Reacties voor: Sonos-speakers mogelijk onbruikbaar als je nieuwe voorwaarden weigert

Heb je een Sonos-speaker in huis, dan ben je verplicht om de nieuwe privacyvoorwaarden te accepteren als je alle functies wil behouden. De speakers worden mogelijk onbruikbaar als je de nieuwe voorwaarden weigert.
Benjamin Kuijten | iCulture.nl -

Reacties: 26 reacties

  1. (Red.) Dit artikel gaat NIET over de audiokwaliteiten van Sonos. Daarbij zijn denigrerende reacties naar anderen hier niet toegestaan. Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.

  2. Ben benieuwd wat de EU van deze voorwaarden vind. Geloof niet dat die het er mee eens zijn.

  3. Algemene voorwaarden mogen niet zomaar door je strot gedrukt worden. Ben je het normaal gesproken niet met de veranderde voorwaarden eens heb je het recht een dienst of product te retourneren. Denk dat Sonos zich hier behoorlijk mee in de vingers aan het snijden is.

  4. Het is sowieso met die voorwaarden slecht gesteld, ze beginnen meestal met een redelijk normale voorwaarden, maar na een tijdje passen ze de boel aan, en moet je wel accepteren om de app of apparaat te kunnen blijven gebruiken !

    Kunnen ze niet een update optie geven, zonder stembesturing, voor gebruikers die daar geen behoefte aan hebben ?

  5. Wij hebben alleen maar Sonos in huis, we hebben niets te verbergen en iedereen mag weten dat wij ook wel eens Jan Smit draaien😁. Spotify en Apple muziek weten sowieso wel welke muziek je draait. Ik zie het probleem dus niet helemaal😇

  6. @Ivar Lambert: IK (besta niet zonder privacy)
    HEB (fouten gemaakt die anderen niet hoeven te weten)
    NIETS (is veilig in de handen van overheid en/of grote bedrijven)
    TE (vaak worden data voor andere doeleinden gebruikt)
    VERBERGEN (is de enige manier om daaraan te ontkomen)

  7. Origineel geplaatst door Ivar Lambert
    Wij hebben alleen maar Sonos in huis, we hebben niets te verbergen en iedereen mag weten dat wij ook wel eens Jan Smit draaien😁. Spotify en Apple muziek weten sowieso wel welke muziek je draait. Ik zie het probleem dus niet helemaal😇

    Wat is je pincode, hoe zie je er naakt uit, wat zijn je uitgaven, wat is je salaris en zo kan ik nog wel even doorgaan..

  8. Origineel geplaatst door Ivar Lambert
    Wij hebben alleen maar Sonos in huis, we hebben niets te verbergen en iedereen mag weten dat wij ook wel eens Jan Smit draaien😁. Spotify en Apple muziek weten sowieso wel welke muziek je draait. Ik zie het probleem dus niet helemaal😇

    Origineel geplaatst door Imade
    Wat is je pincode, hoe zie je er naakt uit, wat zijn je uitgaven, wat is je salaris en zo kan ik nog wel even doorgaan..

    Imade… respecteer nu gewoon eens keuzes van mensen… achterdochtig mag je dan zelf blijven

  9. Origineel geplaatst door Knoezelbos
    Ben benieuwd wat de EU van deze voorwaarden vind. Geloof niet dat die het er mee eens zijn.

    Jammer dat zij zich niet met belangrijkere zaken bezighouden. Voedselveiligheid >> muziekapparatuur alg voorwaaden

  10. Hier alles van sonos. De voorwaardes zal mij een worst wezen aangezien toch alles al bekend is. Wil een instantie weten wat mijn salaris is dan mogen ze dat en wens ik ze veel plezier met die informatie. Uiteindelijk bepaal ik hoe ik het uitgeef. Ik ben erg blij met het sonos systeem. Werkt perfect en klinkt goed. Dat is voor mij en mijn gezin genoeg. Dat er beter te krijgen is geloof ik graag maar in dat opzicht is er altijd wel iets beters in de markt.

  11. De update staat nu in de AppStore. Ik sla lekker over.

  12. Niet zo aangebrand, vrienden.
    De collectieve/geaggregeerde info over muziekkeuzes is voor streamingbedrijven en aanverwante uit de muziekindustrie miljarden waard.
    Of je met jouw individuele muziekkeuze nu zoveel risico loopt moet iedereen voor zich bepalen maar de aanbavelingen e.d. worden wel beter en dat is het positieve.
    Dus zoveel bezwaar lijkt er eigenlijk niet tegen Sonos e.a. in deze te bestaan. Ze moeten alleen onderscheid maken tussen spraakgestuurde en bestaande apparatuur die natuurlijk altijd moet werken (dat had trouwens een kind kunnen verzinnen)

  13. @Maarten: Precies Maarten, iedereen zijn keuze. En een pincode is iets heel anders als wat voor muziek je luistert.

  14. Ja, privacy is heilig. Maar waar maakt iedereen zich druk om? Je hebt je privacy overboord gegooid op het moment dat je een (smart)phone ging gebruiken en thuis met het een pc verbinding maakte met het internet.
    Alles wat je doet kan en wordt gemonitord en opgevraagd indien nodig.
    Je bent vrij om te bepalen wat je met de voorwaarden doet, “op straffe van” niet goed werkende apparatuur.
    Ik heb ook Sonos en ben uitermate tevreden. Ga het ook zeker accepteren. Als ik de knop “accepteren” heb kunnen vinden in de voorwaarden…

  15. Origineel geplaatst door Ivar Lambert
    @Maarten: Precies Maarten, iedereen zijn keuze. En een pincode is iets heel anders als wat voor muziek je luistert.

    Dat is hier precies het probleem…je krijgt geen keuze. Dat jij niets geeft om je privacy wil niet zeggen dat ik deze voorwaarden maar door mijn strot moet laten duwen. Als Sonos straks bij de spraakaansturing continu de microfoon open zet moet zelf jij je aangetast voelen in je privacy. Jij hebt namelijk best zaken te verbergen. Anders ben je geen individu, namelijk.

    EDIT: O wow Ivar, jij geeft echt helemaal niets om privacy, zie ik….Spare ribs op 25 juni en 30 december 2016 weer spareribs en dan op 16 januari naar Snackbar het hoekje…..In de optiek van je verzekeraar ben jij een erg ongezonde jongen…..

  16. Het feit dat sommigen hier oké zijn dat persoonlijke gegevens worden verzameld en verstrekt aan derden staat los van of een bedrijf dit ook mag afdwingen. Ik met name interesseer mij totaal niet dat jullie je recht op privacy te grabbel willen gooien aan ieder bedrijf. Wanneer je zegt, het maakt me niet uit, want ik heb niks te verbergen, dan wil ik weten waar je woont en ik ga je 24/7 met een camera volgen en alles registreren wat je doet. Je geeft zelf immers dat je niks te verbergen hebt. Juist om deze reden MOET iemand toezicht houden op bedrijven.

  17. (Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.

  18. Ik denk dat iedereen nu een beetje gaat overdrijven. We hebben het hier over muziek. Iedereen denk dat hij privacy heeft in 2017 heeft het mis. Ze weten precies waar iedereen is, wat iedereen doet enz. enz. Facebook en al die andere zooi helpen hier gewoon aan mee.
    Of je een Sonos wilt ja of nee is iedereen zijn vrije keuze. De belastingdienst en Trump weet toch alles wel, en dit hoort bij de tijd. Alles word digitaal met slimme dingen erin.

  19. Ik zou iedereen aanraden om het boek “Je hebt wel iets te verbergen” van Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis te lezen. Ik vind het niet netjes als bedrijven je op deze manier in de tang nemen. Je koopt een product en dat houdt op te werken omdat je niet wilt dat ze gegevens van je gaan bewaren en verhandelen. Ik denk dat Sonos zich hiermee in de vingers snijdt.

  20. Kunnen al die ‘heb niets te verbergen’ reageerders daar eens mee stoppen, daar word ik zo moe van. Het lijkt net alsof je wilt dat bedrijven van je gegevens gebruik maken.

    Dit is toch van de zotte.
    Je koopt een product waar je genoeg voor hebt betaald

    Komen ze met een functionaliteit waar je niet om vraagt en dan word je ‘gedwongen’ hun voorwaarden te accepteren, of anders werkt het product wat je hebt gekocht mogelijk op den duur niet meer.

    Het gaat om het principe van nu en zeker voor de toekomst.
    Vergis je niet wat -laten we het maar goedwillige- bedrijven/partners en kwaadwilligen door big data over jou weten.

    Schandalig van Sonos. Ben benieuwd op zij dit in een rechtszaak kunnen volhouden.
    Er moet minstens een opt-out voor die spraakbesturing zijn.

    Ben ik blij dat ik niets van Sonos heb maar wel vol in de HomePod ga.

  21. Begint op Google te lijken, en Nest… krijg rillingen…😡😡

  22. Ach, mijn Sonos speakers zijn al wat ouder en hebben geen microfoon. 😊 Dus qua privacy valt het voor mij wel mee.

  23. Hoewel deze hele discussie mij niet al te zeer boeit, ga ik misschien op enig moment (na de garantieperiode) de Play5 openschroeven als dat niet al te veel moeite kost en de microfoon onklaar maken. Of is dit te simpel gedacht?

  24. @Imade: @Knoezelbos: Ik ook. De EU heeft een nieuwe wet gemaakt die in 2018 van kracht wordt. Maar die wet is directief en moet per land bekrachtigd worden. Nederland zal wel weer alles goed vinden.

  25. Mooi idd hoe mensen privacy zomaar laten lopen. Nu is het namelijk alleen maar een bepaalde feature, straks moet je akkoord gaan met aanvullende voorwaarden zoals (ik verzin er een paar): Je Sonos speakers moet 24/7 connected zijn met hun server. Je moet een maandelijkse fee betalen. Voor specifieke genres moet je meer betalen. En ik kan nog wel even door gaan.

    En ik ben de mensen die zeggen ‘ik heb niks te verbergen’ beu. Je wil sommige dingen niet aan de grote klok hangen. Bijvoorbeeld wanneer je op vakantie bent, je pincode, waar je kinderen (zonder jouw toezicht) heen gaan, wat je iedere dag eet (want je zorgverzekering kan dan een hogere premie gaan eisen, hoe vaak je seks hebt en met wie, welke gedachten je hebt over een onbekend leuk persoon die je tegenkomt, wat je politieke motivatie is (iets waar jij nu tegen/voor kunt zijn en veilig is om nu te uiten, wil niet zeggen dat dat in de toekomst nog veilig kan zijn, of in een vakantieland waar je heen gaat) en ga zo maar door. Er zijn wel degelijk zaken waar niemand iets mee te maken heeft. Dus als Sonos besluit om al je geluiden binnenshuis op te gaan nemen en die data verkoopt zodat door analyse bepaald kan worden wat in de categorie valt van 1 van de voorbeelden hierboven, dan wordt het ineens wel een probleem. Dus stop aub met die naiviteit.

    Los daarvan is dit dus stap 1 richting het opgeven van je privacy. En de keus maken dat je dan geen Sonos speaker koopt is nog valide, maar als je hem al hebt en je functionaliteit vervalt als je niet akkoord gaat lijkt mij iets anders. Hetzelfde als je een auto koopt en ze veranderen de voorwaarden dat je de auto niet meer kan gebruiken als je maar alleen in de auto zit, is ook belachelijk.

  26. De nieuwe voorwaarden zijn al van kracht nog voordat je deze wel of niet accepteert. Door niet te kiezen voor de “update” (is feitelijk geen update van de software maar omvat louter het accepteren van de nieuwe voorwaarden) is de beperkte functionaliteit van de Sonos App namelijk al in werking getreden. Onder Beheer (PC) en Instellingen (App) kun je de instellingen voor je muziekbibliotheek niet meer aanpassen. Instellingen service werkt niet meer als ook het toevoegen van een radiostation. Ook de functie muziekbibliotheek bijwerken werkt niet meer.

    Sonos heeft dus besloten dat als ik de “update” niet “installeer” ik noodzakelijke functionaliteit niet meer kan gebruiken (mijn eigen muziekbibliotheek op mijn NAS)

    Sonos vraagt dus niet of ik de voorwaarden wel of niet accepteer maar beperkt vooraf de functionaliteit. Dit is in strijd met de overeenkomst die Sonos en ik destijds zijn aangegaan. Ook is dit in strijd met het Europees Recht. Maar ja, wie gaat Sonos voor de rechter dagen

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.