iPod touch als gamesplatform: Apple geeft preview van Rolando, Sim City en Need for Speed

Apple organiseerde een 1-op-1 sessie om de gamesmogelijkheden van de iPod touch te laten zien. Er werden demo's van bestaande en drie toekomstige games getoond.

RolandoApple organiseerde vandaag 1-op-1 sessies met Michael Newey van het Europese product marketing team van Apple. Dat hield in: met twee Britse Apple-medewerkers een halfuur in een hotelsuite in Amsterdam praten, waar drie bestaande games en drie nieuwe games werden gedemonstreerd. Nu had ik gehoopt om ook de nieuwe games die ze lieten zien (Rolando, Sim City en Need For Speed) meteen mee naar huis te mogen nemen: maar helaas, de iPod touch die aan het eind van het verhaal in bruikleen werd gegeven bevat alleen games die al in de App Store beschikbaar zijn.

Wat vindt Apple nu eigenlijk de ‘juweeltjes’ die ze leuk genoeg vinden om op zo’n demo-iPod mee te geven? Tijdens de demo kwamen Topple (casual), Crash Kart (racen) en Real Football 2009 (sport) aan bod als games die al langer beschikbaar zijn en die volgens Apple mooi de technische mogelijkheden van de iPod touch laten zien. Het was interessant om alvast een preview van Rolando (oef, ik zie nu al dat ik helemaal gek ga worden van deze ontsnappingspuzzels), Sim City (mooi uitgevoerd) en Need For Speed (wow, dit ziet er grafisch echt indrukwekkender uit dan de racegames die er tot nu toe zijn!) te kunnen bekijken. Op de meegegeven iPod touch zijn de volgende games te vinden, in alfabetische volgorde: Aqua Forest, Bugdom 2, Crash Kart, Cro-Mag, Enigmo, Everest, Fieldrunners, Flick Bowling, HoldEm, Kroll, LineRider, MazeFinger, Monkey Ball, Raging Thunder, Real Football 2009, Spore, Star Wars Unleashed, Tap Tap Revenge, Topple en Trism. De helft daarvan had ik zelf al gekocht en de andere helft is leuk om de komende dagen eens naar te kijken.

Apple wil bij de iPod touch voor de komende feestdagen nadrukkelijk als gamesapparaat promoten. Er lagen zowaar een Sony PSP en een Nintendo DS op tafel – voornamelijk om te laten zien hoe onhandig groot ze zijn en wat een gedoe het is om steeds de cartridges te moeten verwisselen. Eigenlijk hadden ze daarmee de verkeerde voor zich, want dat de App Store veel handiger en goedkoper is, daar hoefden ze me niet meer van te overtuigen… De PSP ligt thuis niet voor niets in de kast, omdat het veel te omslachtig was om steeds de juiste cartridge erin te steken. Zelfs na een hack kun je op een 4GB geheugenkaartje maar een paar games meenemen. Dat je bij de PSP naar de winkel moet en maar moet afwachten of jouw begeerde game daar op voorraad is, maakt het platform ook niet echt aantrekkelijk. Maar hoe zit het dan met de bedieningsknoppen van de iPod touch? Auw… snel door met de volgende demo want het moet wel gezellig blijven.

Veel gelegenheid voor ingewikkelde vragen was er helaas niet: het ging voornamelijk om de prettige gameservaring op de iPod touch. Op mijn vraag of ontwikkelaars wel blij zijn met het lage prijspeil van veel games antwoordde Newey dat er met de distributie van cartridges bij apparaten zoals de PSP en DS veel geld is gemoeid. In de App Store kan het allemaal veel goedkoper: €5,99 is prima te doen. En bijna alle grote gamesontwikkelaars doen mee; die zien er blijkbaar wel een businessmodel in. OK, daar had ‘ie een punt (hoewel… doen ze mee omdat ze echt willen of omdat ze de boot niet willen missen?).

OK, maar hoe leuk is het om Need For Speed op een eerste generatie iPod touch te spelen, waar immers geen speaker op zit? Ai, daar kwam toch de marketingpet tevoorschijn: Apple past apparaten steeds aan met nieuwe technische mogelijkheden, zodat de optimale ervaring voor de klant bereikt wordt (in het Engels klinkt zoiets een stuk beter). Ik ben wel overtuigd: de iPod touch is een prachtig game-apparaat om in de zak van Sinterklaas of onder de kerstboom te leggen, tenminste als je de 2G-versie koopt. Alleen jammer dat de demo’s en ook de voorbeeldgames die op de meegegeven iPod touch staan bijna allemaal afkomstig zijn van grote ontwikkelaars zoals Electronic Arts, Hudson en ngmoco. Zo werd het uiteindelijk toch meer een verkoopshow voor de games van de grote jongens.