Reacties voor: Apple voegt Nederlandse garantievoorwaarden toe aan website

Apple heeft de Nederlandse garantievoorwaarden toegevoegd aan zijn website. Tot op heden kon je alleen het Europees consumentenrecht en Apple's AppleCare-garantie vinden op de pagina.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 19 reacties

  1. Dus waar het op neer komt, je hebt één jaar garantie van Apple en daarna heb je pech. Ik heb op dit moment een conflict met Apple over een telefoon die net één jaar oud.

    Maar ik heb er wat van geleerd: koop NOOIT producten bij Apple zelf. Ga naar een winkel als Dixons of iets dergelijks. Zij geven je altijd minimaal twee jaar garantie zonder dat Apple daar wat over te zeggen heeft.

  2. Een MacBook die na 1 jaar kapot gaat voldoet redelijkerwijs niet aan de verwachtingen, de levensduur van een laptop is langer dan 1 jaar. Eerder 2 of 3. Hierdoor is Apple volgens de Nederlandse consumentenwetgeving nog steeds verplicht je te helpen na dat jaar. Dit staat zo niet in heet staatje hierboven.

    Dit geldt overigens ook voor telefoons. Als deze buiten jouw schuld om kapot gaat na een jaar, en jij kan redelijk maken dat dit niet jouw schuld is, is het een technisch probleem die vanaf fabricage aanwezig was en behoren ze je gewoon te helpen. Ik zou eens met ConsuWijzer bellen en desnoods dreigen met rechtsbijstand.

    Wat betreft AppleCare: heel handig om gezeur te voorkomen, dat koop je ermee af, je koopt niet de verplichting dat ze jouw helpen, puur het gedoe en gezeur koop je af, want ze behoren je volgens onze wetgeving gewoon te helpen als je zelf niet de veroorzaker bent van de schade. Daarnaast is AppleCare ideaal als je regelmatig naar het buitenland gaat, dan ben je altijd verzekerd van hulp zonder gezeik.

  3. Daar de prijzen van Apple vaak vast staan is het verstandiger om je Apple producten bij Dixons te kopen aangezien Dixons sinds 1 mei 3 jaar garantie bied op alle Apple producten. Je hoeft dus geen Apple care meer aan te schaffen of je recht op non conformiteit aan te vechten.
    http://www.dixons.nl/klantenservice/

  4. @Dennis de Jong: Ja hetgeen wat jij hierboven zegt heb ik ook tegen de medewerker van Apple gezegd en ik heb zijn manager erbij laten halen. Ook hem heb ik het verhaal uitgelegd, maar ze bleven erbij dat ik maar één jaar garantie had en nu 150 euro moest betalen.

  5. @Patrick: Als Apple de verkoper is zijn ze verplicht je minimaal 2 jaar garantie te bieden. Als deze buiten jouw schuld om (dus uitgesloten zijn vallen, waterschade, extreem gebruik etc.) kapot gaat binnen deze periode mag je veronderstellen dat het product bij aankoop al defect was. Apple als fabrikant hoeft je maar één jaar garantie te bieden (fabrieksgarantie). Apple als verkoper niet.

    Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Gelijk werk van maken. Je wint gegarandeerd.

  6. @Danny Ronday: Mooi van Dixons. Alleen vreemd dat Mycom niet dezelfde garantie geeft want Mycom, Dixons, Dynabyte is volgens mij allemaal 1 pot nat. Ook hebben ze “Niet goed binnen 24 dagen, geld terug”. Dus weinig reden om nog bij Apple of iCentre e.a. te kopen.

    Zie “MyCom neemt Dixons en Dynabyte over“.

  7. Er is dus niets veranderd. Let wel: ook bij je Premium Reseller krijg je minimaal 2 jaar garantie (consumentenrecht). Bovendien zijn zij de Apple Experts dus lijkt me dat bij reparatie je Mac daar in betere handen is dan bij een Mediamarkt. Ook geldt al het bovenstaande niet als je Mac zakelijk is gekocht.

  8. @Patrick: Nou ik heb mijn iPhone bij de MediaMarkt gekocht, maar ik heb toch echt 4 maanden moeten wachten (dus 4 maanden zonder iPhone gezeten) en de rechtsbijstandsverzekering in moeten schakelen om garantie te krijgen voor mijn 1 jaar en 4 maanden oude iPhone 4. Echt een klantenservice van 0 bij de MediaMarkt, niet kopen daar!

  9. Origineel geplaatst door Fix
    Er is dus niets veranderd. Let wel: ook bij je Premium Reseller krijg je minimaal 2 jaar garantie (consumentenrecht). Bovendien zijn zij de Apple Experts dus lijkt me dat bij reparatie je Mac daar in betere handen is dan bij een Mediamarkt. Ook geldt al het bovenstaande niet als je Mac zakelijk is gekocht.

    Was dat maar waar maar de APR’s verschuilen zich laf allemaal achter Apple’s voorwaarden. Dus maar 1 jaar.

    En wie zegt jou dat mediamarkt, Dixons, e.a. zelf repareren? Kan namelijk niet want Apple verkoopt geen onderdelen. Wat die bedrijven doen is voor enkele tientjes een verzekering afsluiten. Kun je zelf ook als particulier en dan kost het gelijke van Applecare opeens maar 90 euro i.p.v. meer dan 200 euro. En die ketens krijgen diezelfde verzekering stukken goedkoper dan jij.

  10. Hoe zit dit met apparaten die je voor de nieuwe voorwaarden hebt gekocht. Worden deze apparaten wel in de nieuwe voorwaarden meegenomen?

  11. iedere keer die vermoeiende discussie omtrent garantie!! Wij als klanten moeten de macht weer tot ons nemen mensen! 2jr is minimaal voor een product van apple prijs kwaliteit niveau. En als je appleCare er bij koopt dan moet daar 3jr bij komen Voor een macbook pro betaal je daar 350 euro voor.En heb je dan totaal 5jr garantie.Voor mijn Samsung tv heb ik ook 5jr totaal garantie voor minder dan 305 euro dus het kan wel!! Maar ja als de consument apple de rijkste bedrijf maakt ooit en wij niet meer van ze verwachten komen ze er mee weg!!

  12. @Patrick: @viermaalraden: Deze ervaring heb ik ook met Apple gehad. Defecte oplader voor mijn Macbook Pro. Ging na ongeveer 13 maanden stuk. Retailer verschuilde zich achter Apple en Apple wees naar de garantie voorwaarden van 1 jaar. Omdat ik mijn laptop voor mijn werk gebruik kon ik niet zo lang zonder lader en na een weekje heen en weer mailen was ik het helemaal zat en heb ik zelf een nieuwe gekocht.

  13. Volgens mij zegt het bovenstaande overzicht dus dat het eigenlijk niet uitmaakt waar (in NL) je een Apple product koopt, de NL garantieregels zijn van toepassing. Ik kan me alleen voorstellen dat als je in de Apple store iets koopt, de medewerker zal proberen zich te beroepen op de ‘beperkte’ Apple garantie. Echter, de Apple store is een NL winkel en dus valt deze in de eerste kolom van het bovenstaande overzicht.

    Ik ben het wel eens met Danny. Om discussie ver voorkomen zou ik mijn MacBook kopen bij Dixons of MyCom.

  14. @Dennis de Jong: Sterker nog, je hoeft helemaal niet te bewijzen dat het jouw schuld niet is. Gewoon heen gaan en zeggen dat het kapot is gegaan en dat je je beroept op art 7:17 van het Burgelijk Wetboek: het conformiteitsvereiste. Als zij dan komen met het argument dat het jouw schuld is dat het kapot is gegaan moeten ze dit ook kunnen aantonen.

  15. Gewoon een class-action suit dat Apple de geldende wetgeving volgt.
    Op straffe dat ze de verkoop in NL staken.
    Ik heb al een paar keer een doos met kapotte adapters in (destijds) Bunnik naar binnen gekieperd met de verzuchting “houd dit maar, ik koop wel kwaliteit uit China.”

  16. @viermaal raden.: APR’s geven je precies het consumentenrecht dat zoals hierboven in de kolom. Loop maar eens een Amac binnen.
    Juist omdát de mediamarkt e.d. Het niet zelf repararen en de APR’s juist wel een eigen door Apple aangewezen technische dienst hebben is het veel interessanter om bij een APR te kopen.

  17. Origineel geplaatst door Fix
    Er is dus niets veranderd. Let wel: ook bij je Premium Reseller krijg je minimaal 2 jaar garantie (consumentenrecht). Bovendien zijn zij de Apple Experts dus lijkt me dat bij reparatie je Mac daar in betere handen is dan bij een Mediamarkt. Ook geldt al het bovenstaande niet als je Mac zakelijk is gekocht.

    Premium Resellers experts? Ha, laat me niet lachen zeg. En als je in de winkel komt zeggen ze standaard: “ah meneer, dat is nou jammer, want op alle onderdelen heeft u twee jaar garantie, maar op dat ene dat nu kapot is bij u net niet, want dat is een gebruikersonderdeel en daar hebt u maar één jaar garantie op.” En dan kan je oprotten met je dure computer.

    Sorry voor mijn taalgebruik, maar ik word er ontzettend kwaad van. €2000 voor een computer en na een jaar wandelen gestuurd worden, is zéér frusterend.

    Ik hoef helemaal geen doorzichtige trap en de grootste store van de BENELUX, ik wil gewoon geholpen worden zoals het hoort.

  18. Origineel geplaatst door Fix
    @viermaal raden.: APR’s geven je precies het consumentenrecht dat zoals hierboven in de kolom. Loop maar eens een Amac binnen. Juist omdát de mediamarkt e.d. Het niet zelf repararen en de APR’s juist wel een eigen door Apple aangewezen technische dienst hebben is het veel interessanter om bij een APR te kopen.

    Onzin. Ik schreef dat APR’s zich achter Apple verschuilen!

    En waar denk jij dat MM, Dixons en meer defecte Appeltjes laten repareren? juist ja bij de Authorized Repair Centres.

    Maar blijf jij rustig in je sprookje van die aardige lieve APR geloven. Als je de dag daarna terug komt met een defecte pixel dan is dat jammer maar zeggen ze “Apple vindt dat geen reden om te ruilen” terwijl als je bij de Online Store of Dixons, MM koopt je 14 dagen de tijd hebt om te retourneren en dan zonder enig probleem je geld terug krijgt. Noem mij 1 APR die deze service geeft voor rechtstreeks bij hen aangeschafte apparatuur. Winkel uit dan jammer.

  19. Origineel geplaatst door .Joop
    @Dennis de Jong: Sterker nog, je hoeft helemaal niet te bewijzen dat het jouw schuld niet is. Gewoon heen gaan en zeggen dat het kapot is gegaan en dat je je beroept op art 7:17 van het Burgelijk Wetboek: het conformiteitsvereiste. Als zij dan komen met het argument dat het jouw schuld is dat het kapot is gegaan moeten ze dit ook kunnen aantonen.

    Dat geldt dus enkel het eerste half jaar. In het eerste half jaar zal ligt de bewijslast voor onjuist gebruik bij de andere partij, na het eerste half jaar ligt die last bij de consument.

    Bij een jaar oud apparaat moet je dus zelf aantonen dat de oorzaak van een gebrek niet in onjuist gebruik van jouw zijde ligt.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.