iculture-biz
iCulture Biz Ook zakelijk scherp

Apple en IBM gaan samenwerken op zakelijke mobiele markt

Apple en IBM hebben een exclusieve samenwerking aangekondigd voor de zakelijke markt. Ze gaan samen zakelijke apps ontwikkelen en IBM gaat iPhones en iPads verkopen aan zakelijke klanten.
Michel Lusthof - · Laatst bijgewerkt:

Apple en IBMApple en IBM hebben dinsdagavond een exclusieve samenwerking aangekondigd waarin de bedrijven gaan samenwerken om de zakelijke markt te bereiken. Dat hebben de twee bedrijven via een gezamenlijk persbericht bekendgemaakt. Dit betekent onder meer dat IBM iPhones en iPads aan haar zakelijke klanten zal gaan aanbieden. Daarnaast zullen de twee bedrijven gaan samenwerken aan verschillende nieuwe apps en diensten gericht op de zakelijke markt, waaronder AppleCare voor het bedrijfsleven. De stap is opmerkelijk omdat Steve Jobs erom bekend stond dat hij IBM als zijn grootste vijand zag. De 1984-reclamespot die daarop gebaseerd is, werd wereldberoemd.


apple-ibm-cook-romettyIn het persbericht schrijven beide bedrijven dat de samenwerking erop gericht is om belangrijke uitdagingen voor mobiel werken aan te pakken en een beweging in het zakelijke landschap teweeg te brengen. Als onderdeel van de samenwerking tussen beide bedrijven zal IBM onder de naam IBM MobileFirst for iOS meer dan 100 specifieke bedrijfsoplossingen, waaronder apps, exclusief voor de iPhone en iPad ontwikkelen. Die komen in het najaar en in de loop van 2015 beschikbaar. De aanpassingen voor zakelijke gebruikers in iOS 8 lijken daarin een belangrijk rol te gaan spelen. Ook de clouddiensten van IBM worden geoptimaliseerd voor het iOS-besturingssysteem. Apple introduceert daarnaast een speciale nieuwe AppleCare-dienst die tegemoet komt aan de wensen van het bedrijfsleven, waarbij 24/7 ondersteuning van Apple en IBM met elkaar gecombineerd wordt.

Apple was al populair onder bedrijven en zakelijke gebruikers – 98 procent van de 500 grootste bedrijven (Fortune 500) gebruikt iOS. Dankzij de samenwerking kan Apple een nog grotere impact op deze markt uitoefenen en een groter bereik realiseren.

Steve Jobs en IBM

IBM is vooral gespecialiseerd in allerlei big data-oplossingen en analysetools voor tienduizenden klanten wereldwijd. Hoewel Apple al veel van de zakelijke markt in handen heeft, is de samenwerking voor beide bedrijven erg belangrijk. BlackBerry is de zakelijke markt inmiddels zo goed als kwijt, maar er is in de ogen van Apple nog een andere kaper op de kust: Google. Toch is de samenwerking op z’n zachtst gezegd opmerkelijk te noemen. In de ogen van Steve Jobs was IBM aartsvijand nummer 1, zoals ook in de kenmerkende commercial uit 1984 maar al te goed duidelijk wordt gemaakt. Jobs zei in de jaren tachtig:

If, for some reason, we make some big mistake and IBM wins, my personal feeling is that we are going to enter a computer Dark Ages for about 20 years.

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Een interne memo, die in handen is van 9to5Mac, maakt dan ook goed duidelijk wat het verschil in leiderschap voor Apple betekent. Tim Cook spreekt van ‘het beste van twee bedrijven’, een citaat dat 30 jaar geleden ondenkbaar zou zijn:

Deze samenwerking brengt het beste van twee bedrijven samen. Het is geweldig nieuws voor Apple, IBM en voor zakelijke klanten wereldwijd en ik ben erg verheugd dat we van start kunnen gaan.

Dit artikel is onderdeel van de reeks iCulture Biz, waarin we onderwerpen bespreken die voor zakelijke gebruikers interessant zijn.

Reacties: 18 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.