Apple investeert $250 miljoen in maker van Gorilla Glass

Apple gaat flink investeren in het stevige glas van fabrikant Corning. Er zal 250 miljoen dollar worden geïnvesteerd in de fabrikant, die al sinds het prille begin betrokken is bij de iPhone.

Update 18:30 uur: Apple heeft nu ook een persbericht uitgebracht.

$250 miljoen voor Corning

Het geld is afkomstig uit een fonds van 5 miljard dollar, dat Apple opzij heeft gezet voor productie in de VS. De glaspanelen van Corning worden gemaakt in een plaatsje in Kentucky. Het is wel vaker voorgekomen dat Apple geld investeerde in Corning, om alvast de productie te voorfinancieren. In ruil daarvoor kreeg Apple een betere prijs. Fabrikanten krijgen op die manier geld om bijvoorbeeld in R&D te investeren of om de fabrieken te moderniseren. Corning heeft in totaal nu $450 miljoen ontvangen uit Apple’s fonds voor Amerikaanse productie. In 2017 ging er ook al $200 miljoen richting Kentucky.


Eerder schreven we hoe het kon gebeuren dat de originele iPhone in 2007 geen plastic scherm kreeg. Daarbij speelde de huidige tweede man bij Apple, Jeff Williams, een cruciale rol. Aanvankelijk was het idee om de iPhone een plastic scherm te geven, maar dat leverde te veel krassen op. Steve Jobs gaf de opdracht om een alternatief te verzinnen, maar die bestond nog niet. Corning had wel wat ideeën op de plank liggen, die nog niet rijp voor productie waren. Uiteindelijk werd met man en macht gewerkt om Gorilla Glass voor de iPhone toch op tijd klaar te krijgen.

Corning fabriek

Corning ontwikkelde Gorilla Glass speciaal voor de eerste iPhone. Jobs’ voormalige Xerox PARC-vriend John Seely Brown zat op dat moment in de raad van bestuur bij Corning, dus de link was snel gelegd. Daarna onderhielden beide bedrijven een lange relatie, zo blijkt onder andere uit de biografie die Walter Isaacson schreef.

Gorilla glass door Corning

Apple en Corning hebben geen details over de deal naar buiten gebracht. Wel heeft Jeff Williams een een reactie gegeven, waarin hij benadrukt hoe belangrijk inventiviteit is bij het maken van toonaangevende producten. Beide bedrijven zijn er trots op dat ze Amerikaanse innovatie en geavanceerde productietechnieken gebruiken om lastige technologische uitdagingen aan te kunnen. Toch loopt niet elke samenwerking van Apple succesvol af: het plan was om een fabriek voor saffierglas op te zetten, maar dat mislukte faliekant.

Apple heeft ook geld gestoken in chipmaker Finisar Corp ($390 miljoen) en een kleinere producent van aluminium ($10 miljoen), om te zorgen dat het smeltproces koolstofvrij kan plaatsvinden.

Revisiegeschiedenis:

  • 2019 - 17 september: Persbericht van Apple toegevoegd.

Reacties: 5 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.