Hoe krijg ik de pers zover dat ze over mijn iPhone-app schrijven?

Henry Balanon gaf op iCE Amsterdam een overzicht van problemen waar je tegenaan loopt, als je de pers benadert om aandacht aan je app te besteden.

henry balanonHenry Balanon (@balanon) schrijft voor The Apple Blog en ontwikkelt zelf applicaties. Op iCE Amsterdam hield Henry een presentatie over de vijf problemen waar je als ontwikkelaar tegenaan loopt als je met je applicatie in de pers wilt komen. Moet je journalisten maar een berg promocodes sturen? Kun je beter een pr-bureau in de arm nemen? Henry kent dus beide kanten van het verhaal en vertelde onder de titel ‘Getting press for your iPhone app’ over zijn ervaringen.


In het begin van de App Store was het zo dat je alleen maar een leuke applicatie hoefde te maken en iedereen dook erop. Nu de goldrush voorbij is moet je meer moeite doen.

Probleem 1: Ik heb iets geweldigs gemaakt, maar niemand ziet het.
Voor veel mensen zijn de directe vrienden het marketingteam. Ze besteden 95% van hun tijd aan het ontwikkelen van een app en daarna nog 5% aan de marketing en PR. Dat zou 50% moeten zijn: de helft van je tijd moet opgaan aan het promoten van je applicatie.

Probleem 2: Ik heb geen tijd om de pers te benaderen. Henry noemt het voorbeeld van @nsxdavid, een ontwikkelaar die eerst zijn vrouw inschakelde om een medialijst te maken. Zijn applicatie werd echter een succes door het inhuren van een pr-bureau. Hij maakte daarmee een afspraak: kwam de applicatie in de top 100 dan zou het pr-bureau 10% van de omzet krijgen, kwam hij in de top 10 dan zou het 20% worden, enzovoort. Op die manier kreeg David aandacht op Macworld en IGN. Een andere oplossing is een stagiaire nemen, die zorgt voor publiciteit en verhalen op sociale netwerksites volgt.

Probleem 3: Ik stuur e-mails, maar niemand leest het. Volgens Henry komt dat omdat je je bericht misschien naar de verkeerde personen stuurt. Als spelletjesontwikkelaar is het misschien verleidelijk om eerst grote sites als IGN te benaderen, maar zij zullen bij ontvangst eerst je naam gaan googlen. Vinden ze niets en is er nooit eerder iets over je geschreven (ook niet op een kleinere website), dan denken ze dat ‘t niets is. Ga dus niet alleen achter de grote sites aan. En doe je dat wel: kies de editor die iPhone-applicaties bespreekt, niet een willekeurige persoon.

Probleem 4: Ik weet niet waarom mijn applicatie uitblinkt. Ontwikkelaars vragen zich te weinig af: wat doet mijn applicatie eigenlijk? Als je applicatie niets nieuws te bieden heeft, weet een journalist ook niet wat hij erover moet schrijven.
Eén optie is om je applicatie weg te geven, zodat iemand een blik erop kan werpen. Maar het ongevraagd dumpen van een hoop promocodes werkt niet: bij The Apple Blog worden de promocodes bijna nooit gebruikt en dat is zonde omdat je (per versie maar een beperkt aantal promocodes mag weggeven). Bloggers en journalisten direct benaderen en pas daarna een promocode sturen heeft meer zin. Buiten de VS speelt ook nog het probleem, dat een deel van de bloggers/journalisten niet weet wat ze met een (Amerikaanse) promocode moet aanvangen.

Probleem 5: Ik heb geen connecties. Bij Henry werkt het aanbieden van een biertje het best, maar je kunt ook denken aan het inhuren van een gespecialiseerd pr-bureau, een site als PRmac.com of Crunchbase. Toch werkt het het beste als je persoonlijke connecties met een journalist aanknoopt, bijvoorbeeld door iemand te gaan volgen op Twitter, zodat het later makkelijker is om contact te leggen. Zonder verdere introductie roepen: “Hi, I am Pete and I make iPhone apps” heeft meestal weinig zin, want daar zijn er wel meer van.

N.B.: Bovenstaande tips zijn van Henry Balanon en niet van mijzelf.

Informatie

Laatst bijgewerkt
27 november 2009 om 14:30
Categorieën
Achtergrond, Apps

Reacties: 7 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.