Super Mario Run met Mario, Peach, Bowser en meer.

Review Super Mario Run: Mario’s debuut op de iPhone zit wel snor

Super Mario is eindelijk verschenen op de iPhone en iPad. In Super Mario Run vind je de klassieke Mario-gameplay, maar dan wel met een twist voor touchscreens. Hoe goed is deze eerste game van Nintendo die helemaal ontwikkeld is voor iOS? Lees het in onze review.

Nintendo-games hebben altijd een bepaalde charme en magie. De gameplay zit vaak goed in elkaar en de vrolijke uitstraling dankzij het rijke kleurgebruik tovert een glimlach op bijna ieders gezicht. De Mario-games van Nintendo zijn daar het grote voorbeeld van. Mario is ‘s werelds bekendste gamepersonage en naast Pokémon één van Nintendo’s grootste eigendommen. Met Super Mario Run is de bekende Mario-actie binnen het bereik gekomen van honderden miljoenen spelers, want Super Mario Run is nu eindelijk beschikbaar op de iPhone en iPad. Super Mario Run is gratis te downloaden, waarna je de eerste vier levels kunt spelen. Voor de rest betaal je eenmalig €9,99. Wij speelden de volledige game uitvoerig en vertellen je er alles over. Is de gameplay net zo leuk als bij de traditionele Mario-games of kan Mario maar beter op Nintendo’s eigen spelcomputers blijven rennen?

Super Mario Run: Nintendo’s langverwachte eigen smartphonegame

Al jaren roepen fans, vooral die niet in het bezit zijn van een Nintendo-spelcomputer, dat Nintendo smartphonegames moet gaan maken. Nintendo zou aan de rand van de afgrond staan en games uitbrengen voor smartphones zou nog de enige hoop zijn. Veel mensen waren dan ook blij dat Nintendo aankondigde om (oorspronkelijk) voor maart 2016 vijf smartphonegames uit te brengen. De teleurstelling was echter groot toen bleek dat Miitomo Nintendo’s eerste smartphone-app was. Dit sociale experiment kun je nauwelijks een game noemen en was na de korte hype rond de lancering al gauw gedaald in populariteit. Mensen bleken maar één ding te willen: Mario-games spelen op hun iPhone of iPad. De reacties waren dan ook positief toen niemand minder dan Shigeru Miyamoto, de bedenker van Mario, Super Mario Run aankondigde op het podium bij Apple’s iPhone 7-onthulling.

Op het eerste gezicht lijkt Super Mario Run op de recente Mario-games voor de Nintendo DS, Wii, Nintendo Nintendo 3DS en Wii U. Super Mario Run heeft dan ook hetzelfde stijltje, nagenoeg dezelfde geluidjes en daarmee ook dezelfde sfeer. Super Mario Run speelt echter wel geheel anders. Waar je in de traditionele games zelf loopt en springt, hoef je in Super Mario Run alleen te springen. Zelfs dat hoeft niet altijd, want Mario maakt automatisch in veel gevallen kleine sprongetjes over bepaalde vijanden heen. Wat je in Super Mario Run dan ook vooral doet, is op het scherm tikken om Mario over kuilen en vijanden heen te laten springen, zodat je zoveel mogelijk muntjes pakt en Peach weer redt uit de klauwen van Bowser.

Super Mario Run intro met Bowser.

Princess Peach en Bowser: hetzelfde verhaal

Want ja, ook in deze game is Princess Peach weer in handen gekomen van de slechterik Bowser. Het hele koninkrijk van Princess Peach is kort en klein geslagen, waaronder ook het kasteel. Het is aan jou de taak om het koninkrijk weer op te bouwen en van het Paddenstoelenrijk weer de fijne plek te maken die het ooit was. Je moet daarvoor afreizen door 24 verschillende levels, verdeeld over zes werelden. Qua opzet is Super Mario Run dan ook gelijk met de vorige Mario-games, maar toch mist er hier wat. Terwijl de werelden in de vorige games allemaal een eigen stijl hadden, zijn de werelden in Super Mario Run niks anders dan een nummertje. Elk level heeft wel een ander thema, maar deze zijn willekeurig verdeeld over alle werelden. Het spel mist daardoor wat structuur en dat is jammer.

In de levels vind je alle herkenbare gebieden terug uit de vorige Mario-games, zoals de groene weilanden, de droge woestijnen en de griezelige spookhuizen. Heb je de vorige Mario-games nooit gespeeld, dan zal het voor jou allemaal redelijk nieuw aanvoelen. Heb je de vorige games helemaal kapot gespeeld, dan zou het zomaar kunnen dat je een déjà-vu momentje krijgt. Hoewel het wel allemaal gloednieuwe levels zijn, is de herkenbaarheid heel erg groot. Enerzijds een goed punt, maar anderzijds valt het spel daardoor wel wat in herhaling. Het is dan ook jammer dat Super Mario Run geen compleet nieuwe thema’s geïntroduceerd heeft.

Super Mario Run met spookhuis.

Qua gameplay zit het in Super Mario Run wel snor. Het is dezelfde old-school gameplay als de vorige Mario-games, maar dan met een sausje die het spel geschikt maakt om met één hand te spelen op je iPhone of iPad. In Super Mario Run is Mario een stuk behendiger geworden, al zie je dit niet terug in z’n lichaamsbouw. Met acrobatische sprongen, trucs en de nodige snelheid, vlieg je in een heerlijke flow zo door de levels heen. Als je dankzij een reeks vijanden van de ene naar de ander springt, geeft dat een heerlijk gevoel. Super Mario Run speelt dan ook heel lekker weg en is voor iedereen zo op te pakken. Je hebt geen uitleg nodig hoe je de game moet spelen. De simpele opzet maakt het spel heel toegankelijk voor jong en oud.

Hoewel de opzet simpel is, is het spel niet per se heel makkelijk. De eerste levels ren je zo doorheen, maar latere levels zijn een stukje pittiger. Bovendien kun je het zelf zo lastig maken als je zelf wil: als je alleen naar het einde van elk level wil gaan, heb je het spel in een paar uurtjes wel uitgespeeld. Als je echter alle geheimen van de levels wil ontdekken, zul je ze nauwkeurig moeten bestuderen om elk gekleurd muntje te pakken te krijgen. Elk level bevat namelijk vijf gekleurde muntjes. Heb je ze allemaal gevonden, dan verschijnen er opnieuw vijf gekleurde munten. Tot drie keer toe moet je in elk level dus vijf rode muntjes behalen. De zwarte muntjes in elk level zijn veruit het lastigst en vereisen soms behoorlijk wat oefening, vooral in de latere levels. Zelfs de die-hard Mario-speler zal af en toe best wat uitdaging vinden in Super Mario Run.

Super Mario Run met resultaten van Toad-race.

Toad-race en Mijn koninkrijk in Super Mario Run

Behalve de standaard spelstand bevat Super Mario Run nog twee andere modi. In Toad-race neem je het op tegen andere spelers. Je speelt de levels niet live tegen elkaar, maar tegen een opgenomen score van de spelers. In het spel speel je licht aangepaste levels uit de standaard mode. In Toad-races gaat het bovendien op tijd, zodat elk level precies even lang duurt. Even snel een potje spelen terwijl je op de trein staat te wachten, is daardoor ideaal. Het belangrijkste in Toad-race is dat je zoveel mogelijk muntjes vangt en zo lenig mogelijk door de levels heen springt. Voor elke mooie sprong krijg je namelijk een duimpje van de juichende Toads. Wie de meeste Toads voor zich wint en de meeste muntjes gepakt heeft, is uiteindelijk de winnaar. Met elke overwinning krijg je gekleurde Toads die je weer nodig hebt voor de derde stand in het spel.

In Mijn koninkrijk bouw je je eigen Paddenstoelenrijk. Met de muntjes die je verdiend hebt, koop je huisjes, bloemen en andere voorwerpen om je koninkrijk weer kleur te geven. Sommige voorwerpen, zoals Toad-huisjes, bevatten korte minigames waar je meer muntjes kunt verzamelen. Om sommige huisjes te kunnen kopen, heb je echter bepaalde gekleurde Toads nodig. Op deze manier hebben je resultaten in Toad-race weer invloed op de mogelijkheden in Mijn koninkrijk. Hoewel het dus in totaal om drie verschillende modi gaat, hangt alles mooi met elkaar samen.

8.4

Super Mario Run

Super Mario Run

• Ziet er prachtig kleurrijk uit
  • Toegankelijk dankzij eenvoudige besturing
  • Herkenbare Mario-gameplay met frisse twist
  • Toad-race leuke multiplayerstand

• Aantal levels is wat karig
  • Niet alle levels even vernieuwend
  • Iets te herkenbaar voor geoefende Mario-speler

Conclusie Super Mario Run

Super Mario Run is Nintendo’s allereerste serieuze poging om een goede en leuke game uit te brengen voor de iPhone en iPad en dat is ze goed gelukt. Hoewel het Mario-concept aangepast is voor gebruik op smartphones, blijft het typische Mario-sfeertje en de Nintendo-magie mooi behouden. Super Mario Run speelt heerlijk weg en is lichtelijk verslavend. Ook de twee andere modi zijn leuk om te spelen, hoewel Toad-race eruit springt. Toch is niet alles even geslaagd. De variatie in de levels is wat minder, helemaal als je eerdere Mario-games gespeeld heeft. Ook is de hoeveelheid levels, er zijn er 24 in totaal, wat karig. Je speelt alle levels dan ook wel in een avondje uit, maar de herspeelbaarheid dankzij alle verborgen muntjes is wel heel erg hoog. Super Mario Run is dan ook erg geschikt om af en toe kort te spelen, al zul je het spel na ongeveer een week waarschijnlijk wel naast je neer leggen.