Sonic & SEGA All-Stars Racing: racen met bekende SEGA-personages (Review)

Review van de nieuwste Sonic game: Sonic & SEGA All-Stars Racing. Een race-game waar vooral plezier voorop staat en veel weg heeft van Mario Kart.
Jeroen Wienen - · Laatst bijgewerkt:

Sonic iconSonic & SEGA All-Stars Racing is niet vergelijkbaar met de Sonic-games die al in de App Store te vinden zijn. Dit waren allen platformgames, waar Sonic & SEGA All-Stars Racing, zoals de titel al doet vermoeden, een racespel is. In dit spel race je met Sonic of een van zijn vele vrienden door verschillende parcours. Sonic & SEGA All-Stars Racing is een universele app, maar wij kijken vandaag alleen naar de iPhone-versie.

Besturing

Je racewagen rijdt automatisch zo hard mogelijk vooruit. Achteruit rijden doe je door de rem in te houden. Sturen doe je door middel van de accelerometer: door je iPhone naar links en rechts te bewegen laat je Sonic naar links of rechts rijden. Een belangrijk deel van de besturing is driften. Door te driften verlies je amper snelheid, maar kun je wel scherper sturen, waardoor je makkelijker door een bocht glijdt. Na een drift krijg je een turbo boost. De duur van deze turbo boost is afhankelijk van de duur van de drift. Hiermee heb je een wapen in de hand om je tegenstanders in te halen.

Kom je met je racewagen buiten de baan terecht, dan word je snel weer op de baan geplaatst, waardoor je amper tijd verliest. Dat is anders wanneer je tegen een muur aan rijdt. Je moet dan achteruit rijden en eromheen sturen, wat veel tijd kan kosten. De besturing werkt iets minder nauwkeurig dan bij bijvoorbeeld Real Racing. Je zult je iPhone dus iets heftiger heen en weer moeten bewegen om hetzelfde effect te creëren. Hier wen je overigens snel aan.

Verschillende gamemodi

Grand Prix

Een Grand Prix is een cup die bestaat uit verschillende races. Aan het einde van de race worden punten toegekend, afhankelijk van de plaats waarop je gefinisht bent. Deze cups zijn in verschillende moeilijkheidsgraden te spelen. In de review van een vorige Sonic-game gaven wij kritiek op het feit dat alle levels direct speelbaar waren. In deze game is dat misschien iets te ver doorgevoerd: je moet beginnen bij de meest eenvoudige moeilijkheidsgraad. Heb je hier alle banen vrijgespeeld, dan kun je doorgaan met een moeilijkheidsgraad hoger. Jammer, want voor spelers met ervaring op het gebied van racegames zal dit begin weinig uitdaging leveren.

Single Race

In de Single Race-modus kun je één enkele race rijden, op een baan die je zelf kan selecteren. Je kunt het aantal tegenstanders, aantal ronden, moeilijkheid en andere dingen zelf instellen. Met deze modus kun je miles sparen, die je vervolgens in de shop kunt uitgeven. Over miles en de shop lees je later in deze review meer.

Time Trial

In deze modus neem je het vooral op tegen jezelf, maar ook tegen de geestauto van de SEGA staff. Je ziet een licht doorschijnende auto voor je uit rijden, die de wagen van de SEGA staff voorstelt. Je doel in Time Trial-modus is om deze geest te verslaan; iets wat een behoorlijke prestatie vereist. Daarom zal het in deze modus voor velen vooral leuk zijn om je eigen tijd te verbeteren. Met deze modus spaar je tevens miles.

Missions

In deze modus krijg je verschillende opdrachten, van zo veel mogelijk gouden munten verzamelen, tot het ontwijken van alle krabben. Ook met deze modus spaar je miles.

Lokale & Online multiplayer

In de game zijn twee multiplayermodi te vinden: lokaal en online. Lokaal heb je twee mogelijkheden: een race, of een battle. De online multiplayer bevat (snelle) races en (snelle) battle.

Power-up’s

Je hebt verschillende power-up’s in het spel, waardoor de race een stuk interessanter wordt. Ze kunnen echter ook frustrerend werken, omdat je de controle over de race soms verliest; je kunt een hele race voorop rijden, om vervolgens geraakt te worden door een bom, waardoor je alsnog wordt ingehaald.

Achievements in OpenFeint en GameCenter

Ook zijn er verschillende achievements te verdienen voor OpenFeint en GameCenter. Die zijn binnen te halen voor de meest verschillende dingen, zoals een race winnen waarvan je de laatste 2 ronden al op de eerste plek hebt gereden.

Shopping

In de applicatie is ook een winkel te vinden. Hier betaal je niet door middel van In-App aankopen, maar met gespaarde miles. Je kunt met deze miles raceparcours, of racers (inclusief auto) kopen. Iedere bestuurder heeft zijn eigen eigenschappen. Sommige trekken snel op, andere hebben een betere wendbaarheid.

De volgende video geeft (vanaf 3 minuten) een goed idee van de game-play van Sonic & SEGA All-Stars racing:

Sonic & SEGA All-Stars Racing is vooral een hele leuke game om te spelen. Je pikt de besturing snel op en plezier staat centraal, zelfs in de toernooien. Het spel heeft het meest weg van Mario Kart. Je hebt een brede keuze aan modi, banen en racers. Je kunt ervoor kiezen even snel een race te doen in Single Race, of de tijd nemen en aan een Grand Prix deelnemen. Door de verschillende moeilijkheidsgraden is er genoeg uitdaging, voor beginnend tot gevorderd racer.

Info: Sonic & SEGA All-Stars Racing

29 juni 2011 om 23:11