iculture-nederlandse-apps
Nederlandse Apps Het beste op app-gebied uit Nederland en België

Review: BrainSpell, test je spelling op de iPhone

BrainSpell is een Nederlandse game, waarbij je kunt testen hoe goed je spelvaardigheid is. Je moet steeds uit twee woorden kiezen welke van de twee de juiste spelling heeft.

brainspellDe Nederlandse ontwikkelaar Syspert bracht een maand geleden al de applicatie BrainSum uit. BrainSum is een rekenspelletje waarbij je zo snel mogelijk moet bepalen of een getoonde berekening goed of fout is. Vanaf vandaag is BrainSpell in de App Store te vinden: een soortgelijke applicatie waarbij je je spelvaardigheid kunt testen. De opdracht is om zoveel mogelijk foutloze antwoorden achter elkaar te geven.

Het voorbeeld in de App Store is misschien wat simpel: bij ‘reikweite’ of ‘reikwijdte’ kan iedereen wel de juiste schrijfwijze herkennen, maar bij ‘Duitstalig’ of ‘duitstalig’ wordt het lastiger.

BrainSpell werkt als volgt: je kiest steeds het juist gespelde woord en probeert daarbij zoveel mogelijk goede antwoorden achter elkaar geven. Heb je 12 goed op een rijtje, dan is je topscore 12. Bij elke fout begint de telling opnieuw.

Het lijkt misschien makkelijk, maar het is nog een hele klus om 15 goede antwoorden op een rijtje te krijgen. Is het bijvoorbeeld ‘advocaat-generaals’ of ‘advocaten-generaal’? Gelukkig geeft de applicatie steeds wat achtergrondinformatie waarom iets goed of fout is, al is die uitleg soms wel wat beknopt: als net het door jou gekozen woord zonder koppelteken is afgekeurd, dan is de uitleg “met koppelteken” natuurlijk een waarheid als een koe.

Eén van de fouten waar ik genadeloos ben ingestonken is oud-leerling en oudgediende. Oud-leerling moet met een streepje en oudgediende zonder streepje. Waarom? Geen idee, het is gewoon zo (de Schrijfwijzer van Jan Renkema noemt ook precies deze twee voorbeelden in paragraaf 5.3.2). Ook blijken ingeburgerde woorden niet meer met accenten en koppeltekens te worden geschreven. Je schrijft dus leasecontract zonder streepje (want lease is een ingeburgerd Engels woord) en je schrijft egards zonder streepje op de e (want ook dat Franse woord is inmiddels ingeburgerd).

Er zitten natuurlijk ook wel makkelijke woorden tussen. Zo zijn er vrij veel woorden met en zonder trema geschreven (‘coördinatie’ of ‘coordinatie’ – makkelijk!) en zijn er ook aardig wat woorden opvallend fout geschreven. In de screenshots laat ik een aantal voorbeelden zien, die een goede indruk geven van de moeilijkheidsgraad van de applicatie. De volledige applicatie bevat 3.000 woorden; binnenkort komt er ook een Lite-versie met 100 woorden uit.

Je moet van dit soort spelletjes houden. Als je niets met taal hebt of toch al moeite met spelling hebt, zul je je iPhone nijdig in een hoek gooien. Maar als je denkt: “Ha, dat doe ik wel even!” blijkt het toch lastiger dan je denkt om 15 of 20 goede woorden op een rijtje te kiezen. Wat mij betreft een geslaagd spelletje en je leert er ook nog iets van. Voortaan schrijf ik egards gewoon zonder accent.

Info: BrainSpell