WhatsApp wil bedrijven tickets en instapkaarten laten sturen
WhatsApp is van plan om meer diensten van bedrijven toe te laten in de chat-app. Ze hebben daarbij een nieuwe manier van interactie gepland: de bedrijven kunnen bijvoorbeeld tickets en instapkaarten sturen naar gebruikers. Het gaat daarbij om eenrichtingsverkeer, want gebruikers kunnen er niet op reageren.
Eenrichtingsverkeer voor bedrijven
Later dit jaar moeten de nieuwe zakelijke accounts van start gaan. WhatsApp heeft daarbij banken, luchtvaartmaatschappijen en andere dienstverleners voor ogen. Het idee lijkt wel een beetje op de interactie die Facebook Messenger net heeft geïntroduceerd. Daarbij kun je bijvoorbeeld via Messenger instapkaarten van KLM ontvangen.
Bij WhatsApp zal de aanpak wel iets anders zijn, omdat je geen antwoorden terug kunt sturen. Bedrijven kunnen alleen notificaties sturen naar personen die daarmee hebben ingestemd via de app. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat je via WhatsApp wilt worden gewaarschuwd als er een nieuwe film in de bioscoop draait, als je favoriete band binnenkort optreedt of als een bepaald product op voorraad is. De berichten vervangen de sms’jes en e-mailtjes die bedrijven nu versturen om klanten te attenderen.
WhatsApp had al aangegeven dat ze binnenkort zouden beginnen met zakelijke accounts, maar het zal aanvankelijk dus erg beperkt zijn. Overigens wordt WhatsApp al door bedrijven gebruikt voor bijvoorbeeld klantenservice, maar de chatapp biedt daarvoor nog niet de mogelijkheid om zakelijke accounts te maken.
8 reacties
Marc
Gaan steeds meer bedrijven zorgen dat je maar bij ze blijft. Leuk allemaal, maar blijf bij je lees aub!! Zijn al genoeg ticket bedrijven en/of eigen bedrijven met een mogelijkheid voor scannen van tickets en/of spaarkaarten.
Overdreven allemaal en ze willen mij teveel weten!
MLVC
Ik zit echt niet te wachten op bedrijven die communiceren via Messenger, WhatsApp of welke chat app dan ook.
Mark
Handig 🙂 . Ik vind dit wel een toevoeging.
Alexander
Hè handig, daar heb ik iOS Wallet voor!
Gabor
Nog even en het is gewoon email en sms ineen.
Ferryman
Helemaal mee eens. 👏
Zou er graag nog wat aan toevoegen (ivm de spelregels hier 😉), maar alles wat er toe doet heb jij al perfect verwoord 👍 Gevalletje “je haalt me de woorden uit de mond” dus…
peli
Hè handig: iOS Wallet integratie 0,000001%
En wanneer krijgen we in NL nou eindelijk eens Apple Pay? Als Apple lang wacht wordt het voorbij gestreefd door dit soort ” initiatieven”….
Klara
Dit is wel waar ze in ‘Silicon Valley’ naartoe willen. Zie bv. @intercom. Het zou dan een strijd gaan worden tussen de tech reuzen: wie gaat als eerste met deze integratie aan de haal. Maar misschien trappen mensen hier niet meer in. Wie wil al zijn/haar gegevens bij één bedrijf onderbrengen? En we weten nu dat het daarbij niet blijft. Ons gedrag wordt steeds geraffineerder beïnvloed en geleid.