Ongeval veilig rijden

VVN wil verplichte veilig rijden-app op elke smartphone

Veilig Verkeer Nederland wil dat op elke smartphone in Nederland een verplichte veilig rijden-app aanwezig is, die standaard is ingeschakeld. De app voorkomt dat je je smartphone gebruikt tijdens het rijden.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

Veilig Verkeer Nederland wil dat fabrikanten op alle smartphones een app meeleveren, die ervoor zorgt dat je veiliger rijdt. Zo’n app moeten fabrikanten standaard al voorgeïnstalleerd op hun toestellen zetten. Het zorgt ervoor dat allerlei functies automatisch worden uitgeschakeld zodra je gaat rijden. De app moet lastig te verwijderen en uit te schakelen zijn, zodat mensen niet in de verleiding komen om hun telefoon in de auto te gaan gebruiken. Maar er zitten wel wat haken en ogen aan het plan.

Ongeval veilig rijden

Veilig rijden-app verplicht

Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je in de bus of tram zit? Of als je als passagier naast de automobilist zit? Het antwoord is misschien te vinden bij Drive Safely Keep Focused, een Android-app die ervoor zorgt dat de belangrijkste functies worden uitgeschakeld tijdens het rijden. Voor passagiers en OV-reizigers zit er een speciale knop in de app, waardoor ze het toestel normaal kunnen blijven gebruiken. Dat roept meteen weer vragen op: hoe voorkom je dat de bestuurder zelf op zo’n escape-knop drukt? De app schakelt notificaties uit, bijvoorbeeld van WhatsApp. Wel kunnen anderen je bellen en je kunt nog steeds navigeren.

In Waze krijg je ook een melding als je je smartphone wilt bedienen tijdens het autorijden. Daarbij kun je aangeven dat je passagier bent, waardoor de melding verdwijnt. Het verschil is uiteraard, dat Waze de beperkingen in functies niet dwingend oplegt.

De app die VVN voor ogen heeft moet voorkomen dat mensen betrokken raken bij aanrijdingen en ongevallen in het verkeer, vindt VVN. Daarom doen ze nu een beroep op de politiek om op elke in Nederland verkochte smartphone een veilig rijden-app mee te leveren. De app moet verplicht aanwezig zijn en standaard ingeschakeld staan. “En hij moet lastig uit te schakelen of te verwijderen zijn natuurlijk”, aldus woordvoerder Rob Stomphorst van VVN. De organisatie staat ook open voor oplossingen van anderen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 15 juli 2016, 15:55
Categorie Achtergrond
Onderwerpen auto, veiligheid, verkeer

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.