Apple verkocht 15 procent meer iPads, hoe kan dat?

De iPad is terug! Met een groei van 15% is duidelijk dat veel mensen met een oudere iPad zijn overgestapt op de nieuw aangekondigde modellen van dit voorjaar. Waar gaat het naartoe?
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Apple bracht gisteravond de nieuwste kwartaalcijfers uit en wat niemand had zien aankomen was een spectaculaire groei in de verkoop van iPads. Apple verkocht 15% meer iPads in vergelijking met vorig jaar en het is de eerste keer sinds 2014 dat er weer groei in zit. Hoe kan dat? En wat kunnen we de komende tijd verwachten?


Dock op de iPad met apps in iOS 11.

15% meer iPads verkocht

Alle ogen waren bij de aankondiging van de kwartaalcijfers gericht op de iPhone, maar juist de andere productcategorieën waren de ster van de show. Alle cijfers stonden in de plus, waaronder een groei van +22% bij diensten en +23% bij overige producten zoals AirPods en Apple TV’s.

Maar wat ons vooral opviel was de plotselinge groei bij de iPad. Voor een apparaat dat jaar op jaar steeds verder leek weg te glijden zijn het opvallend mooie cijfers. Apple verkocht 11,4 miljoen iPads in het kwartaal dat van april tot en met eind juni liep. Tim Cook had blijkbaar nog meer verwacht, want hij sprak van “erg positieve resultaten” tijdens de nabespreking en haalde de dooddoeners “awesome” en “incredible”, niet eens uit de kast. Wel vertelde hij dat de iPad in de afgelopen vier jaar nog nooit zo’n hoog marktaandeel heeft behaald.

Goedkopere iPads
Vergeleken met het voorgaande kwartaal werd zelfs een groei van +28% geboekt. Maar uit de cijfers is wel iets anders af te leiden: want ondanks de spectaculaire groeicijfers werd er in vergelijking met een jaar geleden maar 2% meer omzet geboekt bij de iPads. Apple gaf zelf geen duidelijke verklaring hoe dat zit, maar het is eigenlijk vrij gemakkelijk af te leiden: klanten kochten minder dure iPads en iedereen die de ontwikkelingen de afgelopen maanden een beetje heeft gevolgd, weet dan om welk apparaat het gaat: de goedkopere nieuwe 9,7-inch iPad is blijkbaar een bestseller geweest.

https://www.iculture.nl/reviews/ipad-2017-review/

Vooral groei door upgrades
Apple bracht in juni ook nog twee nieuwe iPad Pro’s uit, van respectievelijk 10,5 en 12,9-inch, maar die deden tijdens het april-mei-juni-kwartaal maar korte tijd mee en hebben waarschijnlijk niet zoveel impact gehad op de totale verkoopcijfers. Het werkelijke succesnummer van het kwartaal is de 9,7-inch iPad, die bedoeld was voor al die mensen die nog een verouderde iPad thuis hadden liggen en het hoog tijd vonden om eens te upgraden. Die missie is zo te zien geslaagd. Dit voorjaar werd er ook bij de iPad mini 4 het één en ander aangepast, want deze is alleen nog beschikbaar met de hoogste opslagcapaciteit, namelijk 128GB. De prijs van dit model is gelijk gebleven met de 32GB-versie die voorheen beschikbaar was, waardoor je dus meer opslag voor hetzelfde geld krijgt. Mogelijk heeft dit ook wat mensen over de streep getrokken.

Apple heeft nu bij de iPads een duidelijk assortiment: twee goedkope modellen voor gewone gebruikers en twee dure modellen voor professionals. Daarmee kunnen ze niet alleen de consumenten bedienen, maar ook het bedrijfsleven en het onderwijs. Afhankelijk van het budget kunnen ze dan kiezen voor een goedkoop of een duur model.

Het is overigens wel wat te vroeg om te beweren dat de iPad weer helemaal terug van weggeweest is. De komende tijd kan de groei best weer wat inzakken, want alle mensen die dit voorjaar op een nieuwe iPad zijn overgestapt, gaan de komende drie tot vier jaar waarschijnlijk geen nieuwe kopen.

Reacties: 16 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.