Hoe bevalt de R2-D2 robot? [minireview]

Een minireview van de Star Wars R2-D2 robot van Sphero, die je met een app kunt bedienen. Hoe bevalt deze robot? iCulture-lezer Martijn maakte een video.

Vorige week schreven we over de nieuwe Star Wars-robots van Sphero. iCulture-lezer Martijn besloot er spontaan eentje te kopen (ondanks de toch wel forse prijs van €200) en deelde zijn ervaringen met ons. Is het wat, zo’n robot op je bureau?

R2D2 verpakking en droid

“Nou en of R2D2 bevalt!”, vertelt Martijn. “Ik had ‘m zien staan en gekocht voor de ‘looks’, niet om ermee te spelen. Het robotje is zo’n 16 cm hoog en de fabrikant Sphero heeft ‘m mooi afgewerkt. Aan de verpakking is ook veel aandacht besteed. Even opladen, de app downloaden (dat was wel even zoeken in de App Store), de software updaten en je kunt aan de slag.”

Hieronder zie je een filmpje, gemaakt door Martijn en zijn zoontje:

Martijn koos voor de R2-D2, de vriendelijke droid uit de eerdere Star Wars-films. Daarnaast is er de BB-9E, de donkere droid die in de aanstaande Star Wars-film voor het eerst te zien is. Deze is met een prijs van €170 iets goedkoper, maar lijkt qua uitvoering en manier van voortbewegen veel meer op de al langer bestaande BB-8. Wat ons betreft is de R2-D2 leuker.

Martijn is er superblij mee:

Mooi, grappig robotje, die erg dichtbij het origineel komt – maar dan veel kleiner. Wel prijzig hoor: ik moest 199,95 euro afrekenen. Maar ja, dan heb je ook wat.

Ondertussen heeft hij samen met zijn zoontje al wat dingen geprobeerd.

Met R2-D2 de Millenium Falcon verkennen

Mijn zoontje heeft via de app op de telefoon met R2-D2 de binnenkant van de Millenium Falcon verkend, bewegingen, geluiden en routes geprogrammeerd en – volgens hem – met R2D2 gepraat.

Details onderweg Millenium Falcon

Details onderweg Millenium Falcon

Zelf vind ik het leuk om R2-D2 via de app in de ‘scanmode’ te zetten, waarna het robotje zelfstandig zijn omgeving begint te verkennen terwijl hij allemaal typische R2-D2-geluidjes maakt.

R2D2 kijkt films mee

Je kunt ook met R2-D2 naar Star Wars firms kijken, waarop hij dan reageert.

R2-D2 app

Intussen staat R2-D2 hier op mijn bureau, zit me aan te kijken en maakt voortdurend grappige geluidjes.
Best gezellig 🙂

Bediening van de droids

De Star Wars-droids van Sphero zijn via een app te bedienen. Je kunt ze laten rondrijden of -rollen. Daarbij kun je kiezen voor handmatige bediening (zie screenshot hierboven) of het afleggen van een vooraf getekend pad. De droid zal de getekende route dan gaan afleggen. Er is ook een soort ontdekkingsmodus, waarbij R2-D2 op eigen houtje door de ruimte gaat bewegen, waar Martijn het al over had.

R2-D2 route programmeren

Er waren al R2-D2 robots die je met een afstandsbediening kon besturen, maar de variant van Sphero is wel een stuk gedetailleerder en mooier. De geluidjes zijn precies zoals in de film. Leuk is ook dat de R2-D2 over een eigen speaker beschikt (bij de BB-8 en BB-9E hoor je het geluid via de iPhone-speaker). Je kunt ermee spelen, maar je kunt ze ook als verzamelobject beschouwen.

Augmented Reality met R2-D2 en BB-9E

De R2-D2 heeft net als de BB-8 een Augmented Reality-modus in de app, waarmee je kunt rondkijken in de ruimteschepen. Deze ervaring is op de BB-9E zelfs nog iets beter, omdat er een speciale dock voor augmented reality wordt meegeleverd. Je kunt daarmee rondkijken in de Supremacy, de plek waar Supreme-leider Snoke zich bevindt. Terwijl je als BB-9E rondstruint leer je van alles over de First Order. Dit is indrukwekkender dan de AR-modes van de andere droids, die op zich ook best leuk zijn.

Samen film kijken met BB-9E

In de aanstaande film zullen we meer over het karakter van BB-9E te weten komen. Uit het gedrag van deze droid is nog niet veel af te leiden. Net als BB-8 rolt ‘ie rond, maar heeft wel andere commando’s en geluidjes. BB-9E is minder vrolijk dan zijn wit/oranje soortgenoot, maar beweegt wel wat sneller. Je kunt er ongeveer drie kwartier aan één stuk mee spelen en daarna duurt het opladen ook ongeveer een uur. Tijdens het opladen zou je samen naar een Star Wars-film kunnen kijken, waarbij de robots elk op een andere manier reageren op belangrijke momenten in de film. Gelukkig reageren ze niet op elke gebeurtenis, zodat je ook nog wel momenten hebt om even rustig naar de film te kijken.

Swift Playgrounds aangepast voor nieuwe Star Wars-robots R2-D2 en BB-9E

In de Swift Playgrounds-app vind je nu workshops om de nieuwe Star Wars-robots R2-D2 en BB-9E te besturen. Want het is Force Friday II!

Programmeren met R2-D2