daarbij nog in de lagere regionen, samen met Google Glass en VR.

bekendheid innovaties smartwatch nederlanders

adoptie innovaties smartwatch nederland

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 20 oktober 2014, 9:11
Categorie iDevices
Onderwerpen apple watch, smartwatch

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.