Randall Stephenson is de nieuwe CEO van AT&T

Vlak voor de lancering van de iPhone krijgt de Amerikaanse operator AT&T een nieuwe CEO. Oudgediende Edward Whitacre Jr maakt plaats voor een andere oudgediende, de 47-jarige Randall Stephenson.

randall stephensonEven ging er hier gejuich op: AT&T krijgt een nieuwe CEO. Zou dan eindelijk die gekke Stan Sigman plaats maken voor een flamboyanter type? Iemand die zijn speeches niet van een kaartje opleest en er wél aan denkt om de wereldpers uit te nodigen als hij een iPhone in het openbaar weggeeft? Maar nee, Sigman blijft lekker op zijn plek als baas van AT&T Wireless. Wie wel zijn kantoor leegruimt is Edward Whitacre Jr, de man met de riante afscheidsbonus. In zijn plaats komt Randall Stephenson, als CEO van heel AT&T.


De 47-jarige Randall Stephenson heeft er al een flinke carriëre bij AT&T op zitten. Hij was voorheen Chief Financial Officer en Chief Operating Officer. Hij schijnt de man te zijn die het bedrijf zo positioneerde dat het uitgroeide tot de grootste aanbieder van vaste telefonie, draadloos en breedband. Stephenson is net op tijd voor de grootste telecomlancering van het decennium: de Apple iPhone. Eerder zijn Stephenson al in een interview:

“Wat je verwachtingen ook zijn voor dit nieuwe apparaat, ze zijn waarschijnlijk te laag. Het verandert de manier waarop we over de interactie tussen PDA, de iPod en de mobiele telefoon denken.”

Stephensen hoopt dat er bij de lancering een tekort is.

De toekomst is vooral draadloos voor AT&T. In dat segment verwacht het bedrijf de meeste groei, in de hoop dat het ook de traditionele telefoondiensten, high-speed internet en andere diensten op sleeptouw zal nemen:

“Eerst zorgen dat ma, pa en de kinderen een draadloos abonnement hebben, daarna help je ze ook aan breedband en (digitale) televisie.”

Grote strategieveranderingen hoeven we niet te verwachten; de afgelopen twee tot drie jaar is een richting ingezet die nog wel even vastgehouden zal worden. Daarbij speelt mee dat de consolidatie in de telecomwereld wel zo’n beetje is afgerond, waardoor AT&T geen gekke sprongen hoeft te maken om de concurrentie bij te blijven. Toch staat Stephenson nog voor twee flinke uitdagingen: vooral de integratie van BellSouth, dat het voor $86 miljard kocht.

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.